یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در مبارزه علیه بیماری سرطان قدم بزرگی به جلو برداشته‌اند و شیوه‌ای جدید را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کشف کرده‌اند که می‌تواند گزینه درمانی بهتری نسبت به داروهای موجود باشد.

سلول

براساس گزارش نيچر، اين درمان جديد كه CICD نام دارد توانست در محيط آزمايشگاه تومورهاي سرطاني موجود در سلول‌هاي كشت داده شده روده را به طور كامل از بين ببرد.

به گفته دانشمندان دانشگاه گلاسكو، درصورتي كه بتوان چنين تاثيري را در انسان به‌وجود آورد،‌ مي‌توان به نابودي بيماري سرطان با عوارض جانبي بسيار محدود‌تر اميدوار شد درحالي كه احتمال بازگشت بيماري نيز كاهش پيدا خواهد كرد.

شيوه‌هاي رايج درمان سرطان مبتني بر آپاپتوسيس هستند، نوعي مرگ برنامه‌ريزي شده سلولي كه در آن به سلول‌ها دستور داده مي‌شود تا خود را به واسطه پروتئيني به نام كاسپاسس نابود كنند. اين شيوه عملكرد شيمي‌درماني است كه از عوارض جانبي زيادي برخوردار است و احتمال بازگشت بيماري نيز به دليل از بين نرفتن تمامي سلول‌هاي سرطاني وجود دارد.

محققان دريافتند زماني كه سلول‌هاي سرطاني به واسطه داروي CICD كشته مي‌شوند،‌سيگنالي را به سيستم ايمني بدن ارسال مي‌كنند كه مي‌تواند به بقاياي سلول‌هاي سرطاني در بدن حمله كند. فرض بر اين است كه اين درمان مسئوليت كشتن تمامي سلول‌هاي سرطاني را به عهده ندارد،‌ و بخشي از اين مسئوليت به عهده سيستم ايمني بدن مي‌ماند تا كار مابقي سلول‌ها را به پايان برساند.

اگرچه آزمايش اين شيوه درماني تنها روي سرطان روده بزرگ متمركز بوده‌است، محققان مي‌گويند مي‌توان درمان جديد را براي درمان انواع مختلفي از سرطان تغيير داد. اين يكي از بخش‌هاي مرحله بعدي مطالعات آينده‌است كه بايد روي انسان صورت گيرد.

کد خبر 381023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha