همشهری آنلاین: روز جهانی هپاتیت امسال در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) برای نخستین بار جامعه جهانی بهداشتی گرد هم آورده است تا رسماً حرکت به سوی حذف هپاتیت ویروسی تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کنند.

hepatitisday

به گزارش مدیکال اکسپرس این روز در حالی فرامی‌رسد که سازمان جهانی بهداشت داده‌های جدیدی درباره ۲۸ کشور که ۷۰ درصد بار جهانی بیماری هپاتیت را شامل می‌شوند، منتشر کرده است. بر اساس این داده‌ها تلاش‌ها برای حذف هپاتیت در حال سرعت گرفتن است.

بیش از ۸۰ درصد کشورها اهداف ملی حذف هپاتیت خود را بازبینی کرده‌اند و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها شروع به تدوین طرح‌های ملی برای دسترسی افراد به خدمات مؤثر پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت هپاتیت هستند.

باوجود این نشانه‌های امیدبخش پیشرفت به سوی حذف هپاتیت ویروسی، این بیمار هنوز هر سال باعث مرگ ۱.۳۴ میلیون نفر می‌شود و شمار مرگ‌های ناشی از آن از سال ۲۰۰۰ به میزان ۲۲ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین گروه «اتحاد جهانی هپاتیت» از دولت‌های عضو و سایر کشورها خواسته است به‌فوریت سرعت پاسخ را به‌خصوص ازلحاظ شمار افراد با توانایی دسترسی به آزمایش و درمان‌های مؤثر برای هپاتیت B و C را افزایش دهند.

راکل پرک، مدیر اجرایی اتحادیه جهانی هپاتیت که خودش قبلاً با هپاتیت C مبارزه کرده و اکنون علاج شده است، گفت:‌ «حذف هپاتیت ویروسی دیگر یک رؤیا نیست؛ اما دولت‌ها و سیاست‌گذاران باید فرصت روز جهانی هپاتیت استفاده کنند تا با یکدیگر همکاری و موانع عمده باقیمانده را شناسایی و برطرف کنند. برای مثال، افزایش سریع امکان دسترسی افراد به آزمایش هپاتیت ویروسی و تضمین دسترسی به درمان مؤثر یک اولویت عمده در همه نقاط جهان است.»

در اوایل امسال، نخستین گزارش جهانی هپاتیت به‌وسیله سازمان جهانی هپاتیت منتشر شد و داده‌های پایه‌ای لازم برای اندازه‌گیری پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف حذف جهانی هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ را معین کرد.

کد خبر 377568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha