همشهری آنلاین: حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با بیان اینکه همه پرسی تلاشی برای تقسیم عراق است و عراق کشوری برای همه مردم این کشور باقی خواهد ماند، تصریح کرد: همه پرسی اقلیم مخالف قانون اساسی است و تدابیر لازم برای مقابله با آن اتخاذ می‌کنیم.

 حیدرالعبادی: عراق کشوری برای همه مردم عراق باقی می ماند | همه پرسی غیر قانونی است

به گزارش ایرنا، العبادی با بیان این که از یک سو پیروزی بر داعش نزدیک شده ایم و از سوی دیگر با توطئه تجزیه عراق مواجه هستیم.

نخست وزیر عراق که همزمان با نشست مطبوعاتی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق سخنرانی کرد، با غیر قانونی خواندن همه پرسی در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: بیشتر مشکلات اقلیم کردستان داخلی است و ارتباطی با بغداد ندارد و با دعوت به همه پرسی این مشکلات تشدید خواهد شد.

حیدر العبادی خطاب به مردم کردستان عراق گفت که از رهبران کُرد خود بپرسید که دارایی های نفت صادر شده از اقلیم به کجا می رود؟ چرا مسئولان کُرد عراق حقوق کارکنان را در اقلیم پرداخت نمی کنند، با اینکه روزانه 900 هزار بشکه نفت از اقلیم به خارج صادر می کنند و چرا نمی پذیرند دارای هایی نفت در یک حساب مشخص واریز شود؟

نخست وزیر عراق تصریح کرد: همه پرسی مخالف قانون اساسی است و تدابیر لازم را برای مقابله با آن اتخاذ می کنیم.

العبادی به نوع تدابیر دولت مرکزی عراق در مقابله با همه پرسی اشاره نکرد.

وی تاکید کرد: هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان را به رسمیت نخواهیم شناخت.

نخست وزیر عراق که سخنانش به طور زنده از تلویزیون بغداد پخش می شد، با بیان این که همه پرسی مخالف قانون اساسی است و دولت عراق در برابر آن تدابیر لازم اتخاذ می کند، تصریح کرد: برخی رهبران کُرد عراق که دولت مرکزی را به عوامل مشکلات اقلیم متهم می کنند باید بدانند ک این مشکلات داخلی است و ارتباطی با بغداد ندارد.

وی همچنین در پاسخ به پاره ای ادعاها که کردها را قربانی عرب ها در عراق می دانند، گفت که رژیم صدام به کُرد و عرب و همه اقوام و طوایف عراق ظلم کرد.

نخست وزیر عراق خاطر نشان ساخت که نباید ظلم و ستم رژیم صدام به پای اعراب نوشته شود، زیرا آنها شاید بیش از سایرین در معرض ظلم این رژیم قرار گرفتند.

این سخنرانی همزمان با کنفرانس خبری مسعود بارزانی در اربیل که بر انجام همه پرسی فردا دوشنبه اصرار کرد، پخش شد.

کد خبر 383300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha