چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری دو : سال‌ها زندگی و درس و تحصیل و مجاهدت شهید سیدمهدی تقوی اگرچه کمتر ابعاد رسانه‌ای و تبلیغی یافته است اما دستاوردهای زندگی ایشان از نگاه همکاران و یاران نزدیک او هرگز دور نمانده است.

تشییع جنازه شهید تقوی

شهيد تقوي سال‌ها سمت معاون فرهنگي و مشاور بنياد فرهنگ و انديشه انقلاب اسلامي را به‌عهده داشت و انديشه او در ادامه انديشه رهبر معظم انقلاب، يعني تشكيل دولت اسلامي و اسلامي‌سازي همه اركان حكومت، يكي از دغدغه‌هاي هميشگي او بود. در جريان حمله تروريستي به مجلس شوراي اسلامي در 17 خرداد ماه، نام وي نيز در فهرست شهدا قرار گرفت. در چهلمين روز شهادت وي، با حجت‌الاسلام ثقفي گفت‌وگو كرده‌ايم. حجت‌الاسلام علي ثقفي، رئيس بنياد فرهنگ و انديشه انقلاب اسلامي سال‌ها با شهيد تقوي از نزديك همكاري داشته است و حالا به‌عنوان يك يار قديمي از شخصيت و انديشه‌هاي او مي‌گويد.

  • به‌نظر شما چرا بايد اين شهدا را از شهيدان راه نوراني تحقق اهداف اسلام و عبور از موانع استكباري دنياي امروز بدانيم و به‌ جامعه معرفي كنيم؟ مشكل ما با آمريكا و سران استكبار چيست؟

همه مشكلات در يك كلمه خلاصه مي‌شود و آن اين است كه ملت ما عزم كرده‌اند براي تحقق اسلام؛ براي پيگيري راه باقيمانده رسول‌اكرم(ص)؛ عزم‌شان را جزم كرده‌اند براي تحقق اهداف انقلاب اسلامي در مسير و مراحلي كه در پيش داريم. من از اين‌جا وارد بحث مي‌شوم و درباره‌ اين شهيد مطالبي را عرض مي‌كنم. مي‌خواهم عرض كنم كه اين شهيد- به تعبير امام‌خميني (ره)- يك مرد خدا بود و يك هنري داشت. حضرت امام(ره) اين تعبير را براي شهيدچمران به‌كار بردند. هنر شهيد سيدمهدي تقوي انتخاب درست راه و راه درست بود. همه‌ شهدا در راه هستند، اما اين شهيد ويژگي‌اي دارد كه او را متمايز مي‌كند. تشخيص درست، گام برداشتن و استقامت ورزيدن در اين راه از ويژگي‌هاي همه‌ شهداست؛ اما آن خط انقلاب اسلامي و راه انقلاب و تشخيص اينكه ميدان اصلي و محوري انقلاب اسلامي كجاست و ضرورت‌هاي اين ميدان چيست، هنر بسيار مهم و مغتنمي است كه اين مطلب، هنر ممتاز اين شهيد عزيز بود. تا آخرين روزها درباره انقلاب اسلامي گفت‌وگفت، تا شهيد شد. شهيد تقوي در تمام مسئوليت‌هايي كه داشت و ما هم در خدمت ايشان بوديم، چه در مجمع عالي بسيج و چه در مجلس بر محور گفتمان انقلاب اسلامي بود.

  • اگر بخواهيم دقيق‌‌تر بگوييم، شهيد تقوي چگونه در مناصبي كه داشت توانست گفتمان انقلاب را جاري كند؟

امروز علت‌العلل همه‌ مشكلاتي كه در مسير حركت پيشرونده انقلاب اسلامي به‌سمت اهداف داريم، به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي اين است كه ما نتوانسته‌ايم دستگاه‌هاي حكومت خود را با نصاب‌هاي اسلامي تراز كنيم! مشكلات اينجاست. مشكل اين است كه به‌تعبير حضرت آقا، دولت اسلامي نداريم و نتوانسته‌ايم از مرحله سوم حركت به سمت تمدن نوين اسلامي و هدف غايي انقلاب با موفقيت عبور كنيم؛ يعني نصاب‌هاي مورد نياز براي طي اين مرحله، هنوز در كشور ما شكل نگرفته است؛ اين را بايد به‌درستي و با جديت دريابيم. موضوع، عدم‌تحقق دولت اسلامي است كه در تمامي فرمايشات آقا، يا تصريح بر آن وجود دارد و يا متضمن اين معنايي است كه مي‌گوييم. شهيدتقوي اين مسئله را دريافته و فهميده بود و در همين راه نفس مي‌زد و قدم مي‌زد و تلاش مي‌كرد. تا آن روزهاي آخر هم، همين راه را ادامه داد. البته بايد اين را هم عرض كنم كه اين مهم به‌دست نمي‌آيد، الا با مجاهدت معنوي. توجه اين شهيد به مسئله معنويت و شناخت درست چگونگي تعميق معنويت، يكي از قابل‌توجه‌ترين ويژگي‌هاي ايشان بود. در همين ماه‌ها و فصل آخر زندگي‌، ايشان توجه عميق‌تري به مسئله معنويت پيدا كرده بود. اين ويژگي اين شهيد را ممتاز مي‌كند. همه از معنويت دم مي‌زنيم؛ همه تلاش مي‌كنيم؛ اجر همه هم با خداست؛ اما معنويت يك تعريف و يك معنا و يك عمق و راه خاصي دارد كه با اين وسايل و ابزار و امكانات محقق نمي‌شود. مجاهدت معنوي و تلاش سخت لازمه‌ اين كار است.

  • آيا موفق شد اين تلاش سخت را به ثمر بنشاند؟

جست‌وجوگري و پشتكار، از ديگر خصوصيات و ويژگي‌هاي بارز شهيد تقوي بود. بنده شهادت مي‌دهم در همين فصل آخر زندگي‌اش، جست‌وجوگر حقايق انقلاب اسلامي بود و به‌دنبال اين حقايق سر از پا نمي‌شناخت. اين هنرهايي كه عرض كردم همه‌كس ندارند و به تعبير امام راحل، هنر آن است كه در هياهوهاي سياسي و خودنمايي‌هاي شيطاني براي خدا و انقلاب به جهاد برخيزد و خود را فداي هدف كند، نه هوا، اين هنر مردان خداست. از اين جهت عرض كردم كه اين شهيد، يك شهيد هنرمند به اين معنا بود. هنر شهيد اين بود كه در اين مقطع انقلاب اسلامي، حقيقت انقلاب اسلامي را دريافت؛ ميدان جهاد براي انقلاب اسلامي را پيدا كرد و به‌موقع وارد شد و پافشاري كرد و پشتكار داشت و خودش را دائما براي اين مرحله ساخت؛ خودش را براي اين مرحله آماده كرد. اين را ما از حالات و رفتار ايشان مي‌ديديم. دغدغه ايشان براي خودسازي جهت فداكاري در راه انقلاب اسلامي، اين عاقبت را براي ايشان رقم زد كه به شهادت ختم شود. اين راه پرافتخار همه‌ كساني است كه پويندگان و رزمندگان اين راه باشند.

  • آيا شهيد تقوي وارد آنچه شما مرحله سوم انقلاب خوانديد، شد؟ چه فعاليت‌هايي در اين زمينه داشت؟

ايشان در فصل آخر عمر خود متمركز بر گفتمان انقلاب اسلامي شد. اين فكر چون در وجودش بود و چون تمام وجودش را در اختيار اين انديشه قرار داده بود هرجا كه مي‌رفت، اين نور انقلاب اسلامي و حقيقت انقلاب اسلامي را در آنجا مي‌تاباند. خانواده‌ محترم اين شهيد مي‌گويند كه ايشان گفت ما بايد تلاش كنيم يك امت دولت‌ساز تشكيل بدهيم. امت در معاني متعدد قرآني در يك معنا، با تعبير يك جمع كمر بسته و پا در ركاب به‌كار رفته است كه يك هدف را دنبال مي‌كنند. دعوت به خير، امر به بزرگ‌ترين معروفات( كه در اين زمان، بزرگ‌ترين معروف اين است كه دستگاه‌هاي كشور ما اسلامي بشوند)، دغدغه و موضوع اشتغال شهيد تقوي بود. اگر دستگاه‌هاي كشور اسلامي بشوند، جامعه ما هم به تبع آن اسلامي خواهد شد. بدون اسلامي شدن دستگاه‌ها، انتظار اسلامي‌شدن جامعه انتظار درستي نيست. همه‌ معارف قرآن و اسلام و همه‌ سخنان امام و رهبري را ببينيد؛ ايشان بر همين مسئله تأكيد مي‌كنند. لذا همسر محترم ايشان مي‌گفت من خوشحال بودم در خانه‌اي كار مي‌كنم كه همسرم در مهم‌ترين نقطه دارد كار مي‌كند. اين حس بايد به خانه‌ها منتقل بشود كه همسران مجاهدان و پاسداران حس كنند كه همسرشان در مهم‌‌ترين نقطه كار مي‌كند. خانواده اين شهيد مي‌گفت ايشان كارشان بنيادي‌ترين كار انقلاب بوده است. حقيقتا همين است و همه‌ كارها اگر درست انجام بشود، بنيادي‌ترين كار است. دغدغه‌اش اين بود كه اين راه بايد ادامه پيدا كند و اين راه كند نشود، خدشه‌اي به آن وارد نشود.

  • اگر بخواهيد از ويژگي‌هاي شخصيتي اين شهيد به چند مورد اشاره كنيد، چه مي‌گوييد؟

يكي از خصلت‌هاي اين شهيد نجيب و مظلوم - كه امروز خيلي به‌كار ما مي‌خورد- سربلند بيرون آمدن از آزمايش مقام و پست بود. در نهادي كه بنده حضور دارم، يك اصلاحات ساختاري لازم بود و بايد جابه‌جايي‌هايي اتفاق مي‌افتاد، ازجمله در مورد ايشان. بنده، خدا را شاهد مي‌گيرم در روحيه‌ ايشان، در ادامه همكاري با ما، بنده هيچ تأثيري نديدم. ايشان همچنان با همان روحيه‌ قبلي به فعاليت‌شان ادامه دادند. آمادگي ايشان براي همكاري در هر سنگر و هر موقعيت و هر‌جايي بارز بود. اين كم آمادگي‌اي نيست كه اين شهيد با مجاهدت، خودش را به اينجا رسانده بود. مشكل ما امروز در تحقق اين مرحله‌ از انقلاب، يك بخش‌اش همين است؛ گرفتار مقام هستند و حتي حاضرند براي رسيدن به مقام، كشور را به آتش بكشند. حاضرند براي به‌دست آوردن مقام، همه ارزش‌ها را زير پا بگذارند و حتي به قيمت از بين رفتن آبرويشان اين مقام را به‌دست بياورند. نمي‌بينند كه مردم متوجه اين رفتارهاي سخيف هستند؛ براي گرفتن قدرت، غرق‌شدن در دنياطلبي و مقام‌پرستي. اين شهيد واجد اين خصوصيت بود كه اساسا پست و مقام برايش مطرح نبود؛ «طوبي له و حسن مآب».

  • شناسنامه

شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي تقوي، ۲۹ شهريورماه سال۱۳۴۹ در روستاي جورد از توابع شهرستان رودهن در خانواده‌اي از سادات مذهبي ديده به جهان گشود. وقتي سن او كفاف حضور در جبهه را نمي‌داد، با دستكاري شناسنامه‌اش پا در ميدان رزم عليه رژيم متجاوز گذاشت و بعد از مدتي تحت آموزش‌هاي تيپ تخريب سيدالشهداء قرارگرفت. سيدمهدي در عمليات‌هاي مختلف شركت كرد و در عمليات كربلاي ۵ از ناحيه دست مجروح و به درجه جانبازي نايل شد. بعد از اتمام جنگ، سيدمهدي تقوي در ميدان‌هاي مجاهدت، اما اين بار در عرصه‌اي ديگر، حضور خود را تداوم بخشيد. در سال‌هاي 68-67 به قم رفت و مشغول تحصيل علوم ديني در حوزه علميه قم شد. تقريبا يك سال بعد بود كه ازدواج كرد و در كنار درس و زندگي، به فعاليت‌هاي تبليغي نيز پرداخت. ايشان با ورود به نهاد رهبري در امور دانشگاه‌ها، در دانشگاه امام‌حسين و دانشگاه هنر مشغول به‌كار شد و بعد از مدتي به سمت رياست خبرگزاري ايكنا و مديرعامل سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان سراسر كشور انتخاب شد. سپس در سمت معاون فرهنگي و مشاور بنياد فرهنگ و انديشه انقلاب اسلامي به ترويج و آموزش گفتمان انقلاب اسلامي پرداخت و در ادامه به درخواست نماينده مجلس آقاي عليرضا زاكاني به‌عنوان معاون فرهنگي وي مشغول به‌كار شد و بعد از يك دوره و به درخواست آقاي حاجي دليگاني، در دفتر ايشان ادامه كار داد تا در نهايت حين انجام وظيفه، در جلسه‌اي كه به بررسي مسائل فرهنگي ازجمله مسائل زنان و سند ۲۰۳۰ اختصاص داشت، روز هفدهم خرداد 1396 به‌دست تروريست‌هاي تكفيري در ساختمان مجلس شوراي اسلامي به فيض عظيم شهادت نايل شد.

کد خبر 376688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha