مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

حامد فوقانی: درحالی‌که تعداد بسیاری از بناهای تجاری پرخطر تهران نسبت به ایمنی بی‌تفاوتند اما تعدادی دیگر با یکسری اقدامات فوری حالا ایمن شده‌اند.

ساختمان آلومینیوم

جالب اينجاست كه ساختمان‌هايي به سرعت روند رفع خطر را طي مي‌كنند كه زماني هيچ‌كس تصورش را هم نمي‌كرد روزي لقب ايمن به خود بگيرند، مثل پاساژ كويتي‌هاي چسبيده به پلاسكو. اين بنا اكنون 6ماه بعد از آتش‌سوزي و ريزش پلاسكو تبديل به يكي از الگوهاي ايمني در شهر تهران شده است؛ درصورتي كه پاساژ كويتي‌ها پس از فاجعه پلاسكو، به‌عنوان تهديدي بزرگ معرفي شده بود اما اينطور كه از دفتر شهرداري منطقه 12خبر مي‌رسد، قرار است اين بناي تجاري در آينده‌اي نزديك به‌عنوان يك‌الگو از نظر ايمن‌سازي معرفي شود. البته در خيابان جمهوري بناهاي ديگري هستند كه مالكان، كسبه و هيأت‌مديره‌شان طي 3ماه اخير با سرعت كار ايمن‌سازي را شروع كرده‌اند و اكنون مي‌توان گفت تا حدود بسيار زيادي خطر از بالاي سر آنها رخت بر بسته است. ساختمان آلومينيوم ازجمله اين بناهاي تجاري به‌حساب مي‌آيد. اين درصورتي است كه كسبه و هيأت مديره برخي ديگر از بناها نسبت به هشدارهاي صادره بي‌تفاوت هستند؛ اگرچه دادستاني تهران هشدار داده كه اگر تا پايان شهريور 19بناي ناايمن پرخطر در مناطق مركزي شهر تهران ايمن نشوند با ابلاغ حكمي جديد، پلمب خواهند شد.

  • ارسال اخطاريه

اخطاريه بناهاي ناايمن براساس جلسات مشترك ميان سازمان آتش‌نشاني، كميته عمران دوره چهارم شوراي شهر تهران، نمايندگان دادستاني تهران و كارشناسان فني شهرداري‌هاي مناطق صادر شده است. تشكيل اين جلسات پس از حادثه ريزش پلاسكو براي شناسايي ساختمان‌‌هاي ناايمن شهر كليد خورد و براساس آنها از نيمه خرداد‌ماه امسال به بعد، اخطاريه‌هايي جدي براي ايمن‌سازي چندين بناي قديمي و پرخطر از سوي دادستاني صادر شد. مجتمع‌هاي تجاري آلومينيوم، علاءالدين، بهارستان، خانقاه، اروپا، نوشين، شيرين، اخوان، حكيم هاشمي و اسلامي در 2منطقه 11و 12و 6مجتمع بزرگ در منطقه 6اين بناها هستند كه اخطاريه دادستاني را دريافت كرده‌اند. اما در ميان آنها، به‌نظر مي‌رسد مالكان و كسبه ساختمان‌هاي آلومينيوم و كويتي‌ها در خيابان جمهوري جدي‌تر از مابقي دست به‌كار شده‌اند. بدين گونه كه در ساختمان آلومينيوم از بين 5آسانسور قديمي و خطرناك، 2آسانسور كاملا تعويض شده‌اند و كار تعويض 3آسانسور ديگر به‌زودي به پايان مي‌رسد. البته عمران قاسمي، رئيس شوراي ساختمان آلومينيوم به همشهري گفت كار تعويض يك‌آسانسور ديگر ظرف 2روز آينده به اتمام مي‌رسد. در اين بناي قديمي كه به برادر پلاسكو شهرت دارد، تقويت سازه‌اي و ايمن‌سازي سقف‌ها به‌خاطر وجود پشم شيشه، نصب كپسول‌هاي آتش‌نشاني و بيمه كردن مغازه‌ها نيز صورت گرفته است.

اگرچه قاسمي گفت كه استانداردسازي معماري ساختمان زمان بيشتري مي‌طلبد و ممكن است تا پايان شهريور كار به اتمام نرسد. وي در عين حال از انعقاد قرارداد براي استانداردسازي نما خبر داد. بر اين اساس قرار است نماي فعلي به همراه پنجره‌ها كامل جمع شده و يك‌نماي ضدحريق و با پنجره‌هاي دوجداره نصب شود. علاوه بر اين كار نصب سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق زيرنظر سازمان آتش‌نشاني و پياده‌سازي تكنولوژي جديد و ايمن سيم‌كشي با نظارت برق منطقه‌اي فارابي هم آغاز شده است. گفتني است كه آخرين گزارش ايمن‌سازي ساختمان آلومينيوم ديروز به شهرداري و دادستاني ارسال شد. در مورد پاساژ كويتي‌ها نيز كار كابل‌كشي‌هاي جديد، جانمايي تمام كنتورهاي برق در پاركينگ و نصب سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق به مراحل پاياني نزديك مي‌شود. كار پوشش سقف و راهروهاي طبقه سوم و دوم اين پاساژ با كاربري فروش و عرضه البسه و كيف و كفش نيز به اتمام رسيده است.

كسبه جمهوري نسبت به ايمن‌سازي بي‌تفاوت نباشند

برخي از مالكان ساختمان‌هاي ناايمن همچنان نسبت به هشدارهاي صادره بي‌تفاوت هستند. اين در حالي است كه قاضي مرتضي تورك، معاون داستان تهران كه كار ايمن‌سازي بناهاي بسيار پرخطر پايتخت را دنبال مي‌كند، اخطار داده كه حكم پلمب، نتيجه كاري آنهايي است كه به هشدارها توجهي نمي‌كنند؛ به‌طور نمونه در حوالي سه‌راه جمهوري، پاساژ آزاد همچنان روزگار پرخطري را سپري مي‌كند و كسبه آن از بيم ريزش ساختمان آرامش ندارند. احداث طبقه منفي 2در اين بناي قديمي 45ساله و تغيير كاربري‌هاي غيرمجاز در طبقه منفي يك و ساير طبقات براي افزودن به تعداد مغازه‌ها بخشي از اقدامات ناايمن در آن است. در مورد پاساژ كمپاني كه درست روبه‌روي پلاسكو قرار دارد نيز خبرهايي از گودبرداري‌هاي غيراصولي و تغيير كاربري پاركينگ آن به فضاي تجاري به گوش مي‌رسد. اين در حالي است كه حريق مراكز تجاري جمهوري را به‌خاطر مصرف زياد برق بسيار تهديد مي‌كند. همين ديروز خبر رسيد كه پاساژ پروانه واقع در محدوده خيابان ابوريحان دچار آتش‌سوزي شده است كه البته خيلي زود مشكل به‌وجود آمده رفع شد. جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران در همين ارتباط اعلام كرد كه پست برق طبقه منفي يك پاساژ پروانه به‌دليل بار زياد برق، دچار كندسوزي و حريق جزئي شده بود كه با حضور سريع عوامل آتش‌نشاني، به سرعت موضوع تحت كنترل درآمد. اما به هرحال كسبه خيابان جمهوري بايد توجه كنند كه خطرات زيادي ازجمله آتش‌سوزي و ريزش، بسياري از مجتمع‌هاي تجاري را تهديد مي‌كند و آنها نبايد در برابر اين مسئله بي‌تفاوت باشند. شايان ذكر است كه طبق آمار وزارت كشور، 40درصد بناهاي خيابان جمهوري ناايمن هستند. 

کد خبر 380338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha