همشهری‌آنلاین: اولین نشست کمیته تاسیس انجمن جمعیت شناسی آسیا در روزهای 10 الی 13 آذرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

حدود دو سوم جمعیت جهان در آسیا به سر می‌برند، و تنوع الگوهای جمعیتی در این قاره پهناور همیشه سهم قابل توجهی از مطالعات جمعیتی را به خود اختصاص داده است. خوشبختانه، پس از چندین سال پی گیری و تلاش، در تابستان سال جاری کمیته تاسیس انجمن جمعیت شناسی آسیا مرکب از 6 نفر شامل دکتر محمدجلال عباسی شوازی از گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران، پروفسور منیر عالم از دانشگاه دهلی در هند، پروفسور ترنس هال از دانشگاه ملی استرالیا، پروفسور مهتاب کریم از دانشگاه آقاخان در پاکستان، پروفسور باسورن لیموناندا از دانشگاه چولاللانکورن در تایلند، و پروفسور باچونگ گو از دانشگاه رمین در چین تشکیل شد.

اولین نشست کمیته تاسیس انجمن جمعیت شناسی آسیا با همکاری گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران، انجمن جمعیت شناسی ایران و صندوق جمعیت سازمان ملل در روزهای 10 الی 13 آذر در محل دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
مراسم افتتاحیه کمیته تاسیس انجمن جمعیت شناسی آسیا با حضور رئیس و اعضاء هیئت مدیره انجمن جمعیت شناسی ایران، جمعی از اساتید و محققین برجسته جمعیت شناسی، نمایندگان آژانش های مختلف سازمان ملل از جمله صندوق جمعیت سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان، و مدیران عالی سازمانهای مرتبط با مسائل جمعیتی در روز شنبه 10 آذر ماه از ساعت 18- 16 در تالار امیر کبیر دانشگاه تهران برگزار شد. 

دکتر محمد جلال عباسی شوازی هماهنگ کننده انجمن جمعیت شناسی آسیا در سخنرانی افتتاحیه به اهمیت اولین نشست کمیته تاسیس انجمن در ایران اشاره داشت. وی ضمن تشریح فعالیت‌های انجام شده در سطح بین المللی برای تاسیس انجمن جمعیت شناسی آسیا، اعلام نمود که گشایش این انجمن چشم‌اندازی نوین را به روی محققین جمعیتی برای گسترش و تقویت تحقیقات جمعیت شناختی و ایجاد همکاریهای علمی در سطح ملی و منطقه ای باز خواهد کرد.  هم چنین، آقای سلطان عزیز، مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه صندوق جمعیت سازمان ملل با ارسال پیامی ضمن تبریک و حمایت از تشکیل انجمن جمعیت شناسی آسیا اعلام داشت که انجمن جمعیت شناسی آسیا زمینه مناسبی برای تحقیقات، همکاریهای منطقه‌ای، و نیز اشتراک ایده‌ها در راستای اهداف توسعه هزاره دانست.  آقای محمد عبدالاحد نماینده صندوق جمعیت سازمان در ایران با اشاره به اینکه اولین نشست کمیته تاسیس انجمن آسیا در ایران دارای اهمیت قابل توجهی است، وظیفه انجمن جمعیت شناسی آسیا را تشویق تحقیقات، تبادل ایده و دانش، ظرفیت سازی و گفتگوهای سیاستگذاری برای توسعه اهداف توسعه هزاره برشمرد.

وی افزود که ایران با توجه به تجربیات اندوخته فراوان بویژه در زمینه برنامه های تنظیم خانواده می تواند نقش بسزائی را در زمینه تبادل ایده ها و سیاستهای جمعیتی در منطقه ایفا نماید.

در ادامه آقای دکتر محمد میرزائی گزارشی از فعالیتهای انجمن جمعیت شناسی ایران ارائه داد و به ضرورت گسترش همکاریهای منطقه‌ای بین جمعیت شناسان آسیا اشاره کرد. در پایان، پروفسور ترنس هال در مورد مسائل مربوط به داده های جمعیتی در آسیا سخنرانی کرد.
لازم به ذکر است که کمیته تاسیس انجمن جمعیت شناسی آسیا در نشست روزهای آتی خود در گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران در نظر دارد تا ضمن تدوین اساسنامه انجمن در مورد انتخابات آینده و سایر فعالیتهای این انجمن را برنامه ریزی نماید.

کد خبر 38029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز