شبکه تلویزیونی الجزیره قطر ظهر دوشنبه 12 آذر خبر ورود رئیس جمهور ایران به دوحه پایتخت قطر را اعلام کرد و افزود: حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس سران کشورهای شورای همکاری، یک حضور تشریفاتی نیست.

ایرنا به نقل از الجزیره گزارش داد: محمود احمدی نژاد  رئیس جمهور ایران در نخستین حضور یک رئیس‌جمهور ایرانی در اجلاس سران کشورهای عضو این شورا در جلسه افتتاحیه سخنرانی و سپس دیدارهای دوجانبه‌ای با سران کشورهای عضو شورا به شکل جداگانه خواهد داشت. [احمدی نژاد: سفر به قطر، سرفصل دوران جدید همکاری‌ها در خلیج فارس است]

خبرنگار الجزیره در دوحه گفت: انتظار می‌رود بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای شورای همکاری، آغاز نوعی راه حل برای پرونده هسته‌ای ایران باشد.

گفته می‌شود احمدی نژاد طرح سعودی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در مکانی بیطرف را بررسی می‌کند و شاید اجلاس دوحه، مناسبتی برای ارائه پاسخ ایران به این طرح باشد. به هر حال مسئله ایران در صدر برنامه کاری اجلاس دوحه قرار دارد.

خبرنگار الجزیره افزود: این اجلاس در مقایسه با نشست‌های گذشته سران شورای همکاری تفاوت آشکاری دارد و علت این امر، طرح مسئله پرونده هسته‌ای ایران است و این احساس در بین خبرنگاران حاضر در این نشست هم حاکم است و همه بر این باورند که احتمالاً نتیجه خاصی از این کنفرانس حاصل شود.

خبرنگار الجزیره اظهار داشت: نوعی حالت انتظار در مقر برگزاری اجلاس پیرامون نتیجه حضور رییس جمهور ایران در اجلاس سران حاکم شده و چشمان همه به سوی دیدارهای دو جانبه حاشیه این اجلاس دوخته شده‎است.

به عنوان مثال دیدار و گفتگوهای رئیس‌جمهور ایران و رئیس امارات و مسئله جزایر مورد اختلاف دو کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است و دیدار پادشاه سعودی با احمدی نژاد هم دارای اهمیت خاصی است زیرا مشورت‌های دوجانبه آنان طی ماه‌های گذشته درباره وضعیت داخلی عراق صورت گرفته و اکنون این گفتگوها در دوحه دنبال می‌شود البته این بار گفت و گوها در باره پرونده هسته‌ای ایران نیز خواهد بود.

خبرنگار الجزیره در ادامه گفت:در آستانه آغاز این اجلاس فضای حاکم نشان‌دهنده آن است که رویداد جدیدی دراین اجلاس رخ می‌دهد.

اولین پیام حضور رییس جمهوری ایران در اجلاس دوحه، متوجه طرف‌هایی است که می‌کوشند ایران را به انزوا بکشانند زیرا در ساعات آینده تصاویری از رئیس جمهور ایران در کنار رهبران کشورهای شورا منتشر می‌شود.

از این گذشته احمدی‎نژاد یک ماه پیش از بحرین دیدن کرد و هدف از این سفرها شکستن این انزوا است.

کد خبر 38207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز