چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

ایران در جمع ۲۳کشور پرجمعیت شهرنشین دنیا در سال ۲۰۰۷با ۴۸ میلیون شهرنشین از مجموع ۷۱میلیون نفر در ردیف پانزدهم قرار دارد که این رقم در سال ۲۰۲۵به ۶۷میلیون نفر (از مجموع ۹۴میلیون نفر) خواهد رسید.

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که امسال برای نخستین بار در تاریخ بشری، جمعیت شهرنشینان با جمعیت روستانشینان برابر می‌شود و این روند در سال ۲۰۵۰به مرحله‌ای می‌رسد که فقط ۳۰درصد جمعیت جهان در روستاها ساکن خواهند بود.

براساس این گزارش که همزمان با جلسات چهل و یکمین دوره کمیسیون جمعیت و توسعه سازمان ملل منتشر شد، تا پایان امسال، ۳ میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر از جمعیت جهان در روستاها و همین تعداد نیز در شهرها ساکن خواهند بود.

نشست کمیسیون جمعیت و توسعه سازمان ملل با عنوان توزیع جمعیتی، شهرنشینی، مهاجرت داخلی و توسعه از دوشنبه در نیویورک آغاز شده است.

افزایش موالید نسبت به مرگ و میر، مهاجرت از مناطق روستایی و تغییر وضعیت برخی روستاها به شهرهای کوچک، به‌عنوان 3عامل اصلی افزایش جمعیت شهری عنوان شده است.

به‌طور مثال در دهه‌های ۸۰ و ۹۰میلادی تنها در قاره آسیا ۴۰۰شهر جدید بالای ۱۰۰هزار نفر شکل گرفته است.

طبق گزارش‌های سازمان ملل، جمعیت مناطق روستایی تا سال ۲۰۳۰افزایش طبیعی عددی خود را خواهد داشت و از آن سال شروع به کاهش خواهد نمود به‌طوری که تا سال ۲۰۵۰ تنها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در روستاها اقامت خواهند داشت در حالی‌که در همین مدت جمعیت شهری به عدد ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به عبارت دیگر درصد جمعیت شهری و روستایی ۷۰ به‌۳۰ خواهد بود.

در سال ۲۰۵۰ جمعیت شهرنشین در آمریکای شمالی ۹۰درصد از کل جمعیت، آمریکای لاتین ۸۹درصد و اروپا ۸۴درصد خواهد بود و آفریقا و آسیا با ۶۲ و ۶۶درصد جمعیت شهرنشین، بیشترین جمعیت روستایی را در خود جای خواهند داد.

در کمیسیون امسال کارشناسان جمعیتی و نمایندگان ۴۷کشور عضو به همراه اعضای ناظر حضور دارند و در مورد موضوع اصلی اجلاس و تجارب ملی کشورها تبادل نظر می‌کنند.

طبق گزارش‌های دبیرخانه سازمان ملل، گسترش شهرنشینی و توسعه نسبت مثبت دارند و اصولا میزان فقر در مناطق روستایی بیشتر از شهری است.

از نظر کارشناسان ملل، شهرنشینی نبایستی با دید منفی نگریسته شود بلکه با استفاده از فرصت‌هایی که شهرنشینی ایجاد می‌کند، باید به‌دنبال برنامه ریزی بهینه و سیاست‌های صحیح برای برخورد با چالش‌های شهرنشینی بود.

کارشناسان مسائل جمعیتی می‌گویند: از این نظر ضروری است مدیریت شهری تقویت شده و با استفاده از ظرفیت‌های هر شهر و کمک‌های دولت‌های مرکزی از طریق مدیریت‌های شهری، فرصت‌های توسعه‌ای گسترش یابد.

کد خبر 48273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز