دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا مجددا بحث برکناری دونالد ترامپ با استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا را مطرح کرده است. اخیرا نارضایتی از رفتار و گفتار این رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا بالا گرفته است.

لایحه جدید برای عزل ترامپ از قدرت

به گزارش ایسنا، به نوشته نشریه نیوزویک، صحبت‌هایی از برکنار کردن دونالد ترامپ از مقام ریاست جمهوری از زمان روی کار آمدن او مطرح بوده است. نمایندگان دموکرات هم تنها چهار ماه پس از ورود او به کاخ سفید خواستند تا او در کنگره استیضاح شود. اما متمم بیست و پنجم راه دیگری برای عزل رئیس‌جمهوری آمریکا پیش رو قرار می‌دهد و قانونگذاران قصد دارند از آن استفاده کنند.

زو لوفرن، از نمایندگان دموکرات کالیفرنیا جمعه گذشته لایحه‌ای را ارائه کرده و از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و کابینه کاخ سفید خواست تا خواستار استعفای رئیس‌جمهوری شوند. او ثبات روانی ترامپ را پس از یک سری اظهارات جنجالی او در کنفرانس خبری اخیر زیر سوال برد. ترامپ در سخنانش مکررا از گروهی از برترطلبان سفیدپوست خشن حمایت کرده بود که شنبه گذشته در شهر شارلوتزویل ویرجینیا خرابکاری کردند.

لوفرن در این لایحه تاکید کرد: ترامپ الگویی هشدار دهنده از رفتار و گفتار را نشان داده است که موجب این نگرانی می‌شود که اختلال روانی ممکن است او را از انجام وظایفش طبق قانون اساسی ناتوان کند.

این لایحه تلاش داشت تا مایک پنس و کابینه ترامپ را متقاعد کند تا "فورا از ارائه حرفه‌ای خدمات پزشکی و روان پزشکی به منظور بررسی رئیس جمهور اطمینان حاصل کنند تا این مساله طبق متمم بیست و پنجم مشخص شود که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا از اختلال روانی و یا سایر آسیب‌هایی که توانایی‌های او را مختل و یا مانع او از اجرای وظایف قانون اساسی می‌شود، رنج می‌برد یا خیر."

متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا از ۱۹۶۷ شکل گرفت و از آن زمان تاکنون شش بار مورد استفاده قرار گرفته است. این متمم به معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و هشت تن از اعضای کابینه اجازه می‌دهد تا در صورتی که یک رئیس‌جمهور "قادر به ادای وظایفش نبود" از قدرت برکنار شود. این معمولا زمانی اجرا می‌شود که یک رییس‌جمهور تحت درمان پزشکی قرار گیرد و سه بار برای کولونوسکوپی‌های رونالد ریگان و جورج بوش، روسای جمهوری سابق آمریکا استفاده شد.

این اصلاحیه همچنین در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون سه بار مورد استفاده قرار گرفت؛ مثلا یک بار در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۳ مورد استفاده قرار گرفت تا جرالد فورد که آن زمان معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود، به ریاست جمهوری برسد. فورد نخستین کسی بود که طبق متمم ۲۵ قانون اساسی به نیابت ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد.

اما لایحه اخیر اولین لایحه در نوع خود است که تاکید دارد یک معاون رئیس‌جمهوری برای برکناری یک رئیس‌جمهور از قدرت با بهانه "بیماری روانی" تلاش کند.

سایر قانونگذاران هم انتقادها از اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نژادپرستی را افزایش داده‌اند. به عنوان مثال جکی اسپایر، از نمایندگان دموکرات ایالت کالیفرنیا در پیامی توئیتری نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا نشانه‌هایی از رفتارهای متغیر و بی‌ثباتی روانی نشان می‌دهد که این مساله کشور را با خطر بزرگی روبرو می‌کند. زمان آن فرا رسیده تا از متمم ۲۵ استفاده کنیم.

با این حال انتظار نمی‌رود که این لایحه راه به جایی ببرد. گرچه بسیاری از جمهوری‌خواهان به رفتارهای اخیر ترامپ اعتراض دارند اما اکثر آنها همچنان مایل هستند تا برای تصویب دستور کار محافظه‌کارانه با او همکاری داشته باشند.

در شرایطی که میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان رو به کاهش است و درخواست‌ها برای استیضاح از میزان محبوبیت او بیشتر است، حتی ممکن است که جمهوری‌خواهان به زودی به دنبال راه ساده‌تری برای عزل ترامپ بگردند؛ به جای آنکه روند استیضاح را بیازمایند.

کد خبر 379866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha