دکتر بهنام اوحدی: اگر نه از هنگام به دار کشیدن اصغر قاتل، دست‌کم از زمان اعدام بیجه هنگامه شایسته و بایسته‌ای برای آفرینش و بنیانگذاری پروتکل‌های روان‌شناختی و جامعه شناختی در راستای پرهیز و پیشگیری ملی از بدرفتاری و بهره کشی جنسی از کودکان و نوجوانان در مرز پر‌گزندمان بود که با سستی روانپزشکان،

دکتر بهنام اوحدی

روان شناسان، مشاوران، مددكاران، وكلا و جامعه شناسان و صدالبته مسئولان دولت، مجلس و قوه قضاييه انجام نشد. اما هم‌اكنون كه خواندن رشته‌هاي روانشناسي و مشاوره يك اپيدمي ژرف و فراگير شده و شمار روانپزشكان و وكلا نسبت به آن زمان، طي تصاعدي هندسي افزايش چشمگيري داشته است، آفرينش و به‌كار بستن يك پروتكل پرهيز و پيشگيري ملي در اين راستا ضرورتي ملي نه بهنگام كه ديرهنگام است. رخدادهاي ناگواري چون كشته شدن آتنا و كيش و مات شدن كيميا - كه فقط 2نمونه از ده‌ها مورد رسانه‌اي نشده ماجرا هستند - اين ضرورت ملي را فرياد مي‌زنند. بي‌گمان، افزودن نام كودكان و نوجوانان به سازمان ملي جوانان ( كه گويا قرار است دوباره احيا شود) مي‌تواند گامي زيرساختي و بنيادين براي پيشرفت و پايداري بيشتر جايگاه كودكان و نوجوانان در ايران باشد.

همواره بيماراني‌زاده و رشد خواهند يافت كه به‌گونه مادرزاد دچار انحراف جنسي «بچه خواهي (پدوفيليا)» بوده يا طي رشد و پرورش خود قرباني بي‌گناه اين كردار پليد و ناانساني بوده و بعدها در پي آن شده‌اند كه همچون بيجه‌ها، بار گران درد و رنج اين بلا را كه از آسمان شوربختانه بر دوش اينان فرود آمده از دوش خود برداشته و بر دوش ديگران بگذارند و از دنيا و آدميان انتقام بگيرندتا بلكه اندكي آسودگي و رهايي بستانند.

اكنون به واقع هنگامه آن فرا رسيده است كه مجمع تشخيص مصلحت، مجلس شوراي اسلامي، سازمان بهزيستي، وزارتخانه‌هاي بهداشت و آموزش و پرورش و انجمن‌هاي مردم‌نهاد نادولتي با سود جستن از طراحي و چاره‌انديشي سندها و پروتكل‌هاي بين‌المللي دستنامه و برنامه كارهاي ملي ژرف و فراگير متناسب با ويژگي‌هاي فرهنگ ملي و مذهبي اين مرز پر گزند در راستاي پرهيز و پيشگيري از هرگونه بدرفتاري پيكري، خشونت كلامي، پرخاشگري جسمي و بهره كشي جنسي انديشيده، تصويب و به‌كار بسته شوند.

همچنين بجاست كه روانپزشكان، روانشناسان و مشاوران به‌گونه‌اي ژرف و فراگير در رابطه با برگزاري بسته‌ها و دوره‌هاي آموزشي عمومي تربيت جنسي كودكان و نوجوانان و شيوه پاسخگويي به پرسش‌هاي كنجكاوانه آنان و پرهيزشان از آدميان بيگانه، با رويكرد پيشگيري از قرباني بدرفتاري و بهره كشي شدن آنان همت گمارند تا آموزش و پرورش جنسي كودكان و نوجوانان به‌گونه‌اي هدفمند و ساختاريافته و ژرف و فراگير، متناسب با فرهنگ ملي و مذهبي اجتماع شتابان رو به گذارمان آفريده و انجام شود.

اعدام قاتل سنگدل آتنا دواي درد بادرمان «بچه خواهي» پر ريشه و سرچشمه دراين مرز پرگزند نخواهد بود، آنچنان كه اعدام اصغر قاتل و بيجه و... نتوانست چاره و گره گشاي ماجرا شود.

واقعيت هويدا اين است كه اگر امروز سند ملي پرهيز و پيشگيري از بدرفتاري و بهره‌كشي از كودكان و نوجوانان - نسخه ملي و منطقه‌اي ۲۰۳۰ - انديشيده و آفريده نشود و با پيشرانه پرفشار سازمان ملي كودكان، نوجوانان و جوانان به ژرفاي اين اجتماع شتابان رو به دگرگوني راه نيابد، هر ساله شاهد چالش‌ها و كشمكش‌هاي افزون‌تر و قرباني‌هاي بيشتري همچون آتنا، كيميا و... خواهيم بود. به گمان من، افزودن نام كودكان و نوجوانان به سازمان ملي جوانان نخستين گام بنيادين و راهبردي در راستاي پاسداشت كودكان و نوجوانان در برابر بدرفتاري و بهره كشي جسمي و جنسي از كودكان و نوجوانان ايران است.

  • روانپزشك و روان درمانگر خانواده
کد خبر 377241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha