چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان استرالیایی اعلام کردند با ترکیبی از روش‎های درمانی جدید توانسته‌اند سبک جدیدی را برای معالجه کشنده‎ترین نوع سرطان پوست، ملانوما ابداع کنند نه تنها رشد ملانوما را متوقف می‌کند بلکه مانع از گسترش آن به سایر اعضای بدن می‌شود.

سرطان

براساس گزارش ساينس الرت، نتایج اولیه این درمان‌های آزمایشی در موسسه ملانومای استرالیا واقع در سیدنی موفقیت‌آمیز بوده و توانسته مانع از گسترش سرطان در افراد مبتلا به ملانومای پیشرفته (مرحله سوم) شود که بافت سرطانی آنها با عمل جراحی برداشته شده است.

تا به‌امروز اين دسته از بيماران پس از جراحی 40 تا 70 درصد در معرض تهديد بازگشت دوباره سرطان و پیشرفت کشنده آن قرار داشتند. اما اكنون به گفته محققان استراليايي نتیجه آزمایش‌های بالینی نشان داده که روش‌های درمانی جدید، بیماری را متوقف و مانع از گسترش آن به سایر اعضای بدن می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ميزان ابتلا به بيماري سرطان پوست در استرالیا بالاتر از ديگر كشورهاي جهان است. بر اساس آمار این سازمان، در استرالیا هر پنج ساعت یک نفر در اثر ابتلا به ملانوما جان خود را از دست می‌دهد.

این در‌حالی است که 90 درصد از مبتلایان پس از برداشتن ملانوما درمان مي‌شوند و 10 درصد باقي‌مانده به دليل تشخيص ديرهنگام جان خود را از دست مي‌دهند.

به گفته محققان نتایج اخیر نه تنها شیوه درمان ملانوما را متحول مي‌سازد بلکه کیفیت زندگی بیماران را نیز بالا می‌برد. تا به امروز بیماران در مرحله سوم ملانوما پس از عمل جراحی باید در دلهره ناشي از احتمال بازگشت غدد سرطانی باقي مي‌ماندند  و ادامه زندگی با این دلهره به شدت بر بیماران و نزدیکانشان تاثیر می‎گذاشت.

پژوهشگران در طی 12 ماه اخیر با انجام دو درمان آزمایشی، یکی از طریق ایمنی‌درمانی که با تحریک و یا سرکوب سیستم ایمنی عمل می‌کند و دیگری از روش درمان هدفمند سرطان، موفق شدند مانع از رشد و گسترش این بیماری شوند.

در روش درمانی هدفمند که با داروهای محدود کننده موقت سرطان انجام مي‌شود، ترکیب داروهای دبرافنیب و ترامتینیب مانع از جهش ژن BRAF می شود که در بروز ملانوما نقش مهمی دارد.

این روش نه تنها مانع از بازگشت مجدد ملانومای مرحله 3 مي شود،‌ بلکه بر اساس نتایج تحقیقات شانس بقای مبتلایان را نیز افزایش خواهدداد. محققان همچنین با روش ایمنی‌درمانی توانستند سیستم ایمنی بدن را طوری تقویت و یا تربیت کنند که خود علیه تومور وارد عمل شده و آن را نابود سازد.

کد خبر 382012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha