همشهری آنلاین: وزیر خارجه‌ آلمان در پی تصویب تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه روسیه با هشدار به واشنگتن مبنی بر اینکه که از جریمه‌ شرکت‌های اروپایی طرف حساب روسیه خودداری کند گفت «ما تأثیرات برون‌مرزی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم».

هشدار وزیر خارجه آلمان به آمریکا درباره جریمه شرکای اروپایی روسیه

به گزارش دويچه وله، تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه در کنگره‌ی آمریکا واکنش‌های هشدارآمیز کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا را برانگیخته است. دولت آلمان بیم آن دارد که شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با روسیه از این تحریم‌ها آسیب ببینند.

زیگمار گابریل روز جمعه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) در برلین همچنین گفت: «این موضوع را رئیس جمهوری ترامپ می‌داند، وزارت خارجه و دولت ایالات متحده هم می‌دانند».

گابریل این ادعا که تحریم‌های یادشده در راستای سیاست "اول آمریکا" دونالد ترامپ هستند را رد کرد. به اعتقاد وزیرخارجه آلمان، محدودیت‌های جدید علیه روسیه «ابزار مناسب و درخوری برای حمایت از صادرات یا بخش انرژی آمریکا نیستند».

سنای آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی را با اکثریت قاطع تصویب کرد. روسیه به دلیل الحاق شبه‌جزیره‌ی کریمه از اوکراین به روسیه و همچنین "حمله‌ی سایبری به آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶" تحریم شده است.

این نخستین بار است که آمریکا به تنهایی درباره تحریم روسیه تصمیم می‌گیرد. واشینگتن پیش از این همواره با متحدان اروپایی خود در این باره مشورت می‌کرد.

برلین نگران است که شرکت‌های آلمانی و اروپایی طرف قرارداد روسیه در عرصه‌ی انرژی در پی این تحریم‌ها دچار زیان شوند؛ از جمله در پروژه‌ی خط لوله‌ی "نورد استریم ۲" که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند. هزینه‌ی این پروژه ۸ میلیارد یورو اعلام شده است. این خط لوله که از دریای بالتیک می‌گذرد، قرار است آخر سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری برسد.

به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی آلمان، اکنون نوبت ترامپ است که "تصمیم بگیرد". گابریل می‌گوید، دولت آلمان پیشنهاد کرده بود که «سیاست غرب در قبال روسیه با همکاری نزدیک و مبتنی بر اعتماد متقابل هماهنگ شود» و این پیشنهاد همچنان پابرجاست.

او ابراز تمایل کرده که «کنگره آمریکا پیش از هر اقدام دیگری لزوم مشورت با شرکای اروپایی ایالات متحده را [به دولت آمریکا] تکلیف کند». وزیر خارجه‌ی آلمان تصریح کرده که هدف دولت این کشور از تحریم روسیه حل بحران در شرق اوکراین است: «ما هم‌نظریم که برای رسیدن به این هدف باید بر مسکو فشار سیاسی وارد شود»؛ اگر مسکو واکنش نشان دهد و پیمان مینسک برای برقراری صلح در شرق اوکراین رو به پیشرفت بگذارد، «می‌توان تحریم‌ها را گام به گام لغو کرد».

از ابتدای سال ۲۰۱۴ شبه‌نظامیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین با نیروهای دولتی این کشور می‌جنگند. از آن زمان بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را در این منطقه از دست داده‌اند. در سال ۲۰۱۵ به ابتکار آلمان و فرانسه توافق‌نامه‌ی صلحی در مینسک، پایتخت بلاروس، امضا شد. مفاد این توافق‌نامه تا کنون بارها نقض شده‌اند.

در توافقنامه مینسک دولت اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بر سر ایجاد منطقه‌ای امن در شرق اوکراین موافقت کرده بودند. دو طرف همچنین با برقراری آتش‌بس به توافق رسیده بودند اما این آتش‌بس بارها زیر پا گذاشته شد. آمریکا و هم‌پیمانانش معتقدند که روسیه در این رابطه نقشی اساسی ایفا می‌کند.

تصویب تحریم های تازه علیه ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا (پیش از تصویب سنا) با مخالفت اروپا هم مواجه شده بود. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه (۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد) گفته بود، تحریم‌های تازه علیه روسیه و ایران ممکن است به منافع شرکت‌های اروپایی آسیب برساند.

کد خبر 377719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha