همشهری آنلاین: سازمان دارو و غذا آمریکا برای نخستین بار درمانی جدید و موثر برای مبارزه با سرطان را تایید کرد.

سرطان

براساس گزارش BBC، سازمان دارو و غذا آمریکا با تصميمي كه خود آن را لحظه‌اي تاريخي در تاريخ علوم پزشكي توصيف كرده‌است اعلام كرد علم پزشکی برای درمان سرطان دوراني جدید شده است.

شرکت ابداع‌کننده این روش درمانی که نوارتیس (Novartis) نام دارد هم اکنون این درمان را در به قيمت 475 هزار دلار (درحدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان) ارایه می‌دهد و مي‌گويد اين دارو 83 درصد از موارد مبتلایان به یک نوع سرطان خون را کاملا درمان می‌کند.

اين درمان بسيار شخصي‌سازه شده كه CAR T-cell نيز ناميده مي‌شود نوعي ايمني‌درماني سرطان است،‌ درماني كه از سيستم ايمني بدن براي درمان سرطان استفاده مي‌كند. در اين درمان سلول‌هاي بدن بيمار استخراج شده و پس از مهندسي دوباره اين سلول‌ها به بدن بيمار بازگردانده مي‌شوند تا به سلول‌هاي سرطاني حمله كنند.

به بياني ديگر این محلول که داروی زنده نام گرفته با استخراج گلبول‌های سفید بیمار و سپس بازطراحی ژنتیکی آنها تهیه می‌شود به شكلي که بعد از بازگشت به بدن بیمار شروع به ازبین بردن سلول‌های سرطانی می‌کند. 
این سلول‌ها از نظر ژنتیکی به گونه‌اي بازطراحی می‌شوند که به محض مواجه شدن با سلول‌های سرطانی تکثیر شده و توده سرطانی را از بین می‌برند.

به گفته FDA فناوري‌هاي درماني جديدي مانند ژن و سلول درماني توانايي بالايي در متحول‌ساختن علم پزشكي و خلق نقطه‌عطفي در توانايي درمان و حتي ريشه‌كن ساختن بسياري از بيماري‌هاي غيرقابل مهار دارند.

نخستین بیماری که با این روش درمان شده در حالی تحت اين درمان قرار گرفته است که پزشكان از درمان او نااميد شده‌بودند اما اکنون حدود ۵ سال است که رها از سرطان زندگی می‌کند.

از میان 63 بیماری که با این روش تحت مداوا قرار گرفته‌اند، سرطان 83 درصد از آنها طی سه ماه کاملا متوقف شده و پزشکان همچنان داده‌های مربوط به وضعیت سلامتی را تحت نظر دارند.

با اين همه درمان CAR-T است بدون خطر هم نیست. استفاده از این روش می‌تواند به سندروم آزادسازی سیتوکین منجر شود؛ سیتوکین نوعی پروتئین است که افزایش آن می‌تواند خطرناک باشد اما پزشکان می‌گویند این عارضه جانبی با دارو قابل کنترل است. به گفته پزشكان از اين شيوه درماني مي‌توان به تدريج براي درمان انواع ديگري از سرطان نيز استفاده كرد.

کد خبر 380886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha