طرح دوفوریتی شورای شهر تهران برای تهیه گزارش ۱۰۰ روزه سند تحویل و تحول مدیریت شهری تهران با تأکید بر اطلاعات دقیق و قابل استناد مبتنی بر کارنامه ۱۲ ساله شهرداری تهران ۲۱ شهریور در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

شورای شهر

سيدحسن رسولي، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در اين‌باره گفت: ما به شهروندان تهراني قول داده بوديم كه ظرف 3‌ماه دوره‌گذار گزارشي از وضعيت شهرداري تهران در بخش‌هاي مختلف تهيه كنيم اما باوجود چندين جلسه كه با بخش‌هاي ذيربط شهرداري داشتيم با اطلاعات متناقض و غيرقابل استنادي مواجه شديم؛ به همين دليل از شهردار فعلي تقاضا داريم ظرف 100روز آينده گزارشي از وضعيت حوزه تحت مديريت خود ارائه كند. وي با اشاره به اينكه در شهرداري تهران ظرف 12سال گذشته حدود 113هزار ميليارد تومان هزينه شده است، گفت:

البته در اين مدت خدمات ارزنده‌اي صورت گرفته اما درعين حال نقايص جدي هم وجود دارد؛ بنابراين بايد به‌صورت مستند و دقيق مشخص شود كه تا چه اندازه به اهداف 2برنامه مصوب 5ساله شهرداري دست يافته‌ايم. وضعيت بدهي، اقتصاد شهري، فروش تراكم، هولوگرام، فرصت‌ها و چالش‌هاي مديريتي و حتي دستگيري‌هاي اخير همه بايد توضيح داده شود تا متوجه شويم چه را تحويل گرفتيم و در پايان 4سال خود نيز بتوانيم براساس شاخص‌ها، اعداد و ارقام، ارزيابي عملكرد داشته باشيم. وي اظهار اميدواري كرد كه اين گزارش عملكرد بتواند مانند يك سنت حسنه براي مديران بعدي شهري هم به يادگار بماند. ديروز همچنين شوراي شهر مصوب كرد كه اين نهاد تا دوم مهر در تعطيلات تابستاني باشد.

  • كاهش فروش تراكم در تهران

سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در پايان هفتمين جلسه شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و از آمادگي شهرداري براي كاهش فروش تراكم و ساخت‌وسازهاي غيرمجاز خبر داد.علي اعطا همچنين اظهار كرد: در جلسه ديروز شوراي شهر، موارد متعددي ازجمله انتخاب نمايندگان شوراي شهر در ستاد سمن‌ها در دستور كار قرار گرفت كه ۵ نفر از اعضا در اين ستاد معرفي شدند.

وي تصريح كرد: در اين جلسه همچنين ارائه طرح دوفوريتي با امضاي ۱۸ نفر از اعضا بود كه براي دوفوريتي آن رأي‌گيري شد و رأي آورد. همچنين براساس آن مقرر شد شهردار تهران در يك بازه زماني ۱۰۰ روزه نسبت به تعيين گزارش و سند تغيير و تحول مديريت شهري اقدام كند. اعطا بيان كرد:

هدف از اين طرح اين است كه شورا تصوير دقيقي از اقدامات گذشته شهرداري داشته باشد تا تصميماتي در آينده اتخاذ كند. سخنگوي شوراي شهر تهران افزود: همچنين در جلسه امروز حجت معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در جلسه حضور پيدا كرد و از آمادگي اين معاونت براي كاهش فروش تراكم و جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز خبر داد.

  • حضور سرزده وزير كار و امور اجتماعي

ديروز صحن علني شوراي شهر تهران، ري و تجريش ميزبان حضور سرزده علي ربيعي، وزير كار و امور اجتماعي بود. وزير كار پيش از حضور در اين جلسه در دفتر شهردار جلسه مشتركي با محمد‌علي نجفي داشت. ربيعي در سخنان كوتاهي در‌ جمع اعضاي شوراي شهر پنجم اظهار اميدواري كرد كه با توجه به اينكه وزارت كار بيشترين تعامل را با مردم دارد بنابراين همكاري مشترك شوراي شهر و وزارت كار بتواند تا حد زيادي از درد و رنج مردم بكاهد.

وي به‌عنوان نمونه از ايمني تهران، كودكان، سالمندان، معلولان، آسيب‌هاي اجتماعي به‌ويژه در حاشيه و جنوب تهران، حمايت از گروه‌هاي آسيب‌پذير يا در معرض آسيب، مهارت‌آموزي و كمك به ايجاد اشتغال به‌عنوان مهم‌ترين محورهاي همكاري‌هاي مشترك ميان 2حوزه مديريت شهري و وزارت كار نام برد.

افشين حبيب‌زاده، عضو كميسيون عمران و حمل ونقل ديروز در تذكري اعلام كرد: طبق بند 6ماده 55قانون شهرداري‌ها، شهرداري تهران با تصويب شوراي شهر اراضي متعلق به خود را با حفظ مالكيت براي بهره‌برداري رايگان يا با شرايط مي‌تواند در اختيار برخي مراكز قرار دهد. متأسفانه در سال‌هاي گذشته پس از تصويب آيين‌نامه مالي و معاملاتي واگذاري‌ها برخلاف قانون بدون اطلاع و تصويب شوراي‌شهر صورت گرفته است و مبالغي هم در بودجه سال 96به‌منظور كمك و واگذاري‌هاي مذكور وجود دارد.

با توجه به غيرقانوني بودن اصل موضوع درخواست رسيدگي به مسئله، بازگرداندن املاك به شهرداري و جلوگيري از ادامه اين روند را دارم. البته اسناد و مدارك در اختيارم را نيز تقديم هيأت رئيسه خواهم كرد. در واكنش به اين تذكر محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران، ري و تجريش نيز گفت: به موضوع بسيار مهمي اشاره كرديد كه البته فعلا لازم نمي‌دانم آن را باز كنم اما از آقاي حبيب‌زاده مي‌خواهم طرحي را دراين باره تهيه كرده تا براي تصويب در صحن ارائه شود؛ ضمن اينكه از ايشان مي‌خواهم اطلاعات و اسناد مربوطه را در اختيار بقيه اعضا به‌ويژه كميسيون نظارت قرار دهند.

  • ايمني سرويس مدارس؛ دغدغه خانواده‌ها

عضو كميسيون حمل ونقل و ترافيك با توجه به شروع سال تحصيلي نطق پيش از دستوري درباره اهميت ايمني سرويس‌هاي مدارس به‌عنوان مهم‌ترين دغدغه والدين دانش‌آموزان ارائه كرد. شهربانو اماني در اين نطق گفت: با توجه به‌وجود حدود 13هزار و 300باب مدرسه و قريب به 2.5 ميليون دانش‌آموز كه تعداد 5400نفر از آنها را محصلان مدارس استثنايي تشكيل مي‌دهند، ايجاب مي‌كند تمهيدات و پيش‌بيني‌هاي ويژه براي سهولت آمد و شد آنها درنظر گرفته شود. وي با استناد به قانون، مرجع احراز صلاحيت و صدور مجوز براي رانندگان را بر عهده شهرداري دانست و اينكه به كارگيري خودروهاي متفرقه براي سرويس مدارس ممنوع و عواقب آن بر‌عهده استفاده‌كنندگان است.

براساس تبصره همان ماده قانوني نيز اماني به تكاليفي اشاره كرد كه افزايش ايمني دانش‌آموزان را به پليس محول كرده درحالي كه بررسي‌ها از عدم‌اجراي دقيق اين قانون طي سنوات گذشته خبر مي‌دهد.وي از شهرداري تهران خواست تا لايحه‌اي صرفا در مورد سرويس مدارس با بيان جزئيات به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كند و با هماهنگي شهرداري تهران، پليس راهنمايي و رانندگي و سازمان ملي استاندارد ايران دستورالعملي درباره ايمني خودروهاي اختصاصي سرويس مدارس تهيه شود.

  • انتخاب نمايندگان جديد براي كميته‌هاي مختلف

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران 5نفر را ازميان خود براي عضويت در ستاد توان‌افزايي و حمايت از فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد شهر تهران، يك نفر را براي عضويت در كميته تجديد‌نظر موضوع ماده هشتم دستورالعمل انضباطي بهره‌برداران از اماكن ميادين و غرف سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري، يك نفر را براي عضويت در كميته موضوع تبصره يكم ماده واحده مصوبه حمايت از توليدات داخلي به ‌منظور ايجاد اشتغال و يك نفر را براي اجراي ماده هشتم قانون نوسازي و عمران شهري انتخاب كردند.

کد خبر 381946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha