سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: دیده‌اید روزهای تابستان چطور مثل خمیر کیک، کش می‌آید و اگر کار و باری در دست نباشد، کسالتش آدم را می‌کشد؟

ورزش

خيلي‌ها براي اينكه گرفتار اين كسالت نشوند و وقت‌شان را مثل كبريت‌هاي سوخته و بي‌استفاده دور نيندازند ورزش مي‌كنند. البته منظورمان رفتن به كلاس‌هاي ورزشي پرهزينه نيست، بلكه مي‌توان سراغ پيشنهادهايي رفت كه هم سرگرم‌كننده است و هم كم‌هزينه. پيشنهادهاي ورزشي ما كمك‌تان مي‌كند تا چيزي از قلم نيفتد. تابستان است و بازار بازي‌ها و ورزش‌هاي محله‌اي و بومي گرم. گل كوچيك و فوتبال و واليبال و ورزش‌هاي ريز و درشت محله‌اي هم كه جاي خود دارند، شايد بد نباشد به ورزش‌هاي ديگر هم توجه كنيد.

  • كوهنوردي؛ سفر به ارتفاع

اگر قصدتان از ورزش، كم كردن وزن باشد كوهنوردي پيشنهادي معركه است. شال و كلاه كنيد و سري به يكي از ارتفاعات شمال پايتخت بزنيد. از هواي خوب استفاده كنيد تا علاوه بر اكسيژن تازه‌اي كه وارد ريه‌هايتان مي‌كنيد، لطف بزرگي هم در حق ماهيچه‌ها و عضلات‌، قلب و رگ‌ها و خلاصه خودتان كرده باشيد. تأثير كوهنوردي در از بين بردن چربي‌هاي زائد انكارناپذير است؛ از دربند و دركه گرفته تا توچال و گلابدره و دارآباد و كلكچال، شمال تهران كوه كم ندارد. نداشتن وسيله شخصي را بهانه نكنيد چرا كه از ميدان تجريش و ميدان قدس و قيطريه براي تمام اين مقصد‌ها وسيله نقليه عمومي فراهم است. از ارديبهشت‌ماه هم يخ‌هاي ارتفاعات البرز در حال آب شدن هستند و رود‌ها و جوي‌ها روان و پرآب است.

  • رقابت‌هاي ورزشي؛ جوانمردان رقيب

رقابت‌هاي ورزشي زيادي در شهر در حال برگزاري است. بسياري از اين رقابت‌ها از ابتداي سال آغاز شده‌ و با تعطيلي مدارس و آغاز اوقات فراغت بسياري از شهروندان، جان تازه‌اي گرفته‌اند. المپياد ورزشي محلات شهر تهران در ۱۸ رشته و بازي‌هاي ليگ ورزشي محله‌هاي تهران و ورزش‌هاي جشنواره‌هاي ورزشي، در مجموع امكان رقابت در بيش از ۳۰ نوع ورزش را براي مردم در طول سال فراهم كرده. با اين حال تابستان و اوقات‌فراغت تا حدود زيادي بار اين رقابت‌ها را به دوش مي‌كشد. اقشار مختلف مثل بانوان، كارمندان و كاركنان شهرداري‌ و سازمان‌هاي وابسته، خانواده بزرگ سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و حتي افراد داراي معلوليت هم در رقابت‌هاي ورزشي شهر حضور دارند.

  • پينت‌بال؛ هيجان مدرن

از آن بازي‌هاي مهيج گروهي است كه به‌واسطه بدو بدو كردن‌ها و تلاش‌ها و عرق ريختن‌‌هايش، آن را در دسته فعاليت‌هاي ورزشي جا داده‌ايم. تهران حالا باشگاه‌هاي پينت‌بال معروف زيادي دارد كه گاهي براي استفاده از امكانات آن بايد چند ساعتي منتظر ماند. حتي ديدنش هم جالب است. احتمالا براي همين است كه در باشگاه‌هاي مختلف، درصورت توافق تمام بازيكنان، از بازي فيلمبرداري مي‌شود. خوبي ورزش پينت‌بال اين است كه مي‌توانيد به‌صورت خانوادگي در آن شركت كنيد. باشگاه پينت‌بال برج ميلاد، يكي از مجموعه‌هايي است كه در اين زمينه به شما توصيه مي‌كنيم. هزينه اين ورزش اگر بين همه اعضاي تيم تقسيم شود، بسيار كم خواهد بود. كافي است يك‌بار تجربه كنيد؛ عاشقش مي‌شويد.

  • اسب‌سواري؛ تفريحي سنتي

اسم ورزش اسب‌سواري كه مي‌آيد، خيلي‌ها توي ذهن‌شان مرور مي‌كنند كه «هميشه دوست داشتم تجربه كنم، اما هنوز فرصتش پيش نيامده». همين فردا و پس فردا را فرصتي بدانيد كه بالاخره دست داده تا سري به يكي از باشگاه‌هاي اسب‌سواري شهر بزنيد. بعد از يكي، دو بار اسب‌سواري، مي‌توانيد قضاوت كنيد كه آيا دوست داريد يك سواركار حرفه‌اي باشيد يا نه! پارك چيتگر، ازجمله جاهايي است كه به راحتي مي‌توانيد در آن سراغ يك باشگاه اسب‌سواري را بگيريد، مجموعه ورزشي آزادي هم همينطور. پارك آب و آتش هم از جاهايي است كه مي‌توانيد در آن اسب‌سواري را تجربه كنيد. تهران بيش از 40باشگاه خصوصي و غيرخصوصي سواركاري دارد كه بيشتر آنها در روستا‌ها و مناطق حاشيه‌اي شهر تهران قرار دارند.

  • تيراندازي؛ فراغت را هدف بگير

حدود 20باشگاه تيراندازي در شهر، اين ورزش را به‌صورت حرفه‌اي و البته كم‌هزينه به علاقه‌مندان آموزش مي‌دهند و امكان انجام اين ورزش را به‌صورت تفريحي هم فراهم مي‌كنند. تيراندازي رشته‌هاي مختلفي دارد كه ازجمله آنها تيراندازي با كمان، تپانچه و تفنگ بادي هستند. باشگاه‌هاي تيراندازي معمولا تمام رشته‌ها يا چند رشته از انواع رشته‌هاي تيراندازي را آموزش مي‌دهند. مجموعه فرهنگي ورزشي انقلاب و مجموعه ورزشي آزادي، باشگاه تيراندازي سئول، باشگاه تيراندازي توچال و مجموعه فرهنگي ورزشي شهيد چمران ازجمله فضاهايي هستند كه مي‌توانيد در آنها سراغي از باشگاه‌هاي تيراندازي بگيريد. برخلاف مجموعه‌هاي سواركاري، باشگاه‌هاي تيراندازي معمولا در داخل شهر و در دسترس شهروندان هستند.

  • اسكيت؛ فراغت روان

شايد نتوان در تابستان سراغ ورزش اسكي را گرفت اما ورزش‌هايي هم‌خانواده با ورزش اسكي روي برف و يخ كم نيستند. مثل ورزش اسكيت كه طرفداران زيادي در بين گروه‌هاي سني مختلف دارد و از بچه 4، 5ساله تا بزرگسالان را با خود همراه مي‌كند. اين رشته هم زير شاخه‌هاي مختلفي دارد و معمولا در بوستان‌ها و فضاهاي تفريحي شهر مي‌توانيد سراغش را بگيريد. اسكيت‌سواري در مرحله ابتدايي آن، از ورزش‌هايي است كه با يكي، دو ساعت تمرين مي‌توانيد بر آن مسلط شويد. اما براي حرفه‌اي شدن در اسكيت‌سواري و رسيدن به مراحل پيشرفته در هريك از زيرشاخه‌هاي اين ورزش به تمرين زيادي نياز است. مدرسه اسكيت برج‌ميلاد و مدرسه اسكيت شهيد مدرس در شهر ري، ازجمله مراكزي هستند كه هزينه آنها پايين است.

  • ورزش باستاني؛ ز نيرو بود مرد را راستي

ورزش باستاني كه چند سالي كمتر به آن پرداخته مي‌شد، دوباره در حال احيا‌شدن است. نشان به اين نشان كه تمام زورخانه‌ها و ورزشگاه‌هاي باستاني اين سال‌ها دوباره رونق گرفته‌اند و به احترام پيشكسوتان و بزرگان، دوباره صداي زنگ‌شان طنين‌انداز شده است. از معروف‌ترين زورخانه‌هاي تازه احيا شده شهر، زورخانه باغ‌موزه قصر است كه هفته‌اي يكي، دو روز پهلوانان در آن دور هم جمع مي‌شوند و ‌گاه و بيگاه، مراسم گلريزاني هم برپاست و در اين ميان، دست يكي هم گرفته مي‌شود. تعداد زورخانه‌هاي شهر درحال گسترش است. انواع ورزش‌هاي زورخانه‌اي هم اين روز‌ها به ميدان رقابت آمده‌اند و مردم توي گود زورخانه‌ها رقابت مي‌كنند. كودكان و نوجوانان هم مي‌توانند پاي ثابت ورزش‌هاي باستاني در زورخانه‌هاي شهر باشند.

  • بازي‌هاي كنسول؛ فراغت در جهان‌هاي غيرواقعي

بايد واقع‌بين بود؛ بچه‌هاي اين دوره و زمانه ترجيح مي‌دهند به جاي اينكه ورزش كنند، پاي رايانه و تلويزيون بنشينند و وقت‌شان را جور ديگري بگذرانند. خدا پدر و مادر كسي را كه كنسول‌هاي رايانه‌اي را اختراع كرد بيامرزد؛ اين دعاي خيلي از افرادي است كه نگران كم تحركي فرزندان‌شان هستند. ايكس باكس‌ها و بازي‌هاي ديگر كنسولي رايانه‌اي طرفداران زيادي دارد. علاوه بر گيم‌نت‌هاي خصوصي، گيم‌نت‌هايي هم در سراي محله‌هاي شهر داير شده كه در بسياري از آنها مي‌توانيد به بازي‌هاي رايانه‌اي حركتي بپردازيد. اين گيم‌نت‌ها در سراي محله‌ها و خانه‌هاي آي.تي قرار دارند. به‌زودي تمام گيم‌نت‌هاي سراي محله‌هاي شهر به امكان انجام بازي‌هاي حركتي مجهز مي‌شوند.

  • دوچرخه‌سواري؛ تعادل را عشق است

قديم قديم‌ها مد بود هركسي كه هوس دوچرخه‌سواري به سرش مي‌زد، از هر كجاي تهران كه بود، خودش را به پارك چيتگر مي‌رساند و بعد از يك سفر ماركوپولويي، تازه مي‌رسيد به يك پيست دوچرخه‌سواري حرفه‌اي و البته عمومي. حالا اما، در بيشتر بوستان‌ها و فضاهاي تفريحي شهر يك پيست دوچرخه‌سواري هم هست و امكاناتي كه بتوانيد با كمك آن حسابي دوچرخه‌سواري كنيد. خيابان‌هاي شهر هم كه مي‌دانيد، تا جاي ممكن علامت‌گذاري شده‌اند و مسيرهاي ويژه دوچرخه‌سواري براي مردم بازاست. ايستگاه‌هاي دوچرخه هم در ابتدا و انتهاي اين مسير‌ها دست به‌دست مي‌دهند تا به جاي استفاده از خودروي شخصي براي تردد در شهر، از دوچرخه استفاده كنيد؛ هم فال و هم تماشا.

  • واليبال و فوتبال ساحلي در تهران

كنار درياچه مصنوعي چيتگر، يك ساحل مصنوعي هم احداث شده است كه در آن مي‌توانيد انواع بازي‌هاي ساحلي را پيگيري كنيد. شن‌هاي ساحل مصنوعي درياچه مصنوعي چيتگر حسابي توي آفتاب داغ مي‌شوند و آماده براي يك ورزش پاسوز! تجربه خوبي مي‌تواند باشد. فقط مراقب خود باشيد كه پوست‌ نازنين‌تان را از دست ندهيد.

  • ورزش در سايه را جدي بگيريد

حالا كه تابستان است و هوا گرم، خيلي‌ها به فكر اين هستند كه ورزش را از زاويه ديگري دنبال كنند؛ مثلا ترجيح مي‌دهند ورزش‌هاي سالني را دنبال كنند كه زير نور مستقيم آفتاب نباشند. ورزش‌هاي رزمي نمونه بارز ورزش‌هاي داخل سالن است. واليبال و فوتسال و بسكتبال و انواع ورزش‌هاي توپي و غيرتوپي داخل سالن هم گزينه‌هاي خوبي هستند.

کد خبر 375101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha