همشهری آنلاین: در ادامه مخالفت‌های بین‌المللی با همه پرسی منطقه کردستان عراق و هشدار درباره پیامدهای آن ؛ واکنش به این اقدام همچنان ادامه دارد و عاملی برای بی‌ثباتی و تشدید مشکلات منطقه است.

 واکنش ها به همه پرسی در منطقه کردستان عراق د

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ پس از گذشت یک روز از برگزاری همه پرسی منطقه کردستان عراق واکنش ها در مخالفت با این اقدام مسعود بارزانی (رئیس منطقه کردستان عراق) همچنان ادامه دارد و بسیاری از کشورها ضمن هشدار درخصوص پیامدهای آن تاکید کردند در صورت اجرایی شدن این طرح منطقه به سمت افزایش تنش پیش خواهد رفت.

  • پوتین همه پرسی کردستان را با روحانی و اردوغان بررسی کرد

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگویی تلفنی با حسن روحانی و رجب طیب اردوغان همتایان ایرانی و ترکی خود، موضوع همه پرسی منطقه کردستان عراق را بررسی کرد.

  • کرملین: حفظ تمامیت ارضی و سیاسی عاملی مهم برای حفظ صلح و امنیت است

به گزارش خبرگزاری رویترز ، کرملین در واکنش به برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق اعلام کرد روسیه معتقد است حفظ تمامیت ارضی و سیاسی در منطقه عاملی مهم برای حفظ صلح و امنیت و حل مشکلات منطقه است.

  • آمریکا: همه پرسی بر بی ثباتی و مشکلات منطقه کردستان و شهروندان کرد خواهد افزود

شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد همه پرسی بر بی ثباتی و مشکلات منطقه کردستان و شهروندان کرد خواهد افزود.

  • اردوغان در مورد جنگ قومی در منطقه در پی جدایی کردستان از عراق هشدار داد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه در مورد خطر «جنگ قومی و فرقه‌ای» در صورتی که کردستان عراق در نهایت طرح جدایی از عراق را اجرا کند، هشدار داد.

اردوغان در یک نطق تلویزیونی یک روز پس از برگزاری همه پرسی در کردستان عراق برای جدایی از خاک این کشور، اعلام کرد: «اگر (مسعود) بارزانی (رئیس منطقه کردستان عراق) و دولت منطقه‌ای کردستان به سرعت از این اشتباه منصرف نشود، با این شرمندگی که منطقه ما را به سمت جنگ قومی و فرقه‌ای سوق دادند، به تاریخ خواهند پیوست.»

  • وزیر دولت ترکیه : بارزانی مسئول به راه افتادن حمام خون در عراق خواهد بود

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه تاکید کرد مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق با اصرار بر برگزاری همه پرسی جدایی از این کشور، مسئول به راه انداختن حمام جدید خون در عراق خواهد بود.

چلیک افزود: هر سلاحی که در اختیار نیروهای پیشمرگ قرار گیرد، علیه ترکمان و عرب ها درشمال عراق استفاده خواهد شد. تصمیم به برگزاری این همه پرسی یک فاجعه بود و اضافه کردن کرکوک به این همه پرسی، پیشنهاد مسعود بارزانی برای تبدیل کردن عراق به حمام خون جدید بود.

  • ابراز تاسف دبیر کل اتحادیه عرب از برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق

محمود عفیفی سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب گفت احمد ابو الغیط از اقدام مسئولان منطقه کردستان عراق در برگزاری همه پرسی در این منطقه با وجود همه تلاشهایی که ازجانب کشورهای عربی و بین المللی برای جلوگیری از برگزاری آن صورت گرفت ، ابراز تاسف کرد .

عفیفی افزود احمد ابوالغیط بر این عقیده است با اتخاذ تدابیر لازم می توان پیامدهای این اقدام ( همه پرسی ) را مهار کرد و این به تصمیمات خردمندانه و مسئولانه همه طرفهای مسئول و عملکرد آنان در چارچوب اصول و مقررات دولت عراق بستگی دارد.

احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب بر تصمیم شورای اتحادیه عرب مبنی بر حمایت از حفظ وحدت ، حاکمیت و استقلال عراق و احترام به قانون اساسی این کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره ، سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب گفت احمد ابوالغیط از اقدام برخی طرفها در بهره برداری از این بحران برای تشدید شکاف ها و بروز تنش های جدید در منطقه نگران است چون این اقدامات می تواند به تضعیف تلاشهای فعلی برای نابودی تروریسم در منطقه منجر شود .

  • ولید المعلم:ایجاد نظام خودمختار کردها داخل مرزهای سوریه قابل مذاکره است

وزیر خارجه سوریه در گفت و گوی ویژه با شبکه روسیا الیوم اعلام کرد ایجاد نظام خودمختار برای کردهای سوریه مساله ای قابل مذاکره و گفت و گو است به شرطی که در چارچوب مرزهای کشور ایجاد شود.

المعلم درباره مساله کردهای سوریه گفت: آنها در سوریه خواستار نوعی خودمختاری در چارچوب مرزهای کشور هستند و این موضوع قابل مذاکره و گفت و گوست.

المعلم گفت: یک بار دیگر از مخالفت قاطعانه دولت سوریه با همه پرسی منطقه کردستان از کشور عراق خبر داد و تاکید کرد سوریه مدافع وحدت عراق است.

المعلم تاکید کرد درگیری های اصلی در سوریه رو به پایان است و بحران به فصل پایانی رسیده است.

  • مقام سازمان ملل:نگران بی‌ثباتی منطقه در پی همه‌پرسی منطقه کردستان عراق هستیم

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد دبیرکل این سازمان نگران بی ثباتی در پی برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، استفان دوجاریک گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره احتمال برهم خوردن ثبات در پی برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق از جمله مناطق مورد اختلاف به ویژه کرکوک، احساس نگرانی می کند.

دوجاریک افزود: مسایل بغرنج بین بغداد و اربیل باید با گفتگو و توافق سازنده، حل و فصل شود. سازمان ملل به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و ثبات عراق احترام می گذارد. دبیرکل سازمان ملل انتظار دارد به دفتر نمایندگی این سازمان اجازه داده شود بدون هیچ نوع مانع تراشی در سراسر عراق از جمله منطقه کردستان به کار خود ادامه دهد.

  • تاکید کویت بر حمایت از وحدت عراق

معاون وزیر امور خارجه کویت بر حمایت کشورش از وحدت عراق تاکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، خالد الجارالله تاکید کرد کویت همواره از وحدت، استقلال، ثبات، حاکمیت ملی و امنیت عراق حمایت می کند.

الجارالله افزود: امیدواریم برگزاری همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، بر وحدت این کشور و تلاش های آن در مبارزه با داعش تاثیری نگذارد.

کد خبر 383569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha