شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

سید عماد حسینی : مسجد‌الاقصی طی تمام ادوار تاریخ اسلام یکی از مکان‌های مقدس برای مسلمان‌های جهان بوده و هست؛

فلسطین

جایی که با دسیسه‌های رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته همواره در خطر و تهدید به سر برده و این تنها مقاومت و پایداری مسلمانان با دست خالی در برابر سربازان تا دندان مسلح صهیونیستی بوده که تاکنون جلوی تصرف کامل این مکان را توسط این رژیم غاصب گرفته است.

 طي روزهاي اخير نيز باز شاهد زد و خورد و درگيري شديدي بين صهيونيست ها و نمازگزاران بوديم كه به بهانه اي واهي راه را بر مسلمانان بسته و شرط بازرسي بدني را براي ورود به مسجد براي آنها گذاشته‌اند. اما اين‌بار هم با مقاومت مسلمانان گويا صهيونيست ها ناچار به عقب نشيني شده‌اند. اين همه باعث شد تا در اين صفحه به برخي از ويژگي‌هاي كمتر شناخته شده و كمتر ديده شده اين مكان مقدس بپردازيم و از زواياي مختلف شرايط آنجا را بنگريم.

  • با مسجدالاقصي آشنا شويم

1- مسجدالاقصي نخستين قبله‌گاه مسلمانان جهان، دومين مسجدي كه روي زمين ساخته شده (بعد از كعبه) و سومين مكان مقدس مسلمانان است كه معراجگاه پيامبر اكرم(ص) است.

2- مساحت مسجدالاقصي 144هزار متر مترمربع است كه 200 موقعيت شاخص در آن قرار دارد، از جمله اين موقعيت‌ها مي‌توان به رواق‌هاي نماز، موزه‌ها، مدارس، گلدسته‌ها و گنبدها اشاره كرد.معمولا در تصاوير،گنبد طلايي مربوط به قبه‌الصخره را با مسجدالاقصي اشتباه مي‌گيرند در حالي‌كه قبه‌الصخره فقط بخشي از مسجدالاقصي است.

3- صهيونيست‌ها ادعا مي‌كنند معبد يا اريكه و تخت پادشاهي حضرت سليمان عليه‌السلام در محل كنوني مسجدالاقصي ساخته شده بوده و از اين‌رو تلاش مي‌كنند تا اين معبد را مجددا با تخريب مسجدالاقصي بسازند. اما براساس مستندات ديني وآنگونه كه پيامبر اكرم(ص) ذكر فرموده‌اند مسجدالاقصي 40 سال بعد از بناي كعبه ساخته شده است. علاوه بر آن هيچ‌يك از پيامبران بني‌اسرائيل معبدي را خاص خود بنا نكرده بلكه صرفا به ترميم مسجدالاقصي پرداخته و در آن به عبادت پرداخته‌اند.

4- روز 7ژوئن 1967(17خرداد 1346) صهيونيست‌ها شهر قدس را به‌طور كامل به اشغال خود درآوردند و به تبع آن مسجدالاقصي نيز به اشغال صهيونيست‌ها درآمد. اما مقاومت مسلمانان باعث شد كه صهيونيست‌ها مجبور شوند مديريت مسجدالاقصي را هم به اداره اوقاف اسلامي قدس تسليم كنند.

5- اردن امروز قيم رسمي مقدسات اسلامي و مسيحي در قدس محسوب مي‌شود و اداره اوقاف اسلامي قدس نيز يكي از سازمان‌هاي زير مجموعه وزارت اوقاف اردن است.

  • مهم‌ترين تجاوزات به مسجد‌الاقصي

بعد از اشغال قدس و مسجدالاقصي، صهيونيست‌ها دروازه باب‌المغاربه يكي از 10دروازه باز مسجدالاقصي را در كنترل خود گرفتند. اين دروازه كه در منتهي‌اليه زاويه جنوب غربي مسجد واقع است، مختص ورود گردشكران به مسجدالاقصي بوده و صهيونيست‌ها از آن براي ورود مهاجران صهيونيست (شهرك‌نشينان) استفاده مي‌كنند و تا به امروز نيز پليس رژيم‌صهيونيستي به‌طور كامل آن را در كنترل خود دارد.

21 اوت 1969يك مهاجر صهيونيست استراليايي تبار به‌نام «دنيس رون» مسجد قبلي يكي از محل‌هاي اقامه نماز در مسجدالاقصي را به آتش كشيد. در اين آتش‌سوزي منبر صلاح‌الدين ايوبي و محراب زكريا و چند نقطه ديگر در آتش سوخت و 3رواق و سقف بخش شرقي مسجد نيز به‌طور كامل آسيب ديد.

مسجدالاقصي طي دهه80 قرن گذشته ميلادي نيز شاهد تلاش‌هاي عديده‌اي از سوي گروه‌هاي مختلف مهاجران صهيونيستي براي كشتار نمازگزاران يا آسيب رساندن به ساختمان بود كه مهم‌ترين آنها در سال 1982رخ داد كه يك گروه سري يهودي براي انفجار مسجد قبه‌الصخره برنامه‌ريزي كرده بودند اما اين برنامه آنها در آخرين لحظات و بعد از كشف مواد منفجره جاسازي شده، خنثي شد.در همان سال يكي از مهاجران صهيونيست با ورود به داخل مسجد قبه‌الصخره به سوي نمازگزاران آتش گشود و 2فلسطيني را در آنجا به شهادت رساند.

طي دهه 90 قرن گذشته ميلادي نيز برنامه‌هاي صهيونيست‌ها عليه مسجدالاقصي ادامه پيدا كرد. اكتبر 1990بود كه فلسطينيان با تجمع در مسجدالاقصي برنامه صهيونيست‌ها را براي قرار دادن سنگ بناي ساخت معبد سوم در داخل مسجدالاقصي، برهم زدند، پليس رژيم صهيونيستي هم با گشودن آتش به سوي فلسطينيان دست‌كم 21فلسطيني را به شهادت رساند كه در تاريخ به نام كشتار اول مسجد الاقصي شهرت يافته است.

كشتار دوم مسجدالاقصي هم در 25سپتامبر 1995به‌وقوع پيوست. در آن تاريخ رسانه‌ها از افتتاح تونلي زير مسجد الاقصي‌خبر دادند، همين امر باعث واكنش فلسطينيان به اين اقدام شد كه به قيام تونل شهرت يافته و در جريان آن 63فلسطيني به شهادت رسيدند.

در سال 2000هم جرقه اوليه انتفاضه دوم مردم فلسطين از قلب مسجدالاقصي شعله‌ور شد. در آن زمان آريل شارون كه رهبر وقت حزب ليكود و جريان مخالف كابينه در كنست رژيم صهيونيستي بود، به داخل مسجدالاقصي تجاوز كرد و واكنش مردم فلسطين به اين هتك حرمت، انتفاضه دوم مردم فلسطين را رقم زد.

رژيم صهيونيستي از اوايل هزاره سوم، برنامه‌ها و طرح‌هاي خود را براي يهودي‌سازي‌ اطراف مسجدالاقصي و محيط آن سرعت بيشتري بخشيده. براساس گزارش مؤسسه بين‌المللي قدس، سال‌2010 نقطه عطف خطرناكي در پروژه‌هاي يهودي‌سازي‌ قدس محسوب مي‌شود. در اين سال صهيونيست‌ها اقدام به ساخت سازه‌هاي يهودي بزرگي در اطراف مسجد الاقصي كردند.

در سال 2015هم شاهد نقطه عطف ديگري در تجاوزات به مسجدالاقصي بوديم. به گفته صاحب‌نظران اين سال شاهد شديدترين حملات براي اعمال طرح تقسيم زماني و مكاني مسجدالاقصي بود.در سال مذكور جنبش اسلامي فلسطينيان ساكن مناطق اشغالي سال 1948در فهرست سازمان‌هاي ممنوعه قرار گرفت و سازمان اطلاعات رژيم صهيونيستي، گروه حاضرين (زن و ‌مرد) در مسجدالاقصي را نيز ساختاري غيرقانوني اعلام كرد.اين اقدام صهيونيست‌ها باعث توقف پروژه‌هاي بازسازي مسجدالاقصي شد ازجمله كاروان‌هاي البيارق كه در قالب آن نمازگزاران از داخل مناطق 1948به مسجدالاقصي مي‌آمدند نيز متوقف شد.

حملات و تجاوزات مهاجران صهيونيست به داخل مسجدالاقصي هم كه از سال 1967آغاز شده بود طي نيم قرن گذشته به‌طور مستمر ادامه داشته اما براساس گزارش مراكز مستند‌كننده جنايات رژيم صهيونيستي، اوج اين حملات در سال 2016به ثبت رسيده است كه در آن حدود 14هزار مهاجر صهيونيست اقدام به هتك حرمت مسجدالاقصي كرده‌اند. اين در حالي است كه اين رقم در سال 2009ميلادي حدود 5600مهاجر صهيونيست بود.

سال 2016 شاهد افزايش حملات سركوبگرانه عليه مدافعان مسجدالاقصي هم بوديم، به‌نحوي كه در اين سال حكم تبعيد 258فلسطيني صادر شد. اين فلسطينيان جزو افرادي بودند كه به‌طور مستمر در نمازهاي مسجدالاقصي شركت كرده يا در آن به‌عنوان خادم يا نگهبان مشغول به فعاليت بودند. از ميان احكام صادر شده حكم تبعيد 23زن و11نفر از كارمندان اداره اوقاف هم به چشم مي‌خورد و هر يك از اين افراد بين 3روز تا 6‌ماه از نزديك شدن به مسجدالاقصي منع شدند.

طي سال‌هاي اخير شاهد افزايش قابل توجه رويكرد وزراي كابينه رژيم صهيونيستي و نيز اعضاي كنست(پارلمان) اين رژيم براي انجام پروژه‌هاي مختلف يورش و هتك حرمت به مسجدالاقصي بوديم. طي 3سال گذشته تعداد زيادي از اعضاي كنست و وزراي كابينه صهيونيستي به داخل مسجدالاقصي تجاوز كرده و كنست در سال 2016حامي برگزاري كنفرانس جمعيت‌هاي فعال در زمينه ساخت معبد شد.

براساس گزارش مؤسسه بين‌المللي قدس، سال 2016شمار حفاري‌هاي صورت گرفته در محيط مسجدالاقصي به 63مورد رسيد كه از 4جهت اطراف مسجدالاقصي انجام گرفته است. خطرناك‌ترين اين حفاري‌ها در سال 2016با حضور ميري رگو، وزير فرهنگ رژيم صهيونيستي به همراه شهردار صهيونيستي قدس افتتاح شد. اين تونل عين سلوان در جنوب را به زاويه جنوب غربي مسجدالاقصي متصل مي‌كند.

آخرين اين اقدامات بستن مسجدالاقصي و ممنوعيت ورود نمازگزاران به نخستين قبله گاه مسلمانان جهان است، صهيونيست‌ها روزهاي جمعه و شنبه 23و24تير 1396با بستن تمامي ورودي‌هاي مسجدالاقصي اجازه ورود و برگزاري نمازجمعه وبعد از آن نمازهاي پنج‌گانه را به مسلمانان ندادند. بعد از آن نيز كابينه رژيم صهيونيستي دستور قرار دادن گيت‌هاي بازرسي الكترونيكي را صادر كرد، اما اين اقدام با مخالفت رهبران ديني مسلمان و مسيحي مواجه شد و قيام وسيع اعتراض‌آميزي را عليه آن به‌وجود آورد كه به‌صورت تحصن در اطراف مسجدالاقصي و درگيري با صهيونيست‌ها در سرتاسر كرانه باختري رخ داد وتظاهرات گسترده اعتراض‌آميز در سرتاسر دنيا را به همراه داشته است.در نهايت، اين مقاومت مردمي منجر به عقب‌نشيني صهيونيست‌ها و برداشته شدن گيت‌هاي بازرسي شد.

  • مهم‌ترين خطراتي كه مسجدالاقصي را تهديد مي‌كند

تقسيم مسجدالاقصي: برنامه اصلي اشغالگران صهيونيست ساخت معبد ادعايي خود بر ويرانه‌هاي مسجد‌الاقصي است. اين يك هدف راهبردي صهيونيستي محسوب شده و سال‌هاست كه به آهستگي اما با پيوستگي و مداومت خاصي به‌دنبال تحقق آن هستند. صهيونيست‌ها به خوبي از دشواري چنين اقدامي آگاهي دارند از اين‌رو تلاش مي‌كنند كه انجام اين هدف را به شكل مرحله‌اي انجام دهند. امروز صهيونيست‌ها به‌دنبال جاي پايي براي خود در داخل مسجدالاقصي و دقيقا به‌دنبال تكرار سناريوي مسجد ابراهيمي الخليل در قدس هستند. براساس طرح تقسيم مسجدالاقصي اوقاتي براي يهوديان جهت ورود به مسجدالاقصي آن هم بدون حضور مسلمانان اختصاص پيدا مي‌كند، اوقاتي هم به مسلمانان هم بدون حضور يهوديان داده مي‌شود. صهيونيست‌ها براساس اين طرح به‌دنبال آن هستند تا در ساعت‌هاي بامداد از ساعت 7 تا قبل از ظهر را به يهوديان اختصاص داده و بعد از اذان و برگزاري نماز ظهر متعلق به مسلمانان و بعد از آن تا زمان برگزاري نماز عصر، بار ديگر براي يورش‌هاي روزانه صهيونيست‌ها اختصاص پيدا مي‌كند. به تعبيري واضح‌تر، براساس اين طرح صهيونيستي، به جز ساعات برگزاري نماز، مسجد‌الاقصي به‌طور كامل در اختيار صهيونيست‌هاست و در روزهاي عيد يهودي اين مكان به‌طور كامل در اختيار صهيونيست‌ها قرار گرفته ومسلمانان حتي اجازه برگزاري نماز را هم ندارند. در رابطه با تقسيم مكاني هم صهيونيست‌ها درصدد آن هستند تا با تسلط بر بخش‌هايي از مسجد‌الاقصي آن ‌را به مكاني براي برگزاري مراسم‌هاي خود تبديل كنند. براساس اين طرح، صهيونيست‌ها درصدد آن هستند تا صحن‌هاي شرقي مسجد‌الاقصي را كه مقابل قبه‌الصخره واقع است تحت اشغال كامل خويش درآورند.

يكي ديگر از برنامه‌هاي صهيونيست‌ها قطع درختان صحن مسجد‌الاقصي و ساخت كنيسه‌اي در داخل آن است كه از چند روز پيش نيز با قطع برخي از درختان به بهانه افزايش شعاع ديد دوربين‌هاي مدار بسته تعبيه شده در داخل مسجد، كليد خورده است.

روند خزنده مواضع رژيم صهيونيستي به سوي تسلط كامل بر مسجدالاقصي: طي 50سال اشغال مسجد‌الاقصي، مواضع مسئولين و سازمان‌هاي مختلف صهيونيستي نسبت به اين مسجد به‌تدريج به‌سوي تحميل تقسيم و سلطه بر آن و تثبيت تحميلي حضور آنها در اين مسجد به‌عنوان يك معبد يهودي پيش مي‌رود كه مي‌توان آن را در ابعاد ذيل تشريح كرد:

بعد ديني: بعد از آنكه خاخام‌ها ورود يهوديان را بعد از سال1967 به داخل مسجد‌الاقصي به دلايل مذهبي خاص‌خود حرام مي‌دانستند، به‌تدريج تعداد قابل توجهي از آنها نه‌تنها از اين فتوا عدول كرده بلكه اقدام به ترغيب صهيونيست‌ها براي يورش به اين مكان مي‌كنند. سازمان‌هاي فعال در زمينه ساخت معبد سليمان، ائتلافي از ده‌ها هيأت و سازمان صهيونيستي را تحت نام «ائتلاف سازمان‌هاي معبد» تشكيل داده‌اند و از اين طريق برنامه‌هاي يورش روزانه به مسجد‌الاقصي و طرح تقسيم آن پيگيري مي‌شود.

بعد حقوقي: بعد از آنكه دادگاه‌هاي اشغالگران، برگزاري مراسم ديني يهودي را براي صهيونيست‌ها در مسجد‌الاقصي منع و مجازات‌هايي براي آن اعمال مي‌كرد، اين دادگاه‌ها از سال2003 احكام مجاز دانستن برگزاري مراسم فردي و دسته‌جمعي را در داخل مسجد به صهيونيست‌ها مي‌دهند. همچنين در حال حاضر طرح قانون تقسيم مسجد‌الاقصي در كنست در حال بررسي است و حتي كار به جايي رسيده كه نمايندگان كنست، طرح سلب قيموميت انحصاري اردن را بر مسجد‌الاقصي مطرح مي‌كنند.

بعد سياسي: جريان حامي برگزاري مراسم‌هاي صهيونيستي در داخل مسجد‌الاقصي در كنست و كابينه صهيونيستي امروز بيش از هر زمان ديگري بر روند تصميم‌گيري‌هاي رژيم صهيونيستي تأثير‌گذار بوده و كابينه صهيونيستي به هر شكل به يك طرف حامي از تجاوزات و يورش‌هاي صورت گرفته به مسجد‌الاقصي تبديل شده است، در اين ميان وزرا، نمايندگان كنست، مسئولين سياسي و امنيتي هم تلاش مي‌كنند در صدر فعاليت‌ها و اقدامات تحريك‌آميز عليه مسجد‌الاقصي و دعوت به يورش به آن قرار بگيرند. اين رويكرد چنان قوت گرفته است كه صهيونيست‌ها از آن به‌عنوان حق يهوديان در برگزاري مراسم دسته‌جمعي در جبل‌المعبد نام برده و در مورد آن اكثر جريان‌هاي سياسي اين رژيم با يكديگر اجماع دارند.

بعد امنيتي: وظيفه نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي طي اين 5دهه به‌طور كامل و به شكل 180درجه تغيير پيدا كرده است به‌نحوي كه منع برگزاري مراسم توسط صهيونيست‌ها در مسجد‌الاقصي به حمايت از مهاجران صهيونيستي كه براي يورش به مسجد‌الاقصي به آن تجاوز مي‌كنند تبديل شده است.

سلب انحصار اسلامي بر اداره مسجدالاقصي: صهيونيست‌ها تلاش وافري براي سلب انحصار اداره امور مسجد‌الاقصي توسط مسلمانان دارند و اين كار را از طريق افزايش فشار بر اداره اوقاف اسلامي قدس و تبديل‌كردن فعاليت آن به فعاليت‌هاي سمبليك و شكلي به انجام مي‌رسانند.

ساخت شهر زيرزميني زير مسجدالاقصي: صهيونيست‌ها به‌صورت شبانه‌روزي سرگرم ساخت شهري همانند آنچه در تصورات خود از اورشليم ادعايي خود دارند زير مسجد‌الاقصي و محدوده بخش قديمي شهر قدس هستند، طي چند سال گذشته ده‌ها كنيسه يهودي زير مسجد‌الاقصي افتتاح شده‌اند.

يورش‌ها: براساس آمار موجود 14هزار و 806نفر صهيونيست طي سال 2016 به داخل مسجد‌الاقصي تجاوز كردند. بيش از 70هزار صهيونيست به جز نظامياني كه براي اسكورت آنها را همراهي مي‌كنند طي 7سال گذشته به داخل مسجد‌الاقصي يورش برده‌اند. همچنين صهيونيست‌ها برنامه ورود و بازديد گردشكران خارجي را هم در داخل مسجد‌الاقصي به اجرا مي‌گذارند كه رقم آنها حدود نيم‌ميليون نفر در سال مي‌شود كه آنها نيز جزو اين اين آمار نيستند. صهيونيست‌ها در تجاوزات خود چنان جري و گستاخ شده‌اند كه مراسم ازدواج و رقص و پايكوبي خود را هم به داخل مسجد‌الاقصي آورده و بر دامنه يورش‌هاي خود در شب‌هاي مقدس قدر در ماه‌هاي رمضان سال گذشته و قبل از آن به‌شدت افزوده‌اند.

حفاري‌ها: حفاري‌ها يكي ديگر از مهم‌ترين امور تهديد‌كننده مسجد‌الاقصي محسوب مي‌شود. صهيونيست‌ها تا پايان سال 2016 ميلادي 63 مورد حفاري را در زير مسجد‌الاقصي به انجام رسانده‌اند كه 31مورد از آنها در بخش غربي، 25مورد در طرف جنوبي، 6 مورد در طرف شمالي و يك مورد هم در بخش شرقي آن صورت گرفته است. تمامي اين حفاري‌ها با بهانه يافتن معبد ادعايي صهيونيست‌ها صورت گرفته است اما به گفته صاحب‌نظران، اين حفاري‌ها فونداسيون مسجد‌الاقصي را تضعيف كرده و باعث شده است خطر سقوط آن بسيار بيشتر شود.

كنيسه‌هاي يهودي: صهيونيست‌ها تقريبا در همه اطراف مسجد‌الاقصي اقدام به ساخت كنيسه كرده‌اند، رژيم صهيونيستي از اين حربه براي تغيير چهره و بافت شهر قدس استفاده مي‌كند.
مصادره املاك: صهيونيست‌ها با مصادره املاك اطراف مسجد‌الاقصي تلاش مي‌كنند تا به شكل ويژه‌اي چهره اسلامي اين منطقه را تغيير داده و به آن رنگ و لعابي يهودي ببخشند. در اين راستا طرح‌هاي مختلفي در حال انجام است.

جلوگيري از حضور نمازگزاران در مسجد‌الاقصي: رژيم صهيونيستي به هيچ فلسطيني‌اي به‌غيراز ساكنان قدس و ساكنان مناطق اشغالي 1948 اجازه ورود به مسجد‌الاقصي را نمي‌دهد. در بسياري از موارد هم از ميان اين افراد تنها فلسطينيان بالاي 50سال اجازه ورود به داخل مسجد‌الاقصي را پيدا مي‌كنند، صهيونيست‌ها براي خالي كردن مسجد‌الاقصي از نمازگزاران برنامه‌ها و دستورالعمل‌هايي براي ممانعت از حضور فلسطينيان ساكن مناطق اشغالي سال1948 را هم اجرا مي‌كنند.

تبعيد شخصيت‌هاي مدافع مسجدالاقصي: افرادي همچون شيخ‌رائد صلاح از رهبران فلسطيني مدافع مسجد‌الاقصي كه هم‌اكنون حتي از نزديك شدن به مسجد‌الاقصي هم منع شده است، فشارهاي زيادي را از سوي صهيونيست‌ها متحمل مي‌شوند. صهيونيست‌ها در راستاي مقابله با هر نوع فرياد حق خواهي فلسطينيان و برنامه دفاع از مسجد‌الاقصي هر فردي كه همسو با اين خواسته‌ها فعاليت كرده يا حتي به مقابله با هتك‌حرمت مسجد بپردازد را از ورود به آن منع كرده و حتي از قدس تبعيد مي‌كنند.

اخراج فلسطينيان ساكن قدس از اين شهر: اين يكي از سياست‌هاي كاملا متداول در ميان صهيونيست‌ها بوده و بسياري از ساكنان فلسطيني شهر به‌ويژه محله‌هاي اطراف مسجد‌الاقصي توسط صهيونيست‌ها به بهانه‌هاي مختلف به كرانه باختري اخراج مي‌شوند.

کد خبر 377649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha