همشهری آنلاین: پژوهشگران روسی اقدام به تولید آسفالتی با قابلیت خودترمیم شوندگی کردند. در این فرآیند نانولوله‌های کربنی به قیر طبیعی اضافه شده و با حرارت دادن، آسفالت ترمیم می‌شود.

تولید آسفالت خود ترمیم شونده با فناوری نانو

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS موفق به تولید آسفالت خود ترمیم شونده شدند؛ این آسفالت قادر است ترک‌ها را حذف کند و در صورت بروز مشکل ساختاری، بعد از چند ساعت یا حداکثر یک هفته ترمیم شود.

توسعه‌دهندگان این فناوری معتقدند که این آسفالت می‌تواند هزینه نگهداری جاده‌ها را تا سه برابر کاهش دهد. این فناوری توسط مجمع حمل و نقل بین‌المللی (ITA) تایید شده ‌است و به ‌عنوان اولین راهکار بین‌المللی این مجمع شناخته می‌شود.

این فناوری ‌جدید موجب صرفه‌جویی در وقت شده و می‌توان سطح جاده‌ها را با استفاده از آن و بدون این که ترافیک جاده‌ای ایجاد شود، مرمت کرد. در این پروژه از خاصیت حساسیت القایی بالای نانولوله‌های کربنی چندجداره استفاده شده‌ است. این ماده هزینه‌های تولید را چندان افزایش نمی‌دهد، به طوری که برای 50 کیلوگرم قیر طبیعی تنها 17 گرم نانولوله‌ کربنی نیاز است. این مقدار قیر برای ایجاد یک تن آسفالت کافی است.

یک دستگاه ماکرویوو ویژه روی ابزار تولید آسفالت قرار داده شده‌ است که می‌تواند نانولوله‌های کربنی را حرارت داده و فعال کند. با این کار نانولوله‌ها می‌توانند ترک‌های سطح را ترمیم کنند.

در حال حاضر دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی از چین و هلند فناوری‌ مشابهی برای ترمیم آسفالت به وسیله الیاف فلزی استفاده می‌کنند.

با این حال، روشی که این گروه تحقیقاتی ارائه کرده‌اند از نظر کارایی بسیار بالا است و می‌توان آن را به راحتی مورد استفاده قرار داد؛ چرا که تنها بخش کوچکی از قیر حرارت داده می‌شود و برخلاف آسفالت حاوی الیاف فلزی نیاز به تغییر دادن ترکیب کامپوزیتی آسفالت نیست.

این آسفالت قرار است در سازه‌های مورد استفاده در جام ‌جهانی 2018 روسیه به کار گرفته شود.

کد خبر 377656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha