همشهری آنلاین: افرادی که از وسایل نقلیه آشغال و زباله به سطح شهر پرت کنند، تا سقف 35 هزار تومان جریمه ی‌شوند. تخلیه زباله در محل‌های غیر مجاز نیز جریمه ده میلیون تومانی به همراه دارد.

رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب طرح ساماندهی راهکارهای حقوقی و اجرایی برخورد با متخلفان پخش، دفع، حمل و امحای غیرمجاز و نامناسب پسماندها در فضاها و معابر عمومی در شورای شهر تهران، افزود: قانون مدیریت پسماندها در سال‌های گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، اما متاسفانه به خاطر نبود شرایط لازم اجرایی، تاکنون بلاتکلیف مانده و مدیریت شهری نیز نتوانسته با مدیریت یک طرفه در این زمینه اقدام جدی کند.

رسول خادم با تاکید بر این که شهروندان و دستگاه‌های مرتبط باید همکاری تنگاتنگ و نظامندی را با مدیریت شهری داشته باشند و با متخلفان توزیع و حمل نامناسب پسماندها برخورد قانونی شود، تصریح کرد: به همین منظور برای اجرایی شدن قانون یاد شده، جلساتی را با فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی، شورای حل اختلاف، سازمان حفاظت محیط زیست تهران و سایر دستگاه‌های مربوط برگزار کرده و ظرفیت‌های قانونی این قانون مورد بررسی قرار گرفت.

خادم افزود: پس از بررسی‌ها، جمع بندی به عمل آمده نشان داد، علی‌رغم این که مسوولیت اجرایی قانون پسماندها طبق ماده هشتم قانون مدیریت پسماندها، برعهده شهرداری‌هاست اما ظرفیت‌های قانونی برخورد با متخلفان حمل و پخش نامناسب پسماندها خارج ازماموریت‌های اجرایی شهرداری بوده و قانون برای این مساله متولی دیگری را در نظر گرفته که قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

وی افزود: به همین خاطر در جلساتی که با مسوولان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزارشد، این هماهنگی و توافق به دست آمد که کمیته‌ای با حضور همه این دستگاه‌ها تشکیل شده و نسبت به اجرای قانون اقدام کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به ایسنا، گفت: در همین راستا طبق قانون، شهروندی که از وسایل نقلیه به فضاها و معابر عمومی آشغال پرت کنند، مطابق ردیف‌های 78 و 139 آیین‌نامه اجرایی راهنمایی و رانندگی تا سقف 35 هزار تومان جریمه می‌شوند که این قانون پس از ابلاغ مصوبه شورای شهر تهران اجرا خواهد شد و شهرداری تهران نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی یادآورشد: با توجه به این که جریمه کردن افراد متخلف که زباله از خودرو بیرون می‌ریزند، جزو اولویت راهنمایی و رانندگی نبوده و از سویی دیگر مسئولیت جمع‌آوری زباله نیز برعهده شهرداری است اما به خاطر برخی ناهماهنگی‌ها، برخورد با متخلفان اجرایی نمی‌شد که با هماهنگی صورت گرفته، راهنمایی و رانندگی، اجرای قانون پسماندها و اعمال جریمه متخلفان را پذیرفته است.

خادم همچنین با تاکید بر این که تخلیه نخاله‌های شهری و ساختمانی از وسایل نقلیه در معابر عمومی و محدوده‌های شهر نیزغیرقانونی است، افزود: ماده 16 قانون مدیریت پسماندها این اجازه را به مراجع قضایی داده که در صورت گزارشی مبنی بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر، فضاهای عمومی و محدوده‌های شهر، ‌متخلفان را برای بار نخست تا 10 میلیون تومان و در صورت تکرار تا 20 میلیون تومان جریمه کنند، اما این بخش از قانون نیز به دلیل نبود ابزارلازم، اجرایی نشده که مقرر شد با همکاری راهنمایی و رانندگی، شهرداری و مراجع قضایی، اجرایی شود.

وی افزود: براساس این بند از قانون، برای متخلفان با گزارش مردم و راهنمایی و رانندگی، پرونده قضایی تشکیل و با آنها برخورد شده و جریمه می‌شوند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین با اشاره به پخش نامناسب پسماندها توسط صنوف در معابر عمومی، گفت: پخش این پسماندها به ویژه در بعد از ظهر و همزمان با پایان فعالیت صنوف، سد معبر و مشکلات جدی را برای شهروندان ایجاد و در برخی موارد انباشه شدن این پسماندها، شهرداری را برای جمع‌آوری آن‌ها دچار مشکل می‌کند.

وی گفت: با استناد به ماده شش قانون مدیریت پسماندها، صنوف متخلفی که پسماندها را در معابر رها می‌کنند، نیز 10 میلیون تومان توسط راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند و این افراد با گزارش مردم و پلیس دارای پرونده قضایی خواهند شد.

وی افزود: سازمان صدا و سیما نیز طبق قانون یاد شده، موظف به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در جهت مشارکت آن‌ها، برای ساماندهی وضعیت پسماندهاست. شهرداری تهران نیز اجرایی شدن این بخش از قانون را از طریق صدا و سیما پیگیری می‌کند.

به گفته خادم، شورای حل اختلاف، شعبه تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی متخلفان پسماندها و برچسب‌های تبلیغاتی راه‌اندازی کرده تا رسیدگی به این تخلفات تسریع شود.

کد خبر 38031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز