شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - آزاده باقری: یک کابل، یک قرقره، کمی جسارت و ۳۰ ثانیه هیجان. «زیپ‌لاین» را می‌توان در همین یک جمله ساده تعریف کرد؛ سرگرمی هیجان‌انگیزی که برای تجربه کردن آن، کافی است جسارت را در خود، تقویت و در ۳۰ثانیه تمام هیجان درونی‌تان را تخلیه کنید.

زیپ لاین

هيجاني كه با ايمني صددرصدي همراه باشد دلچسب است و هر كسي را ترغيب مي‌كند تا براي يك‌بار هم كه شده آن را تجربه كند. معلق ماندن در زمين و هوا آنچنان آدرنالين بدن را بالا مي‌برد كه مي‌تواند تا چند وقت شما را كيفور نگه دارد و بار ديگر هوس تجربه يك بازي هيجان‌انگيز را در وجودتان زنده كند. ارديبهشت‌ماه امسال بود كه زيپ‌لاين برج ميلاد به طول 131متر و ارتفاع 25متر افتتاح شد؛ جايي كه حس پرواز را مي‌توانيد با چاشني هيجان و ايمني تجربه كنيد. در اين گزارش، يك آخرهفته به زيپ‌لاين برج ميلاد رفتيم و با سازنده اين وسيله و همچنين مشتاقاني كه دوست داشتند اين سرگرمي پرهيجان را امتحان يا براي چندمين بار تجربه‌اش كنند همكلام شديم؛ علاقه‌منداني كه زن و مرد و پير و جوان نمي‌شناختند. درنهايت هركس كه دل جوان و جرأتي در خود مي‌ديد و البته بالاي 30 كيلو وزن داشت خود را از اين تفريح بي‌نصيب نكرد.

نزديك به 20نفر در انتظارند؛ انتظاري كه با هيجان و دودلي همراه است. آنها كه تا به حال از زيپ‌لاين استفاده نكرده‌اند نگران‌اند كه مبادا در زمين و هوا بمانند يا سقوط كنند. آنها كه در مكان‌ها، كشورها و شهرهاي ديگر تجربه استفاده از زيپ‌لاين يا سرگرمي‌هاي هيجاني ديگر را دارند، يا از خاطرات قبلي‌شان مي‌گويند و يا به كساني كه بار اولشان است دلگرمي مي‌دهند كه بد به دلشان راه ندهند و تا چشم به هم بزنند به آن‌ور خط خواهندرسيد و بايد از روي پل معلق برگردند و شايد بعد از يك‌بار تجربه، ته دلشان دوست داشته باشند دوباره اين هيجان را تجربه كنند. عده‌اي هم مي‌خواهند مطمئن شوند از پس اين هيجان برمي‌آيند و براي همين، امتحاني يك‌بار از پل معلق مي‌گذرند و برمي‌گردند تا ببينند چقدر جسارت اين تجربه را در وجودشان پيدا مي‌كنند. خلاصه در اين جمع آنچه موج مي‌زند هيجان است و اشتياق و البته كمي ترس. با اين حال آنها كه دودل هستند وقتي مي‌بينند كساني كه سوار بر زيپ‌لاين از مسير عبور مي‌كنند، به سلامت و خوشي به پل معلق برمي‌گردند، دلشان را قرص مي‌كنند كه مي‌توانند بدون نگراني اين مسير 131متري را طي كنند و به سلامت دوباره برگردند و راهي خانه‌هايشان شوند.

  • مردن يا نمردن؟ مسئله اين است!

دختر و پسر جواني در انتظار هستند. دختر بار اول است كه مي‌خواهد استفاده از زيپ‌لاين را تجربه كند و پسر چند باري تجربه معلق ماندن در زمين و هوا را داشته، براي همين پسر تمام تلاش خود را مي‌كند تا به دختر اين اميد را بدهد كه بعد از عبور از زيپ‌لاين زنده خواهد ماند! دختر با خنده‌اي كه ته آن كمي با دلشوره همراه است مي‌گويد: «من ترس از ارتفاع ندارم اما همين كه فكر مي‌كنم براي 30 ثانيه دستم به جايي بند نيست و تمام اميدم بايد به رسيدن باشد دلم هري پايين مي‌ريزد و مي‌ترسم، اما پدرام به من اميد مي‌دهد كه اتفاقي نمي‌افتد و خودش بارها تجربه كرده». در همين زمان پدرام مي‌گويد: «من با دوستانم طبيعت‌گردي و كوهنوردي زياد مي‌رويم. چندين بار از زيپ‌لاين استفاده كرده‌ام. واقعا مي‌تواني با اين وسيله تخليه انرژي كني و خودت را براي چند ثانيه رها كني. در توچال ارتفاع و طول بيشتر است و واقعا دلهره آنجا نسبت به برج ميلاد بيشتر به‌نظر مي‌رسد. براي همين ديگر اينجا اصلا جاي نگراني ندارد و در عوض لذتبخش است».

  • خواهرهاي شجاع، باجناق‌هاي ترسو

2 خواهر قبل از آنكه مسير را با زيپ‌لاين بروند از پل معلق عبور كرده‌اند تا مطمئن شوند قرار نيست اتفاقي برايشان بيفتد. پسر يكي از خواهرها 13سال دارد اما مي‌ترسد كه سوار شود و كلا بليت هم نگرفته. 2 باجناق خيال امتحان كردن هم ندارند، اما 2خواهر تصميم گرفته‌اند با هم بپرند و حتي مسير را دوتايي طي كنند. يكي از خواهرها الهه نام دارد و مي‌گويد: «وقتي فهميديم برج ميلاد زيپ‌لاين دارد تصميم گرفتيم بياييم و امتحان كنيم. اگر نترسيم بار ديگر با دوست‌هايمان مي‌آييم. فكر نمي‌كنم آنقدر ترسناك و خطرناك باشد».

خواهرش الناز مي‌گويد: «بله خيلي ترسناك نيست. از روي پل معلق كه همه‌‌چيز خيلي خوب بود. همين كه خطري تهديد نمي‌كند كافي است و مي‌شود يك تجربه هيجان انگيز داشت».

  • تجربه دوم: پرواز با يك پاي آويزان

2 پسر با خنده و هيجان براي بار دوم مي‌خواهند از زيپ‌لاين به روش معلق از پا استفاده كنند. عليرضا مي‌گويد: «واقعا تجربه خوبي است. اينكه در هوا باشي و تا دلت بخواهد فرياد بزني. با اين كار مي‌شود خود را حسابي خالي كرد و چه بهتر از اين؟ قديم‌ها هر كس دل پري داشت به كوه و كمر مي‌زد و فرياد مي‌كشيد. اينجا هم مي‌شود از اين كارها انجام داد و خود را تخليه كرد. من و وحيد يك‌بار رفتيم اما به حالت نشسته بود. ديديم خوب است و خيلي ترس ندارد. اما مي‌گويند از يك پا آويزان باشي و بروي هيجان آن بيشتر است». وحيد ادامه مي‌دهد: «من يك مقدار مي‌ترسم فقط از يك پا آويزان باشم و بروم اما واقعا بايد هيجان‌انگيز باشد، براي همين به ريسك آن مي‌ارزد».

  • پرواز خانوادگي

پدر، مادر، برادر و 2 خواهر مي‌خواهند يك تفريح خانوادگي هيجان‌انگيز را با هم تجربه كنند. سارا مي‌گويد: «من هميشه اين تفريحات جديد تهران را دنبال مي‌كنم و وقتي خبردار مي‌شوم تفريح جديدي آمده سريعا به خانواده پيشنهاد مي‌دهم. وقتي ببينم تفريح خوبي است يك‌بار ديگر با دوستانم هم مي‌آيم». سعيد برادرشان است و مي‌گويد: «وقتي سارا گفت زيپ‌لاين به برج ميلاد آمده من خيلي از آن استقبال كردم چون يك‌بار با دوستانم به توچال رفته بوديم و سوار زيپ‌لاين شده‌بوديم. ايمني‌اش خوب است و به پدر و مادرم هم پيشنهاد دادم كه آنها هم تجربه كنند». سحر اما مي‌ترسد و مي‌گويد كه شايد در دقيقه 90 سوار نشود. اما مادر خانواده يكي از دوستداران تجربه كردن است و مي‌گويد: «اين هيجان‌هاي كوتاه‌مدت براي ما كه تقريبا سني از مان گذشته، خوب است. جريان خون را سريع مي‌كند و براي همين بدم نمي‌آيد براي يك‌بار هم كه شده امتحان كنم». پدر خانواده هم مي‌خندد و مي‌گويد: «سر پيري بايد با خانواده همراه شويم ديگر. همين زمان‌هاست كه آدم فكر مي‌كند جوان مانده و مي‌تواند ياد ايام قديم بيفتد. اميدوارم تجربه خوبي باشد».

  • 3 ثانيه هيجان، 27ثانيه لذت

زن و شوهري با هيجان در حال برگشت از روي پل معلق هستند. خانم جوان با آب و تاب فراوان مي‌گويد: «من فكر مي‌كردم همين كه قرار است پايم از روي سكو جدا شود از ترس سكته كنم، اما واقعا اينطور نشد و هيجان 3ثانيه اول عالي بود. بعد از آن ديگر لذت بود و خيلي خوب تمام شد».

همسرش هم مي‌گويد: «من نگران بودم اتفاقي براي همسرم بيفتد چون خيلي به او اصرار كردم كه چيزي نمي‌شود. خدارا شكر كه خوش‌اش آمده و من هم از اينكه او خوش‌اش آمده خيلي خوشحالم. چون خودم يك‌بار در مشهد امتحان كرده بودم و مي‌دانستم خيلي ترسناك نيست».

  • يك پل و 3 خط براي زيپ‌لاين برج ميلاد

امير هادياني، مدير پروژه زيپ‌لاين برج ميلاد، خود به همراه تيم همراهش سال‌هاست كه در زمينه صخره‌نوردي و كوهنوردي فعاليت مي‌كنند و در كنار اين فعاليت‌ها از 3 سال پيش زيپ‌لاين توچال را هم راه‌اندازي كرده‌اند. با وجود آنكه برج ميلاد زيپ‌لاين داشت اما از آنجا كه دچار مشكلات فني شده بود، مديريت برج ميلاد تصميم مي‌گيرد تا از يك تيم متخصص در اين زمينه كمك بگيرد و به تيم آقاي هادياني كه 9نفر هستند پيشنهاد مي‌دهد و آنها نيز پس از بررسي‌هاي لازم اين پروژه را به مرحله عملياني مي‌رسانند. هادياني در اين زمينه مي‌گويد: «برج ميلاد قبلا نيز زيپ‌لاين داشت كه به‌دليل مشكلات فني به بهره‌برداري كامل نرسيد. استيج بالاي آن كامل بود، اما استيج پايين مشكل داشت. با بررسي‌هايي كه انجام داديم 3 كابل زديم و يك پل معلق هم براي برگشت ساختيم. ابتدا پل را به طول 105متر زديم و بعد زيپ‌لاين به طول 131متر را ساختيم».

  • اولين خطا؛ آخرين خطا

وقتي از او درباره ايمني سازه مي‌پرسيم مي‌گويد: «ماه‌ها روي ايمني زيپ‌لاين كار كرديم. نبايد در كار ما خطا وجود داشته باشد. چون در كار ما نخستين خطا آخرين خطاست، بنابراين تمام آزمون و خطاها را انجام داديم و به يك مسير منطقي رسيديم و افتتاح صورت گرفت. هم‌اكنون زيپ‌لاين 3 خط دارد. قبلا تنها يك خط داشت. 2 خط مي‌تواند به‌صورت همزمان استفاده شود و يك خط هم براي امداد و نجات درنظر گرفته شده است. بنابراين از اين زيپ‌لاين 2نفر همزمان مي‌توانند استفاده كنند». همانطور كه اشاره شد تيم هادياني در توچال هم زيپ‌لاين دارند و 3 سال مي‌شود كه مديريت آنجا را برعهده گرفته‌اند. او دراين‌باره مي‌گويد: «در توچال 3 سال مي‌شود كه زيپ‌لاين را افتتاح كرده‌ايم. البته 5سال است كه اين زيپ‌لاين وجود داشته، اما 2 سال اول فقط خودمان يعني ورزشكارها و كساني كه تجربه كوهنوردي و صخره‌نوردي داشتند استفاده مي‌كردند. 3سال قبل مجوز ورزشي تفريحي آن را نيز گرفتيم و مردم عادي هم ديگر مي‌توانند از آن استفاده كنند». به گفته هادياني زيپ‌لاين توچال نسبت به زيپ‌لاين ميلاد طول و شيب بيشتري دارد؛ «زيپ‌لاين شيب هيجان بيشتري دارد چون از روي يك دره عميق رد مي‌شود و طول آن 200متر است؛ بنابراين اختلاف سطح و سرعت بيشتر است. اما در كل به شما بگويم كه زيپ‌لاين از يك مسافتي بيشتر، عادي مي‌شود. اوج هيجان در اين تفريح شروع كار است. 2 متر كه از استيج جدا شويد ديگر هيجان تمام مي‌شود و باقي آن لذت بردن از اطراف است و بيشتر از 200متر كه بشود مسير برايتان عادي است و انگار سوار بر تله‌كابين هستيد. فلسفه وجودي زيپ‌لاين همان هيجاني است كه در ثانيه رخ مي‌دهد.»

  • خانم‌ها؛ مشتري‌هاي پر و پا قرص زيپ‌لاين

نكته خوشايند اين تفريح در اين است كه زنان و حتي بچه‌ها هم مي‌توانند از اين تفريح استفاده كنند. تنها كساني نمي‌توانند زيپ‌لاين سواري كنند كه وزن‌شان كمتر از 30كيلو باشد: «بيشتر كساني كه براي سوار شدن زيپ‌لاين مي‌آيند قشر جوان هستند. البته ميانسال‌ها هم هستند اما تعدادشان محدود است. خانم‌ها هم مي‌توانند از اين تفريح بهره‌ببرند. وقتي برخي از خانم‌ها جلو مي‌آيند و با ترديد مي‌پرسند آنها هم مي‌توانند سوار شوند و پاسخ مثبت مي‌شنوند بسيار هيجان‌زده مي‌شوند و ديگر نه قيمت برايشان مهم است و نه ارتفاع و...، فقط مي‌خواهند اين هيجان را تجربه كنند. پل معلق هم براي خيلي‌ها هيجان‌انگيز است. تكان‌هايي كه دارد جذاب است. اما در عين حال ايمني لازم را نيز دارد. خيلي‌ها فكر مي‌كنند پل معلق برمي‌گردد؛ اما اين امكان وجود ندارد و 140سانتي‌متر جان‌پناه دارند».

نزديك به 20نفر در انتظارند؛ انتظاري كه با هيجان و دودلي همراه است. آنها كه تا به حال از زيپ‌لاين استفاده نكرده‌اند نگران‌اند كه مبادا در زمين و هوا بمانند يا سقوط كنند. آنها كه در مكان‌ها، كشورها و شهرهاي ديگر تجربه استفاده از زيپ‌لاين يا سرگرمي‌هاي هيجاني ديگر را دارند، يا از خاطرات قبلي‌شان مي‌گويند و يا به كساني كه بار اولشان است دلگرمي مي‌دهند كه بد به دلشان راه ندهند و تا چشم به هم بزنند به آن‌ور خط خواهندرسيد و بايد از روي پل معلق برگردند و شايد بعد از يك‌بار تجربه، ته دلشان دوست داشته باشند دوباره اين هيجان را تجربه كنند. عده‌اي هم مي‌خواهند مطمئن شوند از پس اين هيجان برمي‌آيند و براي همين، امتحاني يك‌بار از پل معلق مي‌گذرند و برمي‌گردند تا ببينند چقدر جسارت اين تجربه را در وجودشان پيدا مي‌كنند. خلاصه در اين جمع آنچه موج مي‌زند هيجان است و اشتياق و البته كمي ترس. با اين حال آنها كه دودل هستند وقتي مي‌بينند كساني كه سوار بر زيپ‌لاين از مسير عبور مي‌كنند، به سلامت و خوشي به پل معلق برمي‌گردند، دلشان را قرص مي‌كنند كه مي‌توانند بدون نگراني اين مسير 131متري را طي كنند و به سلامت دوباره برگردند و راهي خانه‌هايشان شوند.

  • مردن يا نمردن؟ مسئله اين است!

دختر و پسر جواني در انتظار هستند. دختر بار اول است كه مي‌خواهد استفاده از زيپ‌لاين را تجربه كند و پسر چند باري تجربه معلق ماندن در زمين و هوا را داشته، براي همين پسر تمام تلاش خود را مي‌كند تا به دختر اين اميد را بدهد كه بعد از عبور از زيپ‌لاين زنده خواهد ماند! دختر با خنده‌اي كه ته آن كمي با دلشوره همراه است مي‌گويد: «من ترس از ارتفاع ندارم اما همين كه فكر مي‌كنم براي 30 ثانيه دستم به جايي بند نيست و تمام اميدم بايد به رسيدن باشد دلم هري پايين مي‌ريزد و مي‌ترسم، اما پدرام به من اميد مي‌دهد كه اتفاقي نمي‌افتد و خودش بارها تجربه كرده». در همين زمان پدرام مي‌گويد: «من با دوستانم طبيعت‌گردي و كوهنوردي زياد مي‌رويم. چندين بار از زيپ‌لاين استفاده كرده‌ام. واقعا مي‌تواني با اين وسيله تخليه انرژي كني و خودت را براي چند ثانيه رها كني. در توچال ارتفاع و طول بيشتر است و واقعا دلهره آنجا نسبت به برج ميلاد بيشتر به‌نظر مي‌رسد. براي همين ديگر اينجا اصلا جاي نگراني ندارد و در عوض لذتبخش است».

  • خواهرهاي شجاع، باجناق‌هاي ترسو

2 خواهر قبل از آنكه مسير را با زيپ‌لاين بروند از پل معلق عبور كرده‌اند تا مطمئن شوند قرار نيست اتفاقي برايشان بيفتد. پسر يكي از خواهرها 13سال دارد اما مي‌ترسد كه سوار شود و كلا بليت هم نگرفته. 2 باجناق خيال امتحان كردن هم ندارند، اما 2خواهر تصميم گرفته‌اند با هم بپرند و حتي مسير را دوتايي طي كنند. يكي از خواهرها الهه نام دارد و مي‌گويد: «وقتي فهميديم برج ميلاد زيپ‌لاين دارد تصميم گرفتيم بياييم و امتحان كنيم. اگر نترسيم بار ديگر با دوست‌هايمان مي‌آييم. فكر نمي‌كنم آنقدر ترسناك و خطرناك باشد».

خواهرش الناز مي‌گويد: «بله خيلي ترسناك نيست. از روي پل معلق كه همه‌‌چيز خيلي خوب بود. همين كه خطري تهديد نمي‌كند كافي است و مي‌شود يك تجربه هيجان انگيز داشت».

  • تجربه دوم: پرواز با يك پاي آويزان

2 پسر با خنده و هيجان براي بار دوم مي‌خواهند از زيپ‌لاين به روش معلق از پا استفاده كنند. عليرضا مي‌گويد: «واقعا تجربه خوبي است. اينكه در هوا باشي و تا دلت بخواهد فرياد بزني. با اين كار مي‌شود خود را حسابي خالي كرد و چه بهتر از اين؟ قديم‌ها هر كس دل پري داشت به كوه و كمر مي‌زد و فرياد مي‌كشيد. اينجا هم مي‌شود از اين كارها انجام داد و خود را تخليه كرد. من و وحيد يك‌بار رفتيم اما به حالت نشسته بود. ديديم خوب است و خيلي ترس ندارد. اما مي‌گويند از يك پا آويزان باشي و بروي هيجان آن بيشتر است». وحيد ادامه مي‌دهد: «من يك مقدار مي‌ترسم فقط از يك پا آويزان باشم و بروم اما واقعا بايد هيجان‌انگيز باشد، براي همين به ريسك آن مي‌ارزد».

  • پرواز خانوادگي

پدر، مادر، برادر و 2 خواهر مي‌خواهند يك تفريح خانوادگي هيجان‌انگيز را با هم تجربه كنند. سارا مي‌گويد: «من هميشه اين تفريحات جديد تهران را دنبال مي‌كنم و وقتي خبردار مي‌شوم تفريح جديدي آمده سريعا به خانواده پيشنهاد مي‌دهم. وقتي ببينم تفريح خوبي است يك‌بار ديگر با دوستانم هم مي‌آيم». سعيد برادرشان است و مي‌گويد: «وقتي سارا گفت زيپ‌لاين به برج ميلاد آمده من خيلي از آن استقبال كردم چون يك‌بار با دوستانم به توچال رفته بوديم و سوار زيپ‌لاين شده‌بوديم. ايمني‌اش خوب است و به پدر و مادرم هم پيشنهاد دادم كه آنها هم تجربه كنند». سحر اما مي‌ترسد و مي‌گويد كه شايد در دقيقه 90 سوار نشود. اما مادر خانواده يكي از دوستداران تجربه كردن است و مي‌گويد: «اين هيجان‌هاي كوتاه‌مدت براي ما كه تقريبا سني از مان گذشته، خوب است. جريان خون را سريع مي‌كند و براي همين بدم نمي‌آيد براي يك‌بار هم كه شده امتحان كنم». پدر خانواده هم مي‌خندد و مي‌گويد: «سر پيري بايد با خانواده همراه شويم ديگر. همين زمان‌هاست كه آدم فكر مي‌كند جوان مانده و مي‌تواند ياد ايام قديم بيفتد. اميدوارم تجربه خوبي باشد».

  • 3 ثانيه هيجان، 27ثانيه لذت

زن و شوهري با هيجان در حال برگشت از روي پل معلق هستند. خانم جوان با آب و تاب فراوان مي‌گويد: «من فكر مي‌كردم همين كه قرار است پايم از روي سكو جدا شود از ترس سكته كنم، اما واقعا اينطور نشد و هيجان 3ثانيه اول عالي بود. بعد از آن ديگر لذت بود و خيلي خوب تمام شد».

همسرش هم مي‌گويد: «من نگران بودم اتفاقي براي همسرم بيفتد چون خيلي به او اصرار كردم كه چيزي نمي‌شود. خدارا شكر كه خوش‌اش آمده و من هم از اينكه او خوش‌اش آمده خيلي خوشحالم. چون خودم يك‌بار در مشهد امتحان كرده بودم و مي‌دانستم خيلي ترسناك نيست».

  • يك پل و 3 خط براي زيپ‌لاين برج ميلاد

امير هادياني، مدير پروژه زيپ‌لاين برج ميلاد، خود به همراه تيم همراهش سال‌هاست كه در زمينه صخره‌نوردي و كوهنوردي فعاليت مي‌كنند و در كنار اين فعاليت‌ها از 3 سال پيش زيپ‌لاين توچال را هم راه‌اندازي كرده‌اند. با وجود آنكه برج ميلاد زيپ‌لاين داشت اما از آنجا كه دچار مشكلات فني شده بود، مديريت برج ميلاد تصميم مي‌گيرد تا از يك تيم متخصص در اين زمينه كمك بگيرد و به تيم آقاي هادياني كه 9نفر هستند پيشنهاد مي‌دهد و آنها نيز پس از بررسي‌هاي لازم اين پروژه را به مرحله عملياني مي‌رسانند. هادياني در اين زمينه مي‌گويد: «برج ميلاد قبلا نيز زيپ‌لاين داشت كه به‌دليل مشكلات فني به بهره‌برداري كامل نرسيد. استيج بالاي آن كامل بود، اما استيج پايين مشكل داشت. با بررسي‌هايي كه انجام داديم 3 كابل زديم و يك پل معلق هم براي برگشت ساختيم. ابتدا پل را به طول 105متر زديم و بعد زيپ‌لاين به طول 131متر را ساختيم».

  • اولين خطا؛ آخرين خطا

وقتي از او درباره ايمني سازه مي‌پرسيم مي‌گويد: «ماه‌ها روي ايمني زيپ‌لاين كار كرديم. نبايد در كار ما خطا وجود داشته باشد. چون در كار ما نخستين خطا آخرين خطاست، بنابراين تمام آزمون و خطاها را انجام داديم و به يك مسير منطقي رسيديم و افتتاح صورت گرفت. هم‌اكنون زيپ‌لاين 3 خط دارد. قبلا تنها يك خط داشت. 2 خط مي‌تواند به‌صورت همزمان استفاده شود و يك خط هم براي امداد و نجات درنظر گرفته شده است. بنابراين از اين زيپ‌لاين 2نفر همزمان مي‌توانند استفاده كنند». همانطور كه اشاره شد تيم هادياني در توچال هم زيپ‌لاين دارند و 3 سال مي‌شود كه مديريت آنجا را برعهده گرفته‌اند. او دراين‌باره مي‌گويد: «در توچال 3 سال مي‌شود كه زيپ‌لاين را افتتاح كرده‌ايم. البته 5سال است كه اين زيپ‌لاين وجود داشته، اما 2 سال اول فقط خودمان يعني ورزشكارها و كساني كه تجربه كوهنوردي و صخره‌نوردي داشتند استفاده مي‌كردند. 3سال قبل مجوز ورزشي تفريحي آن را نيز گرفتيم و مردم عادي هم ديگر مي‌توانند از آن استفاده كنند». به گفته هادياني زيپ‌لاين توچال نسبت به زيپ‌لاين ميلاد طول و شيب بيشتري دارد؛ «زيپ‌لاين شيب هيجان بيشتري دارد چون از روي يك دره عميق رد مي‌شود و طول آن 200متر است؛ بنابراين اختلاف سطح و سرعت بيشتر است. اما در كل به شما بگويم كه زيپ‌لاين از يك مسافتي بيشتر، عادي مي‌شود. اوج هيجان در اين تفريح شروع كار است. 2 متر كه از استيج جدا شويد ديگر هيجان تمام مي‌شود و باقي آن لذت بردن از اطراف است و بيشتر از 200متر كه بشود مسير برايتان عادي است و انگار سوار بر تله‌كابين هستيد. فلسفه وجودي زيپ‌لاين همان هيجاني است كه در ثانيه رخ مي‌دهد.»

  • خانم‌ها؛ مشتري‌هاي پر و پا قرص زيپ‌لاين

نكته خوشايند اين تفريح در اين است كه زنان و حتي بچه‌ها هم مي‌توانند از اين تفريح استفاده كنند. تنها كساني نمي‌توانند زيپ‌لاين سواري كنند كه وزن‌شان كمتر از 30كيلو باشد: «بيشتر كساني كه براي سوار شدن زيپ‌لاين مي‌آيند قشر جوان هستند. البته ميانسال‌ها هم هستند اما تعدادشان محدود است. خانم‌ها هم مي‌توانند از اين تفريح بهره‌ببرند. وقتي برخي از خانم‌ها جلو مي‌آيند و با ترديد مي‌پرسند آنها هم مي‌توانند سوار شوند و پاسخ مثبت مي‌شنوند بسيار هيجان‌زده مي‌شوند و ديگر نه قيمت برايشان مهم است و نه ارتفاع و...، فقط مي‌خواهند اين هيجان را تجربه كنند. پل معلق هم براي خيلي‌ها هيجان‌انگيز است. تكان‌هايي كه دارد جذاب است. اما در عين حال ايمني لازم را نيز دارد. خيلي‌ها فكر مي‌كنند پل معلق برمي‌گردد؛ اما اين امكان وجود ندارد و 140سانتي‌متر جان‌پناه دارند».

  • انواع روش‌هاي معلق ماندن با زيپ‌لاين

وقتي مي‌خواهيد از زيپ‌لاين برج ميلاد استفاده كنيد مي‌توانيد يكي از 3 روش را انتخاب كنيد.

يك مدل هارنس يوژوآل است. شما آن را مانند شلوارك مي‌پوشيد و به‌صورت نشسته روي آن قرار‌مي‌گيريد. هارنس به شما و قرقره وصل مي‌شود و كمك مي‌كند حركت كنيد. تمام وزن شما بين هارنس، قرقره و كارابين تقسيم مي‌شود. قيمت اين روش 25هزار تومان است.

مدل آنجل همان مدلي است كه بدلكارها زمان پريدن در هوا از آن استفاده مي‌كنند. در اين روش شروع با خود شماست و بايد شيرجه بزنيد. اين شيرجه بسيار هيجان‌انگيز است و شما به شكل معلق روي هوا قرار مي‌گيريد و دست و پايتان آزاد است و تنها از پشت، كمرتان وصل است. قيمت اين روش 35هزار تومان است. مدل 2 نفره آنجل هم بسيار طرفدار دارد كه 2 نفر با هم به‌صورت فرشته در 2 خط زيپ‌لاين بسته مي‌شوند و دست‌هاي هم را مي‌گيرند و پرواز مي‌كنند. اين مدل جان مي‌دهد براي تازه عروس و دامادها... .

مدل ديگر حالت بانجي است و شما را از يك پا آويزان مي‌كنند. از پا آويزان شدن هيجان كم‌نظيري دارد. شما در حالت سقوط با سر يك مسير هيجان‌انگيز را مي‌گذرانيد. براي اين روش شما بايد 30هزار تومان بپردازيد.

 

  • چند بمب براي يك زندگي شخصي

بالا بردن ميزان آدرنالين هم جسارت مي‌خواهد، هم حوصله و هم تا حدودي پول. كساني كه به‌دنبال هيجان هستند تنها با يك بازي و سرگرمي راضي نمي‌شوند بلكه راه‌هاي گوناگون را تجربه مي‌كنند تا به حجم هيجان موردنيازشان برسند. براي تخليه هيجان نياز نيست سر به كوه و بيابان بگذاريد. در همين پايتخت هم بگرديد راه‌هاي زيادي براي بالا بردن دوز آدرنالين پيدا خواهيد كرد كه ما به شما چند مورد را پيشنهاد مي‌دهيم.

بالن سواري
اگر دست‌تان به جيب‌تان مي‌رسد و مي‌توانيد بابت تخليه هيجان هزينه كنيد يكي ديگر از روش‌ها رفتن به دماوند، آبسرد و بالن سواري است. زماني كه شما سوار بالن مي‌شويد مي‌توانيد از داخل يك سبد چوبي معلق حدود ۴۵ دقيقه دشت‌هاي شرق تهران را از ارتفاعي بسيار بالا و با هيجان زياد تماشا كنيد.

بانجي جامپينگ
يك پرش به سمت پايين و سقوط... براي كساني كه دلشان اوج هيجان را مي‌خواهد چه چيزي هيجان انگيزتر از سقوط آزاد؟ يك زماني بانجي جامپينگ در بام تهران بود اما چند ماهي مي‌شود كه قرارداد كساني كه مديريت آن را برعهده داشتند تمام‌شده و فعاليت نمي‌كنند. هم‌اكنون بانجي‌جامپينگ در بوستان ولايت فعاليت مي‌كند و مي‌توانيد براي تخليه انرژي‌تان يك روز سري به اين بوستان بزنيد.

سرسره لوپ
يكي از مجموعه‌هاي ورزشي آبي، دهكده آبي پارس است كه در آن وسايل هيجان انگيز آبي يافت مي‌شود. يكي از وسايل، سرسره‌اي است كه از يك اتاقك شروع مي‌شود و به يك سرسره طولاني امتداد پيدا مي‌كند. هم تجربه سقوط در سرسره آبي و هم انتظار براي بازشدن دريچه، منجر به تجربه هيجان‌انگيزي خواهدشد. دريچه زير پايتان به ناگهان باز مي‌شود و شما وارد سرسره تونل مانند مي‌شويد و سقوط... .

تيوب سواري
علاوه بر جت اسكي كه در درياچه چيتگر معرفي كرديم يكي از تفريحات هيجان‌انگيز ديگر آن مجموعه تيوب‌سواري است كه شما در آسمان پرواز مي‌كنيد. اين تفريح مانند تيوب‌سواري روي برف است اما در اينجا روي يك وسيله بادي سر مي‌خوريد و بعد از تمام شدن شيب پرش بلندي مي‌كنيد و روي يك تشك بادي فرود مي‌آييد.

پينت بال
پينت بال يكي از هيجان‌انگيز‌ترين ورزش‌هاي گروهي است كه به‌طوركلي دوگروه از بازيكنان سعي درحذف يكديگر توسط اسلحه‌هايي با گلوله‌هاي رنگي مي‌كنند و با ماجراجويي و شادي وصف نشدني همديگر را گلوله‌باران مي‌كنند. برج ميلاد، اسپينر در اتوبان ستاري و شهاب در ميدان ونك ازجمله مجموعه‌هاي تفريحي هستند كه در دل خود پينت بال را جاي داده‌اند.

كارتينگ
ماشين سواري با ماشين‌هاي كوچكي كه سرعت بالايي دارد هم بسيار لذتبخش است؛ لذتي كه شما مي‌توانيد در كارتينگ مجموعه ورزشي آزادي آن را تجربه كنيد. كساني كه عاشق سرعت و هيجان هستند حتما اين بازي را تجربه كنند. ماشين سواري در كارتينگ هم گروهي انجام مي‌شود و هم انفرادي.

جت اسكي
سوار بر موج‌ها با سرعت بالا... درياچه مصنوعي فشافويه مجموعه‌اي از تفريحات آبي را در دل خود جاي داده و جت‌اسكي يكي از آنهاست. جت اسكي درياچه چيتگر هم راه‌اندازي شده. در فشافويه اسكي روي آب، قايق سواري و كاياك سواري را مي‌توانيد امتحان كنيد كه البته هزينه بالايي دارند.

سورتمه
سورتمه دربند تهران هم يكي از گزينه‌هاي تخليه انرژي است كه مي‌توانيد سوار بر سورتمه شويد و مسير را با كنترل سرعت به‌دست خودتان طي كنيد. خوبي سورتمه در ارتفاعات تهران اين است كه در زمان تخليه هيجان مي‌توانيد از مناظر زيباي اطرافتان هم لذت ببريد.

پاراگلايدر
انتهاي جنت آباد شمالي نبش سيمون بوليوار، مجموعه پرواز آسمان آبي است كه يكي از امكاناتش تجربه پاراگلايدر سواري است. همچنين مي‌توانيد به بزرگراه آبشناسان، شهران، شركت نفت برويد. البته بابت اين تفريح‌ها هم بايد دست به جيب باشيد تا پرواز روي دشت و كوه و دمن را تجربه كنيد.

اسكيت يو
اسكيت يو دستگاهي مهيج شبيه ترن است. حركت آن روي ريلي شبيه يو است كه 30درجه از يو بازتر طراحي شده. علاوه بر اين، خود كابين هم به‌صورت دايره‌اي درجا حركت مي‌كند، كابين از بالاي يو حركت و 5تا 6بار اين مسير را طي مي‌كند.

کد خبر 376175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha