همشهری آنلاین: عبدالله نصری پژوهشگر ایرانی فلسفه با انتشار کتابی به نقد شواهد و استدلال‌های عبدالکریم سروش در ارایه نظریه رویاهای رسولانه پرداخته است.

نقدهای عبدالله نصری بر رویاهای رسولانه سروش کتاب شد

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، این اثر با عنوان نقدی بر رویاهای رسولانه از جمله تازه‌ترین کتاب‌هایی است که این دفتر منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار داده است.

نویسنده این کتاب که پژوهشگر فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی است در کتاب تازه خود این نکته را بسیار مهم می‌داند که نظریه رویاهای رسولانه هرگز قرائتی جدید از وحی نیست و به‌واقع این نظریه بدیل نظریه سنتی وحی به شمار نمی‌رود.

او برای اثبات این دیدگاهش بر این مساله تاکید می‌کند که در این نظریه مفهوم وحی فقط اشتراک لفظی با نظریه‌های حکما، متکلمان، و عرفای اسلامی دارد و موضوع وحی باید در چهارچوب اصل نبوت تفسیر شود و بدون پذیرش پیش‌فرض‌ها و مبانی نبوت، نمی‌توان از وحی سخن گفت.

نصری در مقدمه این کتاب از عبدالکریم سروش به عنوان یکی از روشنفکران دینی معاصر یاد می‌کند که آرای خاصی در باب وحی و نبوت ارایه داده و البته در طول سه دهه اخیر دچار تحولات فکری بسیاری شده است.

نویسنده سپس به برخی از این تحولات فکری اشاره و در نهایت بیان می‌کند: سروش در سال 1392 با تالیف چند مقاله ادعا کرد که قرآن حاصل رویاهای محمد(ص) است و به بیان دیگر قرآن خواب‌نامه‌ای بیش نیست. او این نظریه را در گفت‌و‌گو با بخش فارسی شبکه تلویزیون دولتی انگلیس (BBC) تکرار و پس از آن نیز با ارایه دو مقاله جدید سعی کرد هم پاسخ منتقدان را بدهد و هم نظریه خود را تکمیل کند.

در همین حال نویسنده کتاب نقدی بر رویاهای رسولانه، در این اثر که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده درصدد است بر این مساله تاکید کند که هر نظریه‌ای که بخواهد ابعاد گوناگون پدیده وحی را تفسیر کند باید پیش‌فرض‌ها و مبانی آن ویرانگر نبوت نباشد در حالی که نظریه سروش در تعارض با مبانی نظریه وحی متفکران اسلامی است و هیچ‌گاه نمی‌توان آن را تفسیری نوین از آن دانست، تا چه رسد به این‌ ادعا که آن را تحولی بنیادین در فهم موضوع وحی به‌شمار آورد.

کتاب نقدی بر رویاهای رسولانه در 214 صفحه از 8 بخش اصلی با عنوان‌های خواب‌نامه بودن وحی، پریشانی قرآن، متافیزیک وصال، خواب و خواب‌گزاری، استدلال یا شواهد، پدیدارشناسی وحی، سرگردان میان آسمان و زمین و رویای منزلت وحی تشکیل شده است.
نویسنده کتاب که از شاگردان مرحوم علامه جعفری است صاحب آثار متعددی در حوزه‌های فلسفه و دین است و دو کتاب دیگر او با عنوان‌های کلام خدا و گفتمان مدرنیته نیز پیشتر از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده بود.

نصری در بخشی از تازه‌ترین اثر خود و در نقد نظریه رویاهای رسولانه آورده است: اشکال اساسی سروش این است که هیچ بحثی در باب چیستی خواب و انواع و اقسام آن نمی‌کند و حتی از طرح آن‌ها شانه خالی می‌کند؛ چرا‌که به خوبی می‌داند که دانش‌های بشری تاکنون توفیق چندانی در این زمینه نداشته‌اند. ایشان از یک سو پریشانی، تناقض، برهم‌خوردن معیارها را در خواب می‌پذیرد و از سوی دیگر گزارش‌های آن را جدی تلقی می‌کند، و در عین حال هیچ معیاری برای تاویل آن ارایه نمی‌دهد. او حتی میان خواب‌های مختلف هم هیچ‌گونه تمایزی قایل نمی‌شود و مرادش از واژه جدی در این کلام که می‌گوید: جدی‌بودن کلام قرآن با رویایی بودن آن منافات ندارد غیر از آن چیزی است که قرآن می‌گوید.

کتاب نقدی بر رویاهای رسولانه به تازگی در 1هزار نسخه و به قیمت 130‌هزار ریال در فروشگاه‌ها و مراکز پخش کتاب دفتر نشر فرهنگ اسلامی عرضه شده است.

علاوه بر این، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.farhangeeslamimag.com www.daftarnashr.com/book این کتاب و دیگر آثار دفتر نشر فرهنگ اسلامی را خریداری کنند.

کد خبر 381465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha