همشهری آنلاین: رییس کمیسیون اروپا در حال برنامه‌ریزی برای متوقف کردن تصاحب شرکت‌های کلیدی اروپایی توسط چینی‌ها است. شرکت‌های چینی ثروتمند به یک تهدید برای تصاحب شرکت‌های زیرساختی اروپا تبدیل شده‌اند.

مهر به نقل از اسپوتنیک نوشت: رییس کمیسیون اروپا، جان‌کلود جانکر، در حال برنامه‌ریزی برای متوقف کردن تصاحب شرکت‌های کلیدی اروپایی توسط شرکت‌های چینی است. شرکت‌های چینی ثروتمند با نقدینگی بالا تهدیدی برای تصاحب شرکت‌های مسئول برخی زیرساخت‌های حیاتی اروپا به حساب می‌آیند.

سال گذشته شرکت آلمانی کوکا، که کار آن تولید ربات است، به شرکت میدئا فروخته شد که یک شرکت چینی است که ماشین لباس‌شویی و پلوپز تولید می‌کند.

گزارشات متعدد حاکی از آن است که آقای جانکر در حال برنامه‌ریزی برای تغییری در کتاب قانون اتحادیه اروپاست که طبق آن تضمین شود شرکت‌هایی که از لحاظ استراتژیک مهم محسوب می‌شوند نتوانند به دست شرکت‌ها و یا افرادی از خارج اتحادیه اروپا بیافتند.

او قرار است در سخنرانی خود در مجمع اتحادیه اروپا در ۱۳ سپتامبر(۲۲شهریور) برخی از ایده‌ها و طرح‌های خود را مطرح کند.

یک بررسی تحقیقاتی که توسط شرکت مشاور ارنست اند یانگ انجام شد نشان می‌دهد که سال گذشته اکتساب‌ها و یا سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط چینی‌ها به ۷۵ میلیارد یورو (۸۷ میلیارد دلار) بوده است.

وزیر اقتصاد آلمان، متیاس مچنیگ، می‌گوید که برنامه این خواهد بود که از فعالیت شرکت‌هایی که دارای پشتوانه عظیمی از سوبسیدهای دولتی چین هستند و یا از طرف دولت چین برای دلایل سیاسی و نه تجاری دست به خرید می‌زنند جلوگیری به عمل بیاید.

سیاست پکن در قالب برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» با هدف به دست آوردن تکنولوژی تدوین شده است تا در مقابل شرکت‌های غربی به این کشور برتری دهد.

آقای مچینگ می‌گوید به کوکا و سایر موارد اخیر دیگر در آلمان دقت کنید. ما می‌خواهیم که برای مواردی نظیر این پایه‌ای درست و قانونی برای بررسی دقیق‌تر سرمایه‌گذار در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم در صورتی که یک سرمایه‌گذاری، انگیزه‌های تجاری نداشت و انگیزه‌های دولتی داشت، آن را قبول نکنیم.

چین از تحرکاتی که توسط آقای جانکر و آقای مچینگ انجام می‌شود، بسیار خشمگین شده است.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید: ما از فعالیت‌های آلمان و اروپا در این باره نگرانیم.

کد خبر 377648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha