یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سوم دسامبر هر سال "روز جهانی معلولان" نامیده شده است. شعاری که برای روز جهانی معلولان امسال انتخاب شده است، "کار آبرومند برای معلولان" است.

در هر جامعه‌ای تنها معدودی از افراد دچار معلولیت به شغل با درآمد مناسبی دست پیدا می‌کنند. در واقع در اغلب کشورها افراد دچار معلولیت در سن اشتغال بیکار هستند.

بسیاری دیگر از آنها مشاغل پاره‌وقت دارند یا هرگز به بازار کار دسترسی ندارند.

در همه جا شکافی بزرگ میان شرایط کاری و روند‌های شغلی معلولان و افراد بدون معلولیت وجود دارد. معلولان در بسیاری از کشورها برای ادامه زندگی به گدایی، صدقات، و کمک‌های اجتماعی متکی هستد و نه به اشتغالی با معنا.

طناب کشی معلولان ذهنی در کشمیر هند -AFP

دریغ‌کردن فرصت‌ها و نگرش‌های منفی دلایل اصلی برای غیبت نامتناسب معلولان از نیروی کار هستند.

شعار امسال روز  بین‌المللی معلولان بر چگونگی تضمین کار آبرومند برای معلولان و راه‌های به کار گرفتن توانایی‌های این مجموعه‌ استعدادهای در حاشیه قرار گفته، معطوف شده است.

کارفرمایان اغلب در برابر استخدام اشخاص معلول مقاومت می‌کنند با این اعتقاد که آنها نمی‌توانند نقش شغلی خود را انجام دهند و یا استخدام آنها را مقرون به صرفه نمی‌دانند.
این نگرش ناشی از ترس و کلیشه‌پردازی و  توجه به ناتوانی‌ها به جای توانایی‌های افراد است.

شواهد تجربی نشان می‌دهد که معلولان نه تنها دارای میزان‌های بالای کارکرد و حفظ شغل هستند، بلکه نسبت به افراد غیرمعلول سابقه بهتری از حضور در محل کار دارند. به علاوه هزینه تطابق‌دادن محیط کار با معلولیت‌های افراد مشغول بسیار اندک است و در بسیاری موارد اصولا تطبیق‌دادن خاصی مورد نیاز نیست.

در مقابل بررسی‌ها نشان داده ‌اند که حضور معلولان در محیط کاری باعث بهبود روحیه نیروهای کاری و افزایش نیکوکاری مشتریان می‌شود.

تضمین‌کردن دسترسی معلولان به کار آبرومند از کشوری به کشور دیگر و از موقعیتی به موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. گروه‌های تجاری، دولت‌ها و افراد معلول باید با هم کار کنند تا هم به فقدان فرصت‌های شغلی برای معلولان که مانع ورود آنها به نیروی کار می‌شود، و هم به نگرش‌های کارفرمایان در این مورد بپردازند.

برای بسیاری از معلولان در کشورهای در حال توسعه این خویش‌فرمایی تنها گزینه برای اشتغال است. کشورها باید راه‌هایی را مورد ملاحظه قرار دهند که از افراد معلول در  این زمینه حمایت شود، از جمله وارد کردن معلولان به برنامه‌های دادن اعتبارات خرد و وام‌های کوچک.حتی در کشورهای توسعه‌یافته‌تر، معلولان هنوز میزان بالایی از بیکاری را تجربه می‌کنند.

کشورها باید به تلاش در زمینه برطرف‌کردن شکاف‌ میان افراد دچار معلولیت و افراد غیر معلول ادامه دهند.

کد خبر 38159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز