یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا ابزاری جدید را رونمایی کرده‌اند که می‌تواند در کمتر از ۱۰ ثانیه وجود تومور و نشانه‌های سرطان را در بدن موجود زنده تشخیص دهد.

براساس گزارش BBC، محققان باور دارند استفاده از این دستگاه كوچك می‌تواند دقت و سرعت جراحی برداشتن تومور افزايش داده و نگرانی از باقی ماندن سلول‌های سرطانی را در اطراف تومور برطرف کند.

آزمايش اين دستگاه كوچك روي نمونه‌هاي آزمايشگاهي موفقيت‌آميز بوده و در 96 درصد از موارد با موفقيت بافت سرطاني را به درستي تشخيص داده‌است.

این دستگاه برای تشخیص سرطان، متابولیسم منحصر به هر فرد سلول‌های سرطانی را بررسی می‌کند که متفاوت از متابولیسم سلول سالم است؛ سرعت رشد و تقسيم و كسترش سلول سرطانی بسیار سریع و شدید است از اين رو متابولیسم آن با سلول سالم فرق می‌کند.

با قرار دادن این دستگاه روی بافت مشکوک به سرطان، قطره‌ای کوچک از آب بافت استخراج شده و به داخل قلم مکیده می‌شود تا این دستگاه تركيبات شيميايي درون سلول را تجزیه و تحلیل کند.

این قلم به یک طیف‌سنج جرمی وصل می‌شود که در هر ثانیه می‌تواند جرم هزاران ماده شیمیایی را اندازه بگیرد. با بررسی مواد شیمیایی موجود در سلول پزشکان می‌توانند بگویند آیا بافت بررسی شده سرطانی است یا سالم.

معمولا، چالش جراحان پیدا کردن مرز بافت سرطانی سرطان با بافت طبیعی است. در برخی از تومورها این مرز واضح است اما در برخی سرطان‌ها این مرز مشخص نیست. اگر جراح بافت سرطانی را به اندازه کافی برندارد و سلول‌های سرطانی باقی بمانند آنها دوباره رشد و گسترش پیدا می‌کنند، اگر جراح بیش از حد بافت را بردارد ممکن است به عملکرد عضو آسیب بزند.

اما اکنون این دستگاه به جراح کمک می‌کند به اندازه کافی بافت سرطانی را جدا کند طوری که سلول سرطانی باقی نماند.

کد خبر 381543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha