همشهری آنلاین: هزارن سال است که انسان‌ها شیفته ستارگان شده‌اند، از این رو جای شگفتی ندارند که یکی از تلاش‌های همیشگی بشر ساختن ساختمان‌های بلند بوده باشد تا به ستارگان نزدیک‌تر شود.

برج

براساس گزارش ساينس الرت، با اين‌همه براي بناي ساختمان‌هاي بلند نيز محدوديتي وجود دارد و زماني مي‌رسد كه سازه‌هاي دست‌ساز انسان قادر نيستند از ارتفاع خاصي بالاتر بروند.

درحال حاضر يك خانه يك طبقه معمولي مرتفع‌تر از 4.5 متر نخواهد بود. مرتفع‌ترين مجسمه‌اي كه تاكنون در جهان ساخته شده مجسمه بوداي معبد اسپرينگ است كه ارتفاعي برابر 124 متر دارد، يعني اگر فردي از سر اين مجسمه پايين بپرد، 5.5 ثانيه بعد به زمين مي‌رسد.

هرم بزرگ جيزه كمي مرتفع‌تر از مجسمه بودا بوده و 146 متر است كه البته اين ارتفاع به نسبت قدمت 4500 ساله هرم، بسيار شگفت‌انگيز است. اين سازه مرتفع‌ترين بنايي بود كه انسان طي 3881 سال ساخته بود.

اما پس از آن با ساخت كليساي لينكلن در بريتانيا در سال 1311 ركورد هرم بزرگ شكسته شد، اين كليسا با ارتفاعي برابر 160 متر تا سال 1884 مرتفع‌ترين ساحتمان جهان باقي‌ ماند، و پس از آن بناي يادبود واشنگتن ساخته شد كه 9 متر مرتفع‌تر از اين كليسا بود، اما دوران ركورد‌داري اين بنا بسيار كوتاه بود.

درحال حاضر مرتفع‌ترين بناي جهان برج خليفه دوبي است كه 830 متر ارتفاع دارد، يعني اگر فردي از بالاي آن خود را به پايين پرتاب كند،‌20 ثانيه بعد به زمين خواهد رسيد، اما اين ارتفاع نيز محدوده ارتفاع ساختمان‌ها نيست و بشر مي‌تواند از اين مرز نيز فراتر برود.

حقيقت اين است كه در تئوري هيچ محدوديت ارتفاعي وجود ندارد، اما پي ساختمان بايد به اندازه‌اي بزرگ و عميق باشد تا بتواند وزن سازه‌هاي مرتفع را تحمل كند. اما از نظر منطقي به دليل كروي بودن سياره زمين اين تئوري در حقيقت عملي نخواهد بود.

با فناوري‌هاي موجود، مرتفع‌ترين سازه ممكن سازه X-Seed 4000 است كه هنوز ساخته نشده اما نقشه‌هاي اوليه آن تكميل شده‌اند. اين سازه غول‌پيكر چهار كيلومتر ارتفاع خواهد داشت، يعني برابر با ارتفاع كوه فيجي در ژاپن. براي بناي چنين ساختماني بايد 6 كيلومتر وسعت داشته باشد و در صورت ساخته شدن مي‌تواند الگوي آب و هوايي اطراف خود را تغيير دهد.

اين سازه يك كوه مصنوعي است كه مي‌تواند يك ميليون انسان را در خود بگنجاند و البته دور از ذهن نيست كه بناي آن هزينه‌اي گزاف در پي‌ خواهد داشت: مبلغي بالغ بر 1.4 تريليارد دلار.

کد خبر 380259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha