همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان ضمن بیان این که چنانچه غارها آلوده شوند، سیستم آب‌های زیرزمینی نیز آلوده می‌شوند، هشدار داد: آلودگی یکی از غارهای کشور به نام دانیال سبب شده است که گردشگران غار دچار یک نوع بیماری پوستی شوند.

آلودگی غارها تهدیدی برای سلامت انسان‌ها

به گزارش ايسنا، احتشام مصدق با بیان این که سال ۸۸ اتحادیه غارشناسی جهانی در سفری به ایران بازدیدهایی از چند غار داشتند، اظهار کرد: در این بازدیدها و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که غارهای کشور از نظر زیست‌محیطی آلوده هستند. از این رو با همفکری غارنوردان دوم مهر را به نام روز غار پاک در کشور ثبت کردیم. هر سال در این روز غارهای کشور پاکسازی می‌شوند و اخبار مرتبط با آن برای فرهنگ‌سازی پخش می‌شود.

وی با اشاره به این که انجمن غار و غارشناسی ایرانیان عضو اتحادیه جهانی غارنوردی است، تصریح کرد: این اتحادیه در زمینه شناسایی و حفاظت از غارهای سراسر دنیا فعالیت می‌کند. ۲ مهر امسال هشتمین سالی است که روز ملی غار پاک در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مصدق درباره اهمیت غارها در اکوسیستم توضیح داد: غارها به دلیل آن که اکوسیستم ثابتی دارند و تجزیه نمی‌شود مانند کتاب‌های تاریخی هستند که از گذشته برای ما به یادگار مانده‌اند و اطلاعاتی درباره آب و هوا و اکوسیستم منطقه در چندین میلیون سال پیش دارند. با کسب و استخراج این اطلاعات می‌توان دریافت که اقلیم و اکوسیستم منطقه‌ در چه وضعیتی بوده‌ است.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با اشاره به این که غارها ورودی آب‌های زیرزمینی هستند، تاکید کرد: چنانچه غارها آلوده شوند سیستم آب‌های زیرزمینی آلوده می‌شود. همچنین آلودگی غارها برای جانورانی که در آن زندگی می‌کنند مانند خفاش‌ها خطرآفرین است. یکی از کشورهای آمریکای مرکزی تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که خفاش‌ها می‌توانند در زندگی روزمره انسان‌ها مفید باشند. خفاش‌ها با خوردن حشرات باعث می‌شوند آفات مزارع کم‌تر شود.

وی در ادامه فرهنگ نادرست غارنوردی و بازدید از غارها بدون داشتن آگاهی‌های لازم را از جمله آسیب غارها دانست و گفت: غار دانیال واقع در سلمانشهر یکی از غارهایی است که آب آن توسط تورهای طبیعت‌گردی آلوده و در حال حاضر تبدیل به یکی از معضلات منطقه شده است. انجمن غار و غارشناسی ایرانیان در حال پیگیری است که این غار مسدود شود و فعلا بازدیدکننده نداشته باشد.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با بیان این که تاکنون حدود ۲۵۰۰ غار در کشور ثبت شده است، تصریح کرد: کشور ایران به دلیل این که ضخیم‌ترین لایه آهکی جهان را دارد تبدیل به یک منطقه غارخیز شده است. در حال حاضر غار قلا در استان کرمانشاه به عنوان دومین چاه‌ عمیق جهان ثبت شده است.

مصدق در پایان گفت: شعار انجمن ما این است که هیچ چیز از غارها خارج نکنید جز عکس، هیچ چیز در غارها جا نگذارید جز ردپا و هیچ چیز در غار نکشید جز زمان.

از این رو به غارنوردان توصیه می‌کنیم که این شعار را به خاطر داشته باشند و در حفاظت از غارها بکوشند.

کد خبر 383112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha