همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با این هشدار که تحریم‌های پیش بینی شده متقابل علیه آمریکا دردناک و حساس است، گفت: باز هم در شرایط کنونی از این تحریم‌ها برای واشنگتن حمایت نمی‌کنیم زیرا مانعی برای همکاری‌های بین المللی دو کشور است.

هشدار پوتین به آمریکا | تحریم های دردناک و اخراج ۷۷۵ دیپلمات آمریکایی از روسیه

به گزارش ایرنا، پوتین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه-یک» که روز دوشنبه قسمت هایی از آن پخش شد، ضمن بیان اینکه تحریم های مسکو در پاسخ به اقدام های واشنگتن، حساس و دردناک است، اظهار کرد: اما اینکه اقدامات بیشتری علیه آمریکا انجام گیرد، یک پرسش بزرگ است.

رییس جمهوری روسیه افزود که این کشور در شرایط کنونی از چنین محدودیت های جدیدی علیه آمریکا حمایت نمی کند، زیرا تحریم ها مانع توسعه مناسبات بین المللی می شود.

وی در ادامه حل سیاسی بحران سوریه، کاهش جنگ افزارهای کشتار جمعی و مبارزه با پدیده های تروریسم، مهاجرت غیرقانونی و جرایم تبهکاری را از جمله زمینه هایی خواند که روسیه و آمریکا می توانند همکاری کنند.

رییس جمهوری روسیه گفت: کرملین بارها به شرکای آمریکایی همکاری برای مبارزه با جرایم سایبری را نیز پیشنهاد کرده است، اما از آنان فقط اتهام های بی پایه مبنی بر مداخله روسیه در امور داخلی آمریکا را می شنویم.

پوتین همچنین با تاکید بر لزوم برابر شدن شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه با مراکز روسی در این کشور، گفت: 755 نفر از کارکنان نمایندگی های دیپلماتیک آمریکا باید خاک روسیه را ترک کنند.

رییس جمهوری روسیه در ادامه نیز با شرح بیشتر تحریم های مسکو علیه واشنگتن، گفت: طرف آمریکایی بار دیگر گامی برای تیره تر کردن روابط برداشته است.

وی افزود: آمریکا تحریم های غیرقانونی علیه روسیه اعمال و برای تاثیرگذاری بر کشورهای دیگر از جمله متحدان که علاقه مند به توسعه روابط با مسکو هستند، تلاش می کند.

پوتین گفت: مدتی طولانی صبر کردیم شاید وضعیت بهبود یابد.امیدوار بودیم اوضاع تغییر کند، اما از قرار معلوم اگر تغییری حاصل شود، زود نخواهد بود.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه نمی خواهم در مورد ماهیت داخلی اقدامات آمریکا سخن گویم، اظهار کرد: ما بایستی اقدام می کردیم و لازم دانستم نشان دهم هیچ اقدامی را بدون پاسخ نمی گذاریم.

وی افزود: در مورد اقدامات متقابل روسیه و اینکه در مورد تحریم های آمریکا کم یا زیاد است، یادآوری می شود از نقطه نظر کار دستگاه دیپلماتیک، اقدام مسکو کاملا حساس است.

پوتین گفت: بیش از یکهزار کارمند و دیپلمات در سفارت و سرکنسولگری های آمریکا در روسیه فعالیت می کنند که 755 نفر باید کار را متوقف کنند. این یک اقدام قابل توجه است. مساله این است که آیا باید اقدامات دیگری انجام دهیم یا خیر؟.

وی همچنین خاطرنشان کرد که حجم مبادلات بازرگانی روسیه و آمریکا نسبت به مناسبات اقتصادی مسکو با چین یا اتحادیه اروپا نیز کم است. امکانات و ظرفیت های همکاری دو کشور بزرگ است اما از آن استفاده کامل نمی شود.

روسیه روز جمعه در مقابله با تحریم های جدید آمریکا دستور کاهش تعداد دیپلمات های آمریکایی در مسکو را صادر و اعلام کرد، املاک دیپلماتیک این کشور نیز در مسکو از آغاز ماه اوت (سه شنبه آینده) توقیف می شود.

وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه در بیانیه ای یادآورشد: از اول ماه اوت استفاده سفارت آمریکا در مسکو از مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابانی داروژنی (در مرکز مسکو) را متوقف می کند.

در این بیانیه آمده است: به طرف آمریکایی اعلام شده است که از اول ماه سپتامبر آینده باید شمار کارکنان سفارتخانه این کشور در مسکو و سرکنسولگری ها در سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و ولادی واستوک با شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا برابری کند.

این بیانیه افزود: این اقدام به آن معنی است که شمار کارکنان سفارتخانه و کنسولگری های آمریکا در روسیه باید به 455 تن برسد.

«در صورت اقدامات یکجانبه آمریکا برای کاهش شمار دیپلمات های روسی در این کشور، مسکو پاسخ متقابل و هم طراز آن را خواهد داد.»

در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه با اشاره به تصویب طرح تحریم های جدید آمریکا علیه مسکو در کنگره این کشور آمده است: تصویب این طرح قانونی یک بار دیگر خصومت طلبی شدید آمریکا در امور بین‌المللی را نشان داد. واشنگتن با دفاع از حق انحصاری خود در سطح جهانی، با تکبر مواضع و منافع دیگر کشورها را نادیده می‌گیرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف به تصویب رساند. این قانون روز پنجشنبه به وقت محلی در سنای آمریکا تصویب شد.

کد خبر 377954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha