همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی با ابراز تاسف از اینکه ۸۰ درصد جنگل مارمیشو در ارومیه در آتش سوخت، گفت: به دلیل وجود خمپاره، آثار و بقایای جنگ در جنگل مارمیشو نیرو‌ها باید با احتیاط وارد عمل می‌شدند و همین امر پروسه مهار آتش را با تاخیر مواجه کرد.

جنگل‌بان

وهاب‌زاده، مدیرکل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آخرین وضعیت مهار آتش جنگل مارمیشو ارومیه بیان داشت: در پی آتش سوزی که از روز جمعه ( 6 مرداد) در جنگل‌های مارمیشو ارومیه اتفاق افتاد؛ نیروهای منابع طبیعی به همراه نیروهای امدادی و مردم منطقه اقدام به کنترل آتش کردند. این آتش‌سوزی در عصر دیروز تا ۸۰ درصد مهار شد، اما رسما اعلام می‌کنم که در حال حاضر بطور کامل مهار شده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا عملیات مهار آتش زمانبر بوده است، بیان داشت: شرایط ویژه‌ای در این منطقه وجود دارد، منطقه بسیار صعب العبور و حفاظت شده است. خمپاره، آثار و بقایای جنگ در این جنگل وجود دارد؛ به همین خاطر نیرو‌ها باید با احتیاط وارد عمل می‌شدند. بدلیل دستور مرزبانی ساعت ۶ به بعد باید منطقه ترک می‌شد و همین امر پروسه مهار آتش را با تاخیر مواجه کرد.

وهاب‌زاده در ادامه گفت: برخی از همکاران برای خاموش کردن آتش تا مرز شهادت هم رفتند؛ علی‌رغم چندین بار درخواست از سازمان‌ جنگل‌ها برای اعزام بالگرد و آب‌پاشی، تازه عصر دیروز زمانی که ۸۰ درصد جنگل سوخت، هماهنگی صورت گرفت! اگر کمک مردم و اهالی نبود، کار پیش نمی‌رفت. نیروهای هلال احمر بسیار کمک کردند؛ چراکه امدادرسانی و تامین آذوقه برای افراد اعزامی بسیار سخت بود. خوشبختانه این پشتیبانی‌ها صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه در زمانی که بالگرد تامین شد، گشت هوایی نیز صورت گرفت و کل آتش مهار شد، بیان داشت: دود موجب مصدومیت تعداد بالایی از نیرو‌ها شده است. این افراد با امکانات کم و دست خالی اقدام به مهار آتش کردند. این حقیقت مسلم است که اگر می‌خواهند درخت‌ها را حفظ کنند باید اعتبار ویژه برای اطفاء حریق وجود داشته باشد؛ نه اینکه با بیل اطفای حریق را انجام دهند.

وهاب‌زاده تاکید کرد: این منطقه حدود ۶ هزار هکتار جنگل انبوه دارد که نقش اساسی در مهار سیلاب‌ها دارد. درخت سیب وحشی، گلابی، زالزالک، بلوط و سایر گونه‌ها در این جنگل به چشم می‌خورد، اما متاسفانه در آتش‌سوزی که بعدازظهر روز جمعه شروع شد، بیش از ۱۰۰ هکتار دچار حریق شد.

وی افزود: با تلاش نیروهای منابع طبیعی و دستگاههای مرتبط و بخصوص نیروهای مردمی توانستیم آتش سوزی منطقه مارمیشوی ارومیه را مهار کنیم؛ اما مساله اصلی این است که ۸۰ درصد جنگل در آتش سوخت.

کد خبر 377947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha