شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نقاشی که «فرانسیس بیکن» از پاپ کشیده، بعد از ۴۵ سال برای اولین‌بار به‌نمایش درمی‌آید و حراج می‌شود.

نقاشی

نقاشی «مطالعه پاپ قرمز» ‌که «فرانسیس بیکن» در سال ۱۹۷۱ کشیده و در مدت ۴۵ سال گذشته، از دید همه پنهان بوده، به قیمت تخمینی ۶۰ میلیون پوند در کریستی لندن برای فروش گذاشته می‌شود.

در این نقاشی، پاپ با بدنی خمیده و بینی‌ای قرمز به تصویر کشیده شده و روی دست‌هایش لکه‌هایی قهوه‌ای دیده می‌شود.

این نقاشی نسخه دوم از مجموعه «مطالعه پاپ قرمز» است که «بیکن» در سال ۱۹۶۲ میلادی کشید. این اثر اولین‌بار در سال ۱۹۷۱ در پاریس به‌نمایش درآمد و یک سال بعد در دوسلدورف آلمان. از آن پس، نزد مجموعه‌داری خصوصی نگهداری می‌شد که تا کنون آن را نه جایی نمایش داده و نه به حراج گذاشته است. حالا شعبه لندن حراجی «کریستی» اعلام کرده، این شاهکار هنری را پس از ۴۵ سال بی‌خبری، ماه آینده در معرض فروش می‌گذارد.

ارزش تابلوی «پاپ قرمز» ۶۰ میلیون پوند، اندکی کمتر از نقاشی رکورددار «سه اتود از لوسین فروید» تخمین زده شده است که ۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار پوند قیمت دارد. مدیر و کارشناسان حراجی «کریستی» برای فروش این اثر هنری، هیجان‌زده هستند و معتقدند این تابلو نشان می‌دهد «بیکن»، «کاراواجوی قرن بیستم» است.

«فرانسیس بیکن» هنرمند اهل ایرلند در سال ۱۹۹۲ در سن ۸۲ سالگی در مادرید اسپانیا درگذشت و آثار سورئال او نزد بسیاری از کلکسیونرها، محبوبیت ویژه‌ای دارد. مرگ «بیکن» در دهه ۹۰ میلادی بر شهرت او افزود و موجب شد، نقاشی «سه اتود از لوسین فروید» که او در سال ۱۹۶۹ آن را خلق کرده بود، پس از مرگش به قیمت بیش از ۱۴۲ میلیون دلار به فروش برسد و رکورد فروش آثار هنری آن زمان را جابه‌جا کند.

«فرانسیس بیکن» یکی از نقاش‌های نامی اکسپرسیونیست قرن بیستم است. این هنرمند ایرلندی بیشتر شهرت خود را مدیون از شکل‌ افتادگی‌های خشنی است که در بدن و چهره شخصیت‌های نقاشی‌هایش ایجاد می‌کرد. «بیکن» را نقاش بحران انسان مدرن پس از جنگ جهانی دوم نامیده‌اند. او در کنار چهره‌هایی مانند «پابلو پیکاسو» و «اندی وارهول» یکی از ۱۰ هنرمند پیشگام هنر مدرن محسوب می‌شود.

کد خبر 382313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha