محمد باریکانی: تنها چند روز پس از تغییر رئیس سازمان میراث فرهنگی، بولدوزرها و مالکان غیرمسئول در برابر خانه‌های تاریخی صف کشیدند و شروع به تخریب بناهای تاریخی کردند.

تخریب بنای تاریخی

سناريوي تخريب آثار تاريخي كشور به هنگام جابه‌جايي مديران از سال‌ها پيش اجرا شده است و حالا با نشستن علي اصغر مونسان بر مسند رياست سازمان ميراث فرهنگي اين سناريو بار ديگر تكرار شد و در نخستين اقدام خانه تاريخي بچاري آبادان كه پيش‌تر توسط ديوان عدالت اداري از فهرست آثار ملي خط خورده بود و خانه تاريخي شبان در رشت شب گذشته با خاك يكسان شدند.

به گزارش همشهري، مالك خانه تاريخي بچاري آبادان 2روز پيش توانسته بود حكم خروج اين خانه تاريخي را از ديوان عدالت اداري بگيرد تا يك‌روز بعد اين اثر تاريخي را با خاك يكسان كند. مالك حتي براي پيش بردن هدف خود در تخريب اين خانه تاريخي رقمي بسيار بيشتر از آنچه رقم كارشناسي عنوان شده است براي فروش اين خانه تاريخي به اداره ميراث فرهنگي خوزستان و بخش خصوصي اعلام كرده بود تا ارزش افزوده ناشي از ساخت‌وساز را نيز بر بناي تاريخي محاسبه كند و تمام مبلغ را در قبال واگذاري اين خانه تاريخي به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي دريافت كند. او حتي پيشنهاد دريافت زمين معوض به جاي اين خانه را نپذيرفت و يك‌روز پس از خروج اين اثر تاريخي از فهرست آثار ملي كشور، اين خانه را با خاك يكسان كرد.

سرپرست ادارات ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي شهرهاي آبادان و خرمشهر درخصوص تخريب خانه تاريخي بچاري آبادان با ابراز تأسف از تخريب اين بناي تاريخي ارزشمند اعلام كرد: پيشنهاد تعويض ملك مذكور با زميني معادل ارزش آن در منطقه‌اي ديگر از شهر به مالك، به‌دليل مطالبه مبلغي بسيار بيشتر از قيمت كارشناسي مورد موافقت قرار نگرفت.

سجاد پاك گهر گفت: نرخ درخواستي مالك غيرواقعي و بسيار بالاتر از قيمت واقعي آن بود كه براساس اصل ۴۴ قانون، دولت نمي‌توانست براي خريد اين ملك با نرخ مورد نظر مالك عمل كند. خانه بچاري آبادان قدمت قاجاري داشت و در ۲۳ شهريور‌ماه ۱۳۸۳ به شماره ثبت ۹۹۶۸ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده بود.

  • تخريب خانه تاريخي نخستين شهردار فومن

در رشت نيز خانه تاريخي شبان متعلق به ميرزا يوسف خان شبان، نخستين شهردار فومن با خاك يكسان شد. اين درحالي است كه پرونده ثبت ملي اين خانه تاريخي آماده و براي ثبت در فهرست آثار ملي به سازمان ميراث فرهنگي ارسال شده بود. جمعه گذشته نيروهاي يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي استان گيلان از تخريب اين خانه ممانعت كرده بودند و به مالك بنا نيز گفته شده بود كه پرونده ثبت ملي اين اثر تهيه و ارسال شده است و بايد براي هر اقدامي با سازمان ميراث فرهنگي هماهنگ باشد اما صبح ديروز اين خانه تاريخي نيز با خاك يكسان شد. بلافاصله پس از تخريب اين خانه تاريخي، فعالان ميراث فرهنگي خواستار استعفاي فوري مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان شدند.

  • واكنش اداره ميراث گيلان به تخريب خانه تاريخي شبان

محمدرضا باقريان، معاون ميراث فرهنگي استان گيلان كه 3‌ماه است در معاونت ميراث فرهنگي استان گيلان حضور ندارد اما همچنان حكم معاونت ميراث او ابطال نشده است درخصوص تخريب خانه تاريخي شبان در رشت به همشهري گفت: آن زمان كه بنده در معاونت ميراث فرهنگي گيلان بودم خانه تاريخي شبان در محدوده استعلامي معاونت ميراث فرهنگي نبود و شهرداري رشت نيز درخصوص اين خانه از معاونت ميراث استعلام نكرد تا نظر ميراث فرهنگي را درخصوص واجد ارزش بودن اين بناي تاريخي بداند. او افزود: پرونده ثبتي اين خانه تاريخي به دفتر ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي ارسال شد و از آن پس بنده عملا در خدمت دوستان در معاونت ميراث فرهنگي نيستم. دكتر جهاني كه اكنون كارهاي مرتبط با معاونت ميراث فرهنگي استان گيلان را انجام مي‌دهد نيز در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد: مالك اقدام به تخريب خانه تاريخي شبان كرده و اداره ميراث فرهنگي استان گيلان پيش‌تر به مالك و شهرداري اعلام كرده بود كه اين خانه تاريخي است و پرونده ثبت آن نيز به تهران ارسال شده است.وي گفت: بخشي از اين بناي تاريخي تخريب شده و اكنون اداره ميراث فرهنگي استان گيلان نامه‌اي در 3صفحه براي دادستاني ارسال كرده و شكايت خود را به مرجع قضايي تحويل داده است. او اعلام كرد: پرونده ثبت ملي خانه تاريخي شبان پيش‌تر در چند نوبت در شوراي ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي مطرح شده بود كه به‌دليل رضايت نداشتن مالك به ثبت ملي اين خانه تاريخي، ثبت ملي اين اثر تاريخي ممكن نشد.

کد خبر 380333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha