شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با استقبال از مطرح شدن نام سلیمان به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری این کشور گفت: میشل سلیمان، گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری لبنان است.

فارس گزارش داد: به علت بی‌طرفی ارتش در تحولات سیاسی لبنان، سلیمان، فرمانده ارتش از احترام و جایگاه والایی در میان گروه‌های سیاسی این کشور برخوردار است.

در میان جریان حاکم یا جریان 14 مارس برخی طرف‌ها به‌طور علنی با ریاست‌جمهوری میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان برای سمت ریاست‌جمهوری لبنان مخالفت کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پترس حرب یکی از این مخالفان می‌گوید: ریاست‌جمهوری وی مشروط به تغییر قانون اساسی است و او به شدت با تغییر قانون اساسی مخالف است.

سمیر جعجع، رئیس سازمان مسیحی نیروهای لبنانی و یکی از سران جریان 14 مارس هنوز موضع کاملا آشکاری در تأیید ریاست‌جمهوری سلیمان اتخاذ نکرده است.

در این میان، احزاب مخالف، موافقت غیررسمی خود را با ریاست‌جمهوری وی اعلام کرده‌اند و موافقت رسمی با این امر را به قبول رسمی ریاست‌جمهوری وی از سوی جریان حاکم مشروط کرده‌اند.

این در حالی است که میشل‌عون رهبر جریان مسیحی ملی آزاد به شرطی با ریاست‌جمهوری سلیمان موافقت کرده است که دوره ریاست‌جمهوری او کوتاه باشد.

بر اساس این طرح، میشل عون حاضر است سلیمان برای حدود 2 سال سمت ریاست‌جمهوری را برعهده گیرد تا در این مدت کابینه وحدت ملی تشکیل شود.

این کابینه انتخابات جدید مجلس را برگزار و مجلس جدید هم رئیس‌جمهوری جدید را انتخاب کند.

سلیمان، تلفنی با عون گفت‌وگو کرد و به‌طور ضمنی محدود شدن دوره ریاست‌جمهوری را به 2 سال رد کرد.

سلیمان گفته است که او نمی‌خواهد رئیس‌جمهوری موقت یا دوره انتقالی باشد بلکه باید از دوره کامل 6 ساله برخوردار شود. او پیش از این پذیرفته بود که رئیس‌جمهوری موقتی باشد.

برخی شایعات نیز حاکی از ان است که سلیمان وعده‌هایی را به جریان حاکم و آمریکا داده است مبنی برآنکه در دوره ریاست‌جمهوری‌اش کابینه همچنان در سیطره جریان 14 مارس باقی بماند و او ضمانت‌هایی را از حزب‌الله برای تأمین سلاح این حزب بگیرد؛ به این بهانه که سلاح حزب‌الله باید قانونی شود و لبنان چاره‌ای جز احترام به قطعنامه‌های بین‌المللی و اجرای این قطعنامه‌ها ندارد.

کد خبر 38055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز