همشهری آنلاین: مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد: در سال ۱۵۰ میلیون جلد کتاب در کشور به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمودرضا برازش امروز در نشستی خبری که به مناسبت 11 شهریورماه، روز صنعت چاپ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، گفت: از امروز شاهد برنامه‌های صنعت چاپ و مراسم تقدیر از پیشکسوتان و فعالان در استان‌های مختلف خواهیم بود .

وی افزود: در هفته اول مهرماه جشن نهایی صنعت چاپ را در تهران در سه حوزه پیشکسوتان، نوآوران و تولیدکنندگان آثار برتر برگزار می‌کنیم.

به گفته وی 700 میلیارد دلار گردش مالی صنعت چاپ در دنیا است که 15 درصد سهم اقتصاد چاپ در حوزه کتاب و نشر بوده است.

برازش با بیان اینکه صادرات و واردات کتاب بسیار کم است و عددقابل توجهی نیست، افزود: قرار است در سال 1404 ایران در منطقه رتبه برتر داشته باشد ولی اکنون در رتبه پنجم قرار داریم.

برازش اظهار کرد: سال گذشته چند تن از اساتید دانشگاه نشست‌های متعددی را برگزار کردند و با اخذ نظرات پیشکسوتان و تحلیل‌های کارشناسان بر این شد تا صنعت چاپ یک صنعت به حساب آید و فقط باید محصول این صنعت در وزارت فرهنگ و ارشاد نظارت شود اما بدنه صنعت را باید به صنعت، معدن و تجارت سپرد.

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها واحدهای صنفی کوچک چاپ داریم که نمی‌توانند فعالیت بزرگ داشته باشند، اظهار کرد: به دلیل

تحریم و شرایط اقتصادی سرمایه‌گذاری جدید در بخش های اقتصادی از جمله در صنعت چاپ کم بوده است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته کل اعتبار چاپ و نشر یک میلیارد تومان بوده است، افزود: صنعت چاپ نیاز به آموزش و حمایت دارد و امسال به طور نامحدود هر دوره‌ آموزشی که از استانها مصوب کنند هزینه برگزاری را تهران بر عهده می‌گیرد.

برازش با اشاره به نیاز صنعت چاپ به تسهیلات ارزان، گفت: تعرفه کاغذ بسیار مختلف بوده و تعرفه کاغذ روزنامه و تحریر 5 درصد است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب درسی و غیر درسی چاپ شد، افزود: میزان مصرف کاغذ کتاب‌های درسی و غیر درسی در سال گذشته 100 هزار تن است اما در سال گذشته در کشور یک میلیون و 500 هزار تن کاغذ مصرف شد.

برازش با اشاره به اینکه در برخی از صنایع، صنعت چاپ جزئی از آن صنعت است و در خط تولید قرار می‌گیرد، افزود: امروزه هیچ کالایی بدون چاپ هویت ندارد.

وی با بیان اینکه استان مازندران در بسیاری از حوزه‌ها در رتبه اول تا سوم کشور را دارد، افزود: رتبه این استان در حوزه چاپ و نشر رده 17 تا 20 کشور است.

برازش گفت: در سال گذشته بیش از 140 هزار تن محصولات چاپی به کشور وارد و کمتر از 10 درصد آن صادر شد همچنین در سال گذشته 37 دوره آموزشی در بخش چاپ و نشر برگزار شد

کد خبر 345124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha