انتخاب سرپرست شهرداری به عهده شورای شهر است و سایر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند در آن دخالت کنند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها ضمن بیان این مطلب با اشاره به دخالت در انتخاب سرپرست شهرداری اهواز گفت: موضوع انتخاب سرپرست شهرداری به لحاظ قانونی نمی‌تواند با هماهنگی استانداری‌ها و وزارت‌کشور انجام شود. چرا که سرپرست شهرداری‌ها به لحاظ زمانی موقتی است و نیاز به گرفتن حکم یا تأیید از استانداری‌ها نیست.

مهدی چمران با اعلام این موضوع اظهار داشت: در قانون آمده است که اگر شهردار به هر دلیل کنار برود یا از کار برکنار شود، شورا می‌تواند به‌صورت موقت یکی از معاونان شهردار را به‌عنوان سرپرست شهرداری معرفی کند و این دیگر نیاز به تأیید استانداری‌ها و وزارت کشور ندارد، چرا که اگر قرار باشد انتخاب سرپرست شهرداری‌ها با تأیید استانداری‌ها باشد، در زمان 15‌روز اعلام نظر چه کسی باید عهده دار مسئولیت اداره شهرها باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه به انتخاب سرپرست شهرداری تهران در زمان انتخاب رئیس‌جمهوری اشاره کرد و افزود: هنگامی که دکتر احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند، شورای شهر یکی از معاونان ایشان را به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرد. در حالی که نه استانداری و نه وزارت کشور در این امر دخالت نکرد.

وی گفت: نفس انتخاب سرپرست برای زمانی موقت است. سرپرست شهرداری نمی‌تواند به‌صورت چند ماه به کار بپردازد و باید بلافاصله شهرداران توسط شورا انتخاب شوند؛ از این‌رو نیازی به کسب مجوز یا تأییدیه از استانداری‌ها و وزارت کشور نیست.

وی گفت: اگرچه پرونده شورای شهر اهواز در شورای‌عالی استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما انتظار می‌رود مسئولان اجرایی بیش از پیش به شوراها احترام گذاشته و قوانین را به اجرا بگذارند.

معرفی 4 سرپرست

از سویی سید حمید حسن‌زاده -رئیس شورای اسلامی شهر اهواز- خبر از توافق با استانداری به میان می‌آورد اما بر اساس اخبار منتشر شده در مطبوعات محلی این استان، همچنان استانداری خوزستان با اعمال فشار بر شورای اسلامی شهر اهواز برای انتخاب سرپرست و شهردار این شهر اعمال نفوذ می‌کند.

حمیدرضا حسن‌زاده با اشاره به اینکه پس از معرفی چهار سرپرست شهرداری به‌طور رسمی استانداری بالاخره با گزینه آخر موافقت کرد، اظهار داشت: شورای شهر اهواز در واقع 7گزینه را برای سرپرستی شهرداری اهواز مطرح کرد اما از این میان به دلایل مختلف تنها 4گزینه را به‌طور رسمی اعلام کرد که استانداری در پایان با گزینه آخر موافقت کرد.

کد خبر 38152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز