همشهری آنلاین: کلتزینگ، استاد فیزیک دانشگاه آیووا، برای سال‌ها بر امواج رادیویی که در فضای اطراف زمین در جریانند نظارت داشته‌است و زمانی که نتیجه استراق‌سمع‌های خود را به فایل‌های صوتی تبدیل کرد، نتیجه یک سمفونی عجیب و غریب کیهانی شد.

فضا

براساس گزارش واشنگتن پست، با اين‌همه جايي كه اين اصوات ضبط شده‌اند،‌در ميان جريان‌هاي درخشان و خطرناك ذرات بارداري كه سياره زمين را احاطه كرده‌اند، هيچ حياتي وجود ندارد.

 

 

كلتزينگ، استاد فيزيك دانشگاه آيووا، براي سال‌ها بر امواج راديويي كه در فضاي اطراف زمين در جريانند نظارت داشته‌است و زماني كه نتيجه استراق‌سمع‌هاي خود را به فايل‌هاي صوتي تبديل كرد، نتيجه يك سمفوني عجيب و غريب كيهاني شد.

به گفته وي اگر گوش‌هايي راديويي داشته‌باشيد در فضا مي‌توانيد اين صداها را بشنويد. اگرچه فضا خالي به نظر مي‌آيد، اما درحقيقت نه خالي است و نه ساكت. درست جايي در بالاي اتمسفر سياره زمين دو كمربند از ذرات باردار خورشيدي وجود دارند كه در دام ميدان مغناطيسي زمين افتاده‌اند.

اين پديده براي حيات سياره زمين كليدي است، پروتون‌ها و الكترون‌هاي جذب شده از خورشيد به جاي بمباران سطح سياره ميان قطب‌هاي زمين در حال نوسانند. اما مناطقي كه اين ذرات در نوسانند،‌كمربند ون الن، مناطقي خطرناكند، ذرات به دام افتاده براي ماهواره‌ها و فضانوردان ايستگاه فضايي بين‌المللي تهديدي بزرگ به شمار مي‌روند، و كمربند‌ها چنان نقش مهمي در سيستم آب و هوايي فضايي دارند كه مي‌توانند شبكه‌هاي برق زمين را نابود كنند.

با اين‌همه كلتزينگ معتقد است فيزيك اين منطقه خشن بسيار جذاب است. ميدان‌هاي مغناطيسي و الكترون‌هاي در نوسان ابرهاي مملو از ذرات باردار كه پلاسما ناميده مي‌شوند را شخم زده و انرژي اين ذرات را ربوده و به ديگر ذرات مي‌بخشند تا سرعت آنها را افزايش دهند.

ناسا در سال 2012 فضاپيماهاي كاوشگر كمربند ون‌الن را به فضا فرستاد، فضانورداني دوقلو كه در مدار زمين حركت كرده و اين پاكت‌هاي متحركت مملو از ذرات باردار را كنترل مي‌كنند. از طريق همين كاوشگرها كلتزينگ توانست صداي فضاي اطراف زمين را ثبت كند. اين دو فضاپيما به ابزاري به نام EMFISIS مجهز است  كه براي رديابي امواج راديويي اطراف زمين طراحي شده‌اند. كلتزينگ آن را به ميكروفوني تشبيه مي‌كند كه به فضا فرستاده شده، اما به جاي شنيدن امواج صوتي به امواج الكترومغناطيسي گوش مي‌دهد،‌اصواتي كه انسان در حالت عادي قادر به شنيدن آنها نيست.

تبديل اين اطلاعات به فرمت MP3 مجموعه اصوات متنوعي ايجاد مي‌كند كه ناشي از پديده‌هاي مختلفي هستند: بروز رعد و برق در اتمسفر زمين امواج سوت مانند ايجاد مي‌كنند، عبور امواج از لايه پلاسماسفر،‌ پلاسمايي كم انرژي درست در بالاي اتمسفر زمين، صدايي هيس مانند ايجاد مي‌كند، رانده شدن الكترون‌ها به سمت شب زمين امواجي با صداي مشابه آواز جيرجيرك‌ها ايجاد مي‌كند كه به عقيده همسر كلتزينگ صداي آواز پرندگان بيگانه است.

کد خبر 377765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha