همشهری آنلاین: شورای اطلاعات ملی امریکا که متشکل از 16 نهاد اطلاعاتی است سرانجام دست از ادعاهای خود برداشت و اعلام کرد ایران درپی بمب اتم نیست.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان اعلام کرد: گزارش نهادهای اطلاعاتی ملی در امریکا نشان می‌دهد ایران از چهار سال پیش تاکنون برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای نداشته است.
این موضوع در قالب گزارش محرمانه شورای اطلاعات ملی امریکا که بخش‌هایی از آن به مطبوعات رسید، مشخص شده است.
سی ان ان نیز دوشنبه شب 3 دسامبر به وقت نیویورک، صبح سه شنبه 4 دسامبر به وقت تهران اعلام کرد: گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا درباره ایران شوک‌آور بود.

پیش از این خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در گزارشی تصریح کرده بود، شورای اطلاعات ملی امریکا گزارشی درباره ایران داده که می‌تواند دوستان و دشمنان واشنگتن را متعجب کند.

16 نهاد امنیتی امریکا در گزارش مشترکی اعتراف کرده‌اند که ایران به دنبال بمب اتم نیست. وولف بلیتزر گزارشگر شبکه سی ان ان تصریح کرد: گزارش این 16 نهاد امنیتی امریکا به نوعی تایید کننده گزارش البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سی ان ان در این گزارش با تکرار اظهارات البرادعی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تصریح کرد، در آن زمان افرادی مانند جان بولتون، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل متحد و بسیاری دیگر در دولت بوش به البرادعی حمله کردند و اظهارات او را نادرست خواندند.

گزارشگر سی ان ان ادامه داد که حتی عده‌ای در دولت بوش چند هفته پیش وقتی که مدارک جدید این نهادهای اطلاعاتی امریکا را دیدند، آن را باور نکردند.

برخی رسانه‌های امریکایی هم خبر داده‌اند که دولت بوش انتشار این گزارش را که پیش از گزارش البرادعی آماده شده بود، تعمدا به تعویق انداخته بودند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده بود برنامه هسته‌ای آن صلح آمیزو صرفا برای تامین نیاز روز افزون کشور به انرژی است اما آمریکا به همراهی چند کشور غربی با سوء استفاده‌های سیاسی؛ پرونده هسته‌ای ایران را با نادیده گرفتن همه حقایق و استدلالات به شورای امنیت کشاندند.

براساس گزارش سی ان ان، همچنین هری رید، رهبر اکثریت دمکرات سنای امریکا، با اعلام گزارش سازمان‌های اطلاعاتی امریکا گفته است :این گزارش نشان می‌دهد ما باید آنچه را که بیش از یک سال است گفته‌ام انجام دهیم یعنی اینکه تئوری دیپلماسی را پیگیری کنیم.

سی ان ان با بیان اینکه به نظر می‌رسد اکنون دولت بوش باید با عذرخواهی از ایرانیان به علت تلاش برای تضییع حقوق هسته‌ای آنان، بیش از این بر سر بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران به جایگاه اصلی آن یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی ؛ مانع تراشی نکند ، ادامه داد، دولت امریکا باید با اصلاح سیاست 27 ساله خود، شرکت‌های امریکایی را از رقابت با دیگر همتایانشان برای دستیابی به بازار گسترده اقتصادی ایران محروم نکند و آن‌ها را بیش از این متضرر نسازد.

کد خبر 38264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز