شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: هنگام بازگشت مسلمین از جنگی، یکی از همسران پیامبر(ص) در یکی از منزل‌ها، برای قضای حاجت داخل جنگلی شد.

شایعه پراکنی

 در آنجا روبند او به زمين افتاد و مدتي دنبال آن مي‌گشت و در نتيجه از قافله باز‌ماند و توسط صفوان- كه دنبال قافله براي جمع‌آوري از راه‌ماندگان حركت مي‌كرد- با تأخير وارد مدينه شد. به‌دنبال اين حادثه منافقين تهمت‌هايي عليه همسر پيامبر شايع كردند و بسياري از اهالي مدينه نيز به نقل اين شايعه پرداختند.

اينگونه بود كه اين شايعات مدينه را فراگرفت و روزهاي بسيار سختي را براي پيامبر اكرم(ص) رقم زد تا اينكه آيه‌اي مبني بر مبرا بودن همسر پيامبر(ص) نازل شد. جالب آنكه با وجود گذشت حدود 40روز مرارت‌بار بر نبي‌مكرم(ص)، خداوند متعال با نزول آيه مشهور به «افك»، اين واقعه را خير معرفي مي‌كند! چراكه 2 فايده مهم داشت؛ ابتدا شناخته‌شدن منافقين و دوم، هشياري مسلمانان به اين موضوع كه نبايد بلندگوي كفر و نفاق شوند.

اما اصل مطلب همين بلندگوشدن است. گرچه منافقين شايعه را ساختند ولي مسلمين بودند كه هنگامي كه به هم مي‌رسيدند آن را براي هم نقل مي‌كردند. همين كه شايعه‌اي درست شود و عده‌اي بگويند: «شنيدي، فلاني...»، همين نقل قول بي‌تأييد و تكذيب را هم قرآن متذكر مي‌شود كه بلندگوشدن، آن هم به‌دست منافقان است. تمام اين تذكرات براي اين است كه جامعه اسلامي نسبت به آبروي اعضاي خود حساسيت چندين برابر پيدا كند.

آبروي مسلمانان در فرهنگ ديني ما نه‌تنها نسبت به جان آنها از اهميت بيشتري برخوردار است، بلكه از كعبه نيز محترم‌تر شمرده شده است. آنانكه در مكتب امامان خويش، درس‌آموزي كرده‌اند مي‌دانند كه دستور دين، پذيرش توجيه و عذر برادر و خواهر مسلمان است. حتي امر شده‌ايم كه اگر او نيز عذري نداشت، خود ما براي او عذري بتراشيم تا در محكمه قضاوت ما تبرئه شود!

يكي از بايسته‌هاي استفاده از فضاي مجازي، به‌ويژه شبكه‌هاي اجتماعي، مثل تلگرام و... صيانت از حريم خصوصي و آبروي افراد است. كساني كه هر مطلب يا فيلم و عكسي را به سرعت انتشار مي‌دهند، به نوعي بلندگوي شيطان شده‌اند. هيچ‌كسي جز معصومين از خطا مبرا نيست. جامعه‌اي كه در آن هر عضوي به‌دنبال افشاي عيوب پنهان ديگران باشد رو به فروپاشي اخلاقي خواهد رفت و اين انحطاط دامان همه را خواهد گرفت.

کد خبر 377632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha