دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - نرجس لاری: امتحان‌های شما (خدا را شکر!) به پایان رسیده و همه پروژه‌های ترم قبل خود را تحویل داده‌اید.

با تابستان خود چه کنیم؟

 به خوابگاه خود آمده‌ايد، وسايلتان را جمع كرده‌ايد و براي يك استراحت چندماهه تابستاني، بليت در دست راهي ترمينال يا فرودگاه شده‌ايد. اين دوره كه چندان هم كوتاه نيست، احتمالا براي شما با خواب طولاني، مسافرت‌هاي كوتاه و بلند و گذراندن وقت بيشتر با خانواده تداعي مي‌شود! اما چطور مي‌شود از اين بازه زماني، براي رسيدن به موفقيت و بهره‌برداري بيشتر همراه با استراحت و ايجاد تنفس بين 2ترم بهترين استفاده را كرد؟ راستش زمان، پرنده پرواز‌كننده‌اي است كه براي تصميم‌هاي طولاني ما صبورانه منتظر نمي‌ماند و سال‌هاي گذران عمر در دانشگاه هم‌زماني است كه همزمان با ايام جواني، سرشار از توانايي براي حركت و به چالش كشيدن استعدادها به‌نظر مي‌رسد. امام علي(ع) مي‌فرمايند: 2 نعمت است كه ارزش آنها را نمي‌دانند مگر كسي كه آنها را از دست داده باشد: جواني و تندرستي. شما در طول سال تحصيلي دانشجويان با مسائل استرس‌زاي مختلفي ازجمله كارهاي كلاسي، امتحان‌ها و گزارش‌هاي آزمايشگاهي مواجه هستيد؛ اما ايام تحصيلي در عين حال مزايايي هم دارد: ديدار اساتيد و دوستان، برنامه‌هاي مشترك اردويي، فعاليت مداوم و بي‌وقفه. اوقات فراغت تابستان اين مشكل را دارد كه روابط اجتماعي شما را دچار كاهش ناگهاني كند و از اين طريق از شما فردي خمود بسازد كه نتواند خود را درگير هيچ كار مفيدي در اين مدت بكند؛ پس اگر در طول سال تحصيلي دانشجو بوده‌ايد، تا دير نشده دست بجنبانيد و برنامه‌اي را براي اوقات فراغت چندماهه خود بريزيد. ما راهكارهايي براي پيشنهاد به شما داريم:

  • يك مهارت جديد بياموزيد

سوابق شما كه مجموعه‌اي از عملكردها و مهارت‌هاي شماست، در انتخابتان براي ادامه تحصيل و شغل مؤثر است. دوره تابستان فرصت خوبي است كه با انتخاب يك مهارت مؤثر در رشته‌تان، گزينه‌اي را به رزومه خود اضافه كنيد. زبان‌آموزي، مهارت‌هاي كامپيوتري و نرم‌افزارهاي مرتبط با رشته خودتان ازجمله پيشنهادهاي ما هستند.

  • در دوره كارورزي شركت كنيد

دغدغه‌هاي متعدد در طول ترم تحصيلي به شما اجازه عملياتي‌كردن دانش خودتان را نمي‌دهد و از طرفي بخشي از علم به‌وسيله تجربه‌كردن آن به‌دست مي‌آيد. تابستان اين موقعيت را فراهم مي‌كند كه با كسب نامه معرفي از دانشگاه، در يك نهاد عمومي يا خصوصي به كارورزي بپردازيد.

  • پول دربياوريد!

شما مي‌توانيد با يك دورانديشي خوب، يك شغل كوتاه‌مدت فشرده براي خود دست‌و‌پا كنيد و يك ذخيره مالي بسازيد. اين كار مي‌تواند در حيطه پژوهشي و در ارتباط با كارفرمايان مرتبط با رشته شما، يك پروژه عملياتي در يك نهاد مرتبط، كار آزاد و يا يك شغل خانگي موقت باشد.

  • ارتباط‌تان را با اساتيد حفظ كنيد

تابستان فرصتي است كه مي‌توانيد در آن با جست‌وجوي دقيق‌تر و بيشتر اساتيد مربوط به حيطه تحصيلي، دغدغه علمي يا حرفه‌اي‌تان را پيدا كنيد و با آنها ارتباط بگيريد. آنها با توجه به تخصص و روابط خود مي‌توانند راهگشاي شما براي انجام پروژه‌هاي علمي و عملياتي باشند.

  • فرصت خوبي براي مسافرت!

حتي اگر به دلايل مختلف امكان برنامه‌ريزي براي سفر طولاني و دور را نداريد، اطراف و اكناف شهر خود يا حتي مواهب درون شهري را در ايام تابستان كه فراغت بال براي اعضاي خانواده يا دوستان بيشتر وجود دارد، دست‌كم نگيريد.

  • ثبت‌نام در دوره‌هاي علمي

برخي از دانشگاه‌ها و مؤسسات در ايران و جهان، در طول تابستان دوره‌هايي را به‌صورت مجازي برگزار مي‌كنند كه باعث مي‌شود بدون زحمت جابه‌جايي زياد، وقت خود را مفيد‌تر سپري كنيد. همينطور شما مي‌توانيد در كارگاه‌ها و كنفرانس‌هاي مرتبط با حوزه تحصيلي‌تان شركت كنيد و از اين طريق با افراد جديد و حوزه‌هاي كاري متعدد آشنا شويد.

  • زمان كتاب‌هاي نخوانده، فيلم‌هاي نديده!

كتاب‌ها چه علمي و چه مرتبط با علايق آزاد، دنياي انسان را وسيع مي‌كنند و امكان‌هاي جديد را به شما نشان مي‌دهند. فيلم‌هاي حرفه‌اي و مفيد همچنين عملكردي دارند. براي حفظ انگيزه بيشتر براي تمام‌كردن اين كتاب‌ها يا ديدن فيلم‌ها مي‌توانيد قرارهاي حضوري يا مجازي با دوستانتان كه داراي علاقه مشترك هستند بگذاريد و پس از آن به گفت‌وگو راجع به ديدگاه خود در آن رابطه بپردازيد.

  • به بدن خود رسيدگي كنيد!

شايد مسائلي در جسمتان وجود داشته باشيد كه در طول ترم نتوانسته باشيد براي درمان آنها اقدام مناسب و فوري انجام دهيد. اوقات فراغت تابستان اين مزيت را براي شما دارد كه بتوانيد مسائل پيشگيري و درماني خود را زيرنظر متخصصين، دنبال كنيد.

  • خودتان را در شبكه‌هاي مجازي مديريت كنيد

زمان استفاده از شبكه‌هاي مجازي هنگام تعطيلات، احتمالا افزايش مي‌يابد. شبكه‌هاي مجازي با توجه به تكثر خود، توانايي به هدردادن اوقات ما را دارد؛ اما سعي كنيد كه اين زمان را مديريت كنيد. شما مي‌توانيد با راه‌اندازي يك وبلاگ، صفحه، سايت يا وسيله ديگري در شبكه مجازي كه با حوزه تحصيلي‌تان و دانش به‌روز آن مرتبط است، هم خودتان را معرفي كنيد و هم با افراد جديدي در اين حيطه در كل كشور ارتباط برقرار كنيد. گوش‌دادن به كتاب‌هاي صوتي يا خواندن كتاب‌هاي الكترونيكي از ديگر مواردي هستند كه شما را به استفاده مفيد از تلفن همراه عادت مي‌دهند.

  • برنامه پس از تحصيل‌تان را پيگيري كنيد

شايد شما قصد داشته باشيد كه بعد از اتمام اين مقطع، تحصيلات تكميلي را دنبال كنيد. در اين صورت تابستان فرصت خوبي براي كسب آمادگي براي كنكور از طريق منابع مطمئن است. همينطور اگر به‌دنبال كسب شغل خاصي بعد از پايان تحصيل هستيد، مي‌توانيد در تابستان به كسب دانش مورد نياز آن بپردازيد.

  • به ازدواج فكر كنيد

اگر مجرد هستيد، فرصت تعطيلات تابستان موقعيت خوبي براي به‌دست آوردن مهارت‌هاي انتخاب همسر و يادگيري نقش همسري است. مي‌توانيد به ملاك‌ها و معيارهاي‌تان درست‌تر و دقيق‌تر فكر كنيد و اگر آمادگي ازدواج داريد آن را با خانواده‌تان در ميان بگذاريد تا آنها براي متاهل‌شدن‌تان به شما كمك كنند.

  • فصل تحرك!

بر خلاف آنچه از تابستان براي خمودي و سستي تداعي مي‌شود بهتر است اين فصل را با يك فعاليت ورزشي مورد علاقه همراه كنيم. كوهنوردي، دوچرخه‌سواري، رفتن به باشگاه‌هاي ورزشي، پياده‌روي يا دوي منظم و شنا ازجمله ورزش‌هايي هستند كه بايد جاي پشت ميز و نيمكت‌نشيني طول ترم تحصيلي را بگيرند.

  • ديدار با اقوام را احيا كنيد

اگر در شهر ديگري دانشجو هستيد و در طول اين مدت بخشي از نزديكان خود را نديده‌ايد، خير بودن و مواهب صله‌رحم را در ذهن خود داشته و مترصد فرصت‌هايي براي تجديد ديدارها باشيد.

  • كارهاي داوطلبانه انجام دهيد

اردوهاي جهادي، تدريس در مناطق محروم پايين شهر، فعاليت در سازمان‌هاي مردم‌نهاد عام‌المنفعه و فعاليت فرهنگي در پايگاه‌ها و مساجد ازجمله كارهايي هستند كه در طول تابستان با فراغ بال بيشتري مي‌توان به آنها پرداخت. 

کد خبر 374945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha