فهیمه پناه‌آذر: چندی پیش عباس صالحی، وزیر ارشاد که در دولت یازدهم به‌عنوان معاون فرهنگی در وزارت ارشاد حضور داشت و اکنون سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌دست گرفته، در هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ از صادرات ۱۰هزار تنی محصولات چاپی خبر داد و عنوان کرد که واردات محصولات چاپی در سال گذشته کاهش یافته است.

چاپ

محمودرضا برازش كه چند سالي است در وزارت ارشاد مديريت دفتر امور چاپ و نشر وزارتخانه را برعهده دارد، درباره صادرات محصولات چاپي به گردش مالي صنعت چاپ در دنيا اشاره كرده و به همشهري مي‌گويد: «5درصد گردش چاپ به كتاب و 10درصد به نشريات اختصاص دارد و مابقي محصولات چاپي ديگر است و ايران نيز از اين ماجرا مستثنا نيست. بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه علاوه بر كتاب و نشريات و محصولات فرهنگي، برخي از محصولات چاپي در زندگي روزمره بيشتر ديده شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرد.»

وي معتقد است كه در گردش مالي صنعت چاپ كتاب و نشريات، ايران در سطح جهاني، كشور متوسطي است و در توضيح بيشتر به استفاده از اينترنت اشاره مي‌كند: «ايران ازجمله كشورهايي است كه اينترنت در آن نه آنقدر رشد داشته كه جاي كتاب و نشريات را بگيرد و نه جزو كشورهايي است كه اينترنت در آن وجود نداشته باشد. اينترنت نتوانسته در پايين آمدن سهم نشريات و حتي چاپ كتاب تا حدود زيادي دخيل باشد. با توجه به آمار و ارقام مي‌توان گفت ايران بيستمين كشور جهان در حوزه چاپ كتاب و نشر قرار گرفته است».

مديركل امور چاپ و نشر وزارت ارشاد با توجه به چاپ در حوزه فرهنگ، هنر و صنعت چاپ، وضعيت ايران را در هنر و طراحي كتاب‌ها و محصولاتي چون نشريات مطلوب خواند: «در محصولات چاپ كتاب و هنر طراحي آن در ايران خلاقيت ديده مي‌شود و با توجه به ورود ماشين‌آلات مدرن‌‌تر مي‌توان به‌زودي حرف اول را در اين حوزه زد. صنعت چاپ ايران در حال تغيير است. ما در جشنواره آثار چاپي، نمونه‌هاي فاخري را مي‌بينيم كه در كشورهاي ديگر مشتري خود را دارد اما متأسفانه با توجه به گراني آن، در ايران خريدار كتاب‌ها كمتر بوده و البته بايد يك توازن را به‌وجود آورد.»

او به گستردگي محصولات چاپي اشاره كرد و گفت: «بخش وسيعي از صادرات صنعت چاپ ايران محصولاتي جز كتاب و نشر بوده و اين محصولات شامل صنايع چاپي ديگر است و بيشتر محصولات نيز به افغانستان، تركمنستان و عراق صادر مي‌شود. البته برخي از استان‌ها مانند خراسان رضوي، آذربايجان شرقي و... به‌صورت مستقيم اجازه صادرات را دارند».

برازش همچنين از واردات محصولات چاپي و كاهش آن در سال گذشته خبر داده است: «در سال۹۴ واردات محصولات چاپي ۱۴۴ هزار تن بوده و در سال ۹۵ اين ميزان به ۸۴ هزار تن رسيده و حدود ۶۰‌هزار تن كاهش را در واردات محصولات چاپي شاهد هستيم كه اتفاق مباركي است. در گذشته با توجه به تحريم‌ها و پايين بودن بحث سرمايه‌گذاري واردات صورت مي‌گرفت اما در برخي موارد واردات وجود دارد كه درصدد رفع نيازها و خريد دستگاه‌هاي جديد براي چاپ محصولات هستيم تابتوانيم در داخل تمام نيازهاي چاپ را برآورده كنيم».

کد خبر 383161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha