یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نفت عربستان روز یکشنبه 19 شهریور در آستانه برگزاری اجلاس اوپک در شهر وین گفت سقف تولید این سازمان در شرایط کنونی تغییری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز علی النعیمی با اشاره به اینکه اوپک به سیاست های گذشته خود برای کاهش قیمت نفت ادامه می دهد؛ افزود: اوپک قصد دارد فشار افزایش قیمت نفت را بر کشورهای مصرف کننده کاهش دهد .

النعیمی در ادامه تصریح کرد: اوپک به طور کلی و عربستان به طور خاص بهترین عملکرد را برای تامین انرژی مورد نیاز بازار داشته است. میزان ذخایر جهانی انرژی در حد قابل قبولی است و قیمت نفت نیز طی هفته های اخیر به شدت کاهش داشته است.

وی افزود: تقاضای جهانی نفت تا کنون به خوبی تامین شده است و هیچ گونه کمبودی از لحاظ عرضه وجود نخواهد داشت . شرایط کنونی بازار نفت کاملا رضایت بخش است.

 از سوی دیگر رییس سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک تاکید کرد، من به شدت نگران کاهش قیمت جهانی نفت هستم و این مساله در  یکصد و چهل و دومین نشست وزیران نفت اوپک در روز دوشنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت . 
 
خبرگزاری رویترز به نقل از ادموند داکورو افزود: مسائل زیادی برای گفت و گو و بحث در اجلاس روز دوشنبه اوپک وجود دارد. قیمت جهانی نفت طی یک ماه گذشته بیش از ده دلار کاهش داشته است و این در حالی است که سقف تولید اوپک مدت زمان زیادی است که بالاتر از سهمیه های تعیین شده است.

قیمت جهانی نفت از 40/78 دلار در ماه جولای به کمتر از 66 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش تولید نفت اوپک وجود دارد ، تنها گفت: اوپک قصد دارد کنترل عادی و طبیعی خود را بر بازار جهانی نفت حفظ کند .
سقف تولید اوپک از جولای 2005 میلادی تا کنون در حد 28 میلیون بشکه در روز ثابت بوده است

در همین حال روابط عمومی وزارت نفت به نقل از رئیس امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت اعلام کرد: تولید روزانه نفت غیراوپک در سال 2006 میلادی یک میلیون و 30هزار بشکه بیش از سال قبل برآورد می شود.
   
جواد یارجانی پس از برگزاری یکصد و ششمین نشست کمیته اقتصادی اوپک در وین گفت: تداوم روند کنونی و افزایش میزان تولید نفت خام به معنای اضافه شدن به حجم ذخایر جهانی نفت است.

وی افزود: میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در سال 2006 میلادی حدود یک میلیون و 200هزار بشکه در روز بیش از سال 2005 میلادی برآورد می شود که از پیش بینی های قبلی کمتر است.

یارجانی پایان فصل سفر در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده بنزین در جهان افزایش قیمت‌های جهانی نفت و سیاست حذف یارانه در برخی کشورها مانند اندونزی، تایلند و چین را از اصلی ترین عوامل موثر در کاهش جهانی تقاضای نفت معرفی کرد.

به گفته وی رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2007 میلادی نیز حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز پیش بینی می شود هرچند ممکن است این میزان در طول سال تغییر کند.

کد خبر 3829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز