چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

مینا شهنی: اجرایی شدن قانون جامع معلولان 1500 سال زمان می‌برد.

با توجه به این گفته وزیر رفاه که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده معلولان کشورمان باید صبور باشند و حل مسئله را به زمان واگذار کنند.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در خرداد ماه سال 1383 از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت، نقطه امیدی  ایجاد کرد و از همین رو گروه‌هایی از تشکل‌های معلولان کشور سعی کردند تا با تکیه بر مفاد این قانون برای دستیابی به حقوق‌شان اقدام کنند.

اعتراض تشکل‌های معلولان همواره بر این نکته تأکید داشت که اراده‌ای جدی برای حل مشکلات پیش روی اجرای این قانون وجود ندارد و اهتمامی جدی در این زمینه به چشم نمی‌خورد.

این قانون 16 ماده دارد و بر اساس گفته‌های سال گذشته رئیس سازمان بهزیستی 16 دستگاه برای اجرای آن وظایفی بر عهده دارند که باید برای دستیابی به اهداف تعیین شده در قانون برنامه‌ریزی‌ کنند.

اما به‌نظر می‌رسد همه ساله با نزدیک شدن  روز جهانی معلولان بحث‌ پیرامون این قانون به شکلی ظاهرا جدی دنبال می‌شود.

سال گذشته چند روز پیش از روز جهانی معلولان ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، در جمع خبرنگاران در توضیح دلایل و موانع اجرایی قانون حمایت از معلولان گفت‌: عدم پاسخگویی دستگاه‌های مجری قانون به نظارت، تأمین نشدن اعتبار کامل برای اجرایی شدن مواد قانونی، هزینه بر بودن  و نیز نبود حساسیت لازم در دستگاه‌های مسئول برای پیگیری و تصویب بودجه مورد نیاز از مهم‌ترین دلایل اجرایی نشدن کامل این قانون است.

فقیه در همان جلسه اعلام کرد  با ارزیابی‌های انجام شده از عملکرد تمامی دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون جامع حمایت از معلولان به زودی کم کارترین و فعال‌ترین دستگاه‌ها به دولت معرفی خواهند شد.

 پس از آن  و در پاسخ به سؤالی که آیا تنها راه پیگیری عدم اجرای این قانون، گزارش به شخص رئیس‌جمهوری است گفت: به هر حال ما  گزارشی در این زمینه برای رئیس‌جمهوری آماده کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم با معرفی دستگاه‌های کم‌کار و پرکار گامی در جهت رفع مشکلات برداریم.

هر چند که این گزارش هرگز منتشر نشد و از نتایج به‌دست آمده نیز مردم مطلع نشدند و امسال هم به سبک سال قبل با نزدیک شدن به روز جهانی معلولان شاهد بحث پیرامون مشکلات قانون جامع معلولان هستیم، اما آنچه از سخنان وزیر رفاه روی خروجی خبرگزاری ایسنا آمده‌است تأکید وزیر رفاه بر نیاز به زمانی طولانی‌ برای اجرای آن است.

مصری با اشاره به زمان طولانی طی شده برای تصویب قانون جامع حمایت از معلولان گفـت: تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان 15سال طول کشید، پس وقتی تصویب قانونی  این همه  طول می‌کشد، طبیعتا اجرایی شدن آن 1500 سال به طول خواهد انجامید!
او در پاسخ به خواسته‌ها و رفع مشکلات معلولان به نمایندگان آن‌ها، گفت: زمانی که سازمان بهزیستی زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، به‌دلیل مشغله‌های کاری و گسترده بودن این وزارتخانه، سازمان بهزیستی در کنج تصمیم‌گیری‌ها قرار داشت، به همین دلیل وزارت رفاهی تشکیل شد که سازمان بهزیستی اولویت کاری آن را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این که یکی از نگرانی‌های مسئولان رفاه و یکی از دغدغه های کنونی، منفعت‌خواهی شخصی صاحبان برخی سازمان‌ها‌ و انجمن‌های غیردولتی حمایت‌ از حقوق معلولان در بهره‌گیری از جامعه هدف، معلولان و سوء‌استفاده از آن‌هاست تأکید کرد: با شنیدن مشکلات این قشر، امروز مهم‌ترین فرصت برای جمع‌آوری این مشکلات و انتقال آن‌ها به دولت و مجلس برای پیگیری و رفع مشکلات است.

اما نمایندگان معلولان معتقدند کمک‌های دولت به این قشر مقطعی و مسکن‌وار است و عدم تلاش دولت برای مناسب‌سازی معابر سبب شده تا معلولان خانه نشین شوند و عملا از حضور در جامعه محروم باشند.

وزیر رفاه در رابطه با مناسب‌سازی اماکن عمومی برای معلولان گفت: این مسئولیت از سازمان بهزیستی حذف نشده و فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، به‌عنوان دبیر کمیته مناسب‌سازی، هر طرحی را به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ارائه کند، بدون بررسی مجدد، مصوب تلقی می‌شود تا سیکل اجرایی آن طولانی نشود.

نمایندگان معلولان کشور با طرح این سؤال از وزیر رفاه که  بهتر زیستن و رفاه شامل حال چه کسانی می‌شود؟ تأکید کردند با وجود این‌که 5 درصد از جمعیت ایران را معلولان سخت تشکیل می‌دهند اما مستمری معلولان همیشه دیر پرداخت شده و دولت همیشه به معلولان بدهکار است.اما وزیر رفاه تأکید کرد  تاکنون نشده موضوعی راجع به گشایش مشکلات معلولان به رئیس‌جمهوری ارائه کنیم و 100 درصد تصویب نشود.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که مشکلات معلولان از سوی مسئولان به درستی پیگیری و مطرح نمی‌شود، زیرا درصورتی که رئیس‌جمهوری نظری 100 درصد مساعد نسبت به برطرف کردن مشکلات معلولان داشته باشد، گناه مشکلات حل نشده معلولان بر دوش مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی است.

کد خبر 37819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز