همشهری آنلاین: دولت ترکیه در نظر دارد تدابیری را در چارچوب یک نقشه راه سه مرحله‌ای در واکنش به همه‌پرسی اقلیم کردستان اعمال کند.

نقشه راه سه مرحله‌ای ترکیه در پاسخ به رفراندوم استقلال کردستان عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، براساس بیانیه منتشر شده از سوی شورای امنیت ملی ترکیه، اولین مرحله اتخاذ تدابیری در حوزه اقتصادی و همچنین افزایش فشارهای دیپلماتیک علیه دولت منطقه‌ایی مسعود بارزانی است.

به نوشته این بیانیه، رفراندوم اقلیم تهدید مستقیم علیه امنیت ملی ترکیه بوده و اتحاد سیاسی عراق و همچنین یکپارچگی سرزمینی این کشور را و از جمله صلح، امنیت و ثبات منطقه را زیر سوال می‌برد.

در نشست برگزار شده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از هر یک از وزرای کابینه خواسته بود که یک گزارش مفصل درباره تدابیر احتمالی ارائه کنند.

براساس این گزارش، در صورت برگزاری رفراندوم کابینه تصمیم گرفته است که گذرگاه "خابور" با اقلیم کردستان را ببندد و صادرات را متوقف کند. همچنین با وجود اینکه هرگونه تحریم اقتصادی بر تجارت ترکیه تاثیر منفی خواهد داشت، خرید گاز و نفت از دولت اقلیم کردستان عراق متوقف می‌شود.

همچنین آنکارا در نظر دارد که از ایران و دولت مرکزی عراق هم بخواهد که تدابیر یکسانی اتخاذ کند.

برهمین اساس منابع ترکیه‌ای می‌گویند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از تهران خواسته است که گذرگاه‌های مرزی خود را بسته و روابط تجاری خود را متوقف کند.

همچنین آنکارا در نظر دارد که تدابیر امنیتی جدیدی نیز اتخاذ کند.

در همین راستا کابینه ییلدیریم تصمیم گرفته است که توافق‌های امضا شده میان ترکیه و عراق در سال‌های 1926 و 1946 مبنی بر مصونیت از تعرض مرزهای دو کشور با جزئیات بیشتر در یک محفل بین‌المللی مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گیرد.

کد خبر 383419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha