سومین جشنواره، همایش و نمایشگاه عمران شهری دیروز در برج میلاد آغاز شد و امروز به‌کار خود پایان خواهد داد.

دستگاه اسکن حفره‌های زیرسطحی کار خود را در پایتخت آغاز کرده است.

اين جشنواره كه معاونان فني و عمراني كلانشهرهاي كشور درآن شركت داشتند با حضور محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و تني چند از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهرتهران آغاز شد. بنابراين گزارش شهرداري تهران هر سال اقدام به برگزاري نشست‌هاي دوره‌اي كلانشهرها و مراكز استان‌ها در حوزه‌هاي تخصصي مي‌كند كه در آن پروژه‌هايي در حوزه طراحي، پيمانكاري و بخش‌هاي عمراني شهرداري تهران به نمايش گذاشته مي‌شود.

در همايش ديروز همچنين از نخستين نقشه ژئوتكنيك تهران، نخستين دستگاه شناسايي حفره‌هاي زيرسطحي و كتاب تهران‌نگاري يا مستندسازي از نقشه‌هاي قديمي تهران از 192سال پيش تاكنون رونمايي شد. قرار است ظرف مدت برپايي اين جشنواره معاونان فني كلانشهرهاي كشور در مورد مسائلي نظير احياي رودخانه‌هاي شهري، نحوه پايش درياچه خليج‌فارس، معرفي تجارب خط 6مترو، تجربه اجراي تونل زير تونل‌هاي مترو، مقاوم‌سازي‌ پل‌ها و تحليل حادثه فروريزش ساختمان پلاسكو با يكديگربه بحث و تبادل نظر بپردازند.

شهردار تهران ديروز به‌عنوان سخنران اصلي اين جشنواره با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي عمران شهري به جايي رسيده‌اند كه در مسابقات جهاني انتخاب شده و امتيازات بالايي كسب مي‌كنند، گفت: شهرداري‌ها و شوراها مؤثرترين و مردمي‌ترين سازمان غيردولتي در كشور هستند كه 7اصل قانون اساسي را به‌خود اختصاص داده‌اند؛

حتي در اصل 103قانون اساسي آمده كه فرمانداران و استانداران مكلف هستند درچارچوب وظايف شوراها مصوبات آنها را اجرا كنند اما درعوض امروز مصوبات شوراها را فرمانداري وتو مي‌كند. وي در طول سخنان خود بارها از قصه پر غصه شوراها وشهرداري‌ها سخن گفت و براي آن به ذكر نمونه‌هايي پرداخت كه ازجمله آنها تضعيف جايگاه مديريت شهري و كاستن از درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها بود آن هم درشرايطي كه بيش از 70درصد جامعه ايران شهرنشين هستند.

قاليباف همچنين از بي‌توجهي به اصلاح نظام اداري و اجرايي به‌عنوان يكي از چالش‌هاي مهم كشور نام برد و گفت: امروز مديريت شهري در كشور 2رويكرد دارد؛ يك رويكرد مضطربودن است به اين معنا كه هيچ فرصتي براي برنامه‌ريزي وجود ندارد و شهرداري‌ها به‌صورت منفعل تحت‌تأثير فشارهايي قرار دارند كه اصلا در اختيارخودشان نيست.

وي افزود: همه سعي ما در12سال اخير اين بود كه اين رويكرد منفعل را به سمت فعال پيش ببريم و شهر را از يك مديريت خدماتي به سمت يك مديريت اجتماع‌محور هدايت كنيم و براي فعاليت‌هاي خدماتي و عمراني پيوست فرهنگي و اجتماعي تهيه كنيم. محور و ستون اصلي براي ما شهروند است و مديريت شهري و شهر بايد دراختيار شهروند باشد به همين دليل آگاهي بخشي به مردم، آشنا كردن شهروندان با حقوقشان از رويكردهاي جدي ما از همان ابتداي شروع به كارمان بود و باور داريم اگر مردم از صحنه تصميم‌گيري و كار خارج شوند شهر و كشور پيشرفت نمي‌كند.

  • توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي شهر

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هايش به برخي انتقادات اشاره كرد كه براساس آن گفته مي‌شود شهرداري تهران بيشتر سخت‌افزاري كار كرده و در حوزه نرم افزاري عملكرد ضعيفي داشته است. قاليباف در توضيح اين موضوع گفت: گسترش زيرساخت‌هاي شهري با رويكردهاي مختلف صورت گرفته مثلا گسترش هوشمند‌سازي‌ شهري ازجمله زير ساخت‌هاي نرم است. تهيه و تصويب طرح جامع و تفصيلي كار نرم‌افزاري بود. در حوزه فرهنگي بيش از 5ميليون مترمربع احداثات انجام شد. در 354محله شهر سراهاي محله با 18نوع فعاليت راه‌اندازي و خانه‌هاي فرهنگ ساخته شد.

تعداد كتابخانه‌هاي شهر از 73به 4000هزار كتابخانه افزايش يافت. باغ كتاب با مساحتي بيش از 120هزار مترمربع ساخته شد. تعداد بوستان‌هاي شهر از 1100به 2700بوستان افزايش يافت، اقتصاد فرهنگ در حوزه سينما و تئاتر چند ده برابر رشد كرد. 400زمين به همراه پروانه ساخت در اختيار ساخت مسجد در شهر قرار گرفت. زندان قصر و پادگان قلعه مرغي به فضاهاي فرهنگي و... اختصاص يافت. بنابراين درحوزه زير ساختي بخش مهمي از اقدامات ما فرهنگي و نرم افزاري بود.

  • احداث بالغ بر 250كيلومتر بزرگراه و 196پل

شهردار تهران درادامه به توضيح اقدامات در حوزه سخت افزاري پرداخت و گفت: روزي كه شهر را تحويل گرفتيم طول بزرگراه‌ها 304كيلومتر بود اما امروز طول بزرگراه‌ها با مسيري كه هفته آينده به بهره‌برداري مي‌رسد به 555كيلومتر رسيده است. همچنين ظرف اين 12سال ما 196پل و تقاطع ساختيم. درحوزه مترو نيز 70كيلومتر تحويل گرفتيم و امروز300كيلومتر مترو تحويل خواهيم داد. 2میلیون خودرو در تهران به4.5میلیون افزايش پيدا كرده، اگر زیر ساخت‌ها و تقاطع های غیرهمسطح و تونل ها و اتوبان ها ایجاد نمی شد، آیا تردد در شهر امکان پذیر بود؟

همچنين زيرساخت‌هاي شهري براي رفاه حال معلولان و اقشار خاص فراهم شد. البته عقب ماندگي دراين حوزه بسيار است. همچنين اسكان دادن هر شب 12هزار نفر از بي‌خانمان‌ها در نقاط مناسب، ساخت سامان‌سراها و مراكز بهاران و كمپ‌هاي توانمند‌سازي‌ پس از ترك اعتياد از ديگر اقدامات زير ساختي ماست. قاليباف از رويكرد عدالت محوري در اجراي برنامه‌هاي عمران شهري سخن گفت و افزود:

دراجراي خطوط مترو كار را از جنوب به شمال آغاز كرديم؛ 54محله محروم شهر تهران را به‌صورت ويژه مورد تأكيد قرارداديم، واحد‌هاي فرسوده را در وسعت 3هزار هكتار صد درصد از عوارض ساختماني معاف كرديم و پيشرفت نوسازي بافت فرسوده در شهر تهران را به 34درصد رسانديم. اين درحالي است كه ريالي از مصوبات مجلس براي تأمين 50درصد معافيت‌هاي بافت فرسوده در طول اين 10سال به شهرداري تهران داده نشد يا در بخش خريد اتوبوس كه سهم دولت بيش از 80درصد بود ظرف اين 7سال گذشته حتي به اندازه پول يك لاستيك هم به شهرداري كمك نشد. ضمن اينكه كمك‌هاي دولت براي مترو در حوزه عمراني به 120ميليارد هم نمي‌رسد، يعني به اندازه نيم كيلومترهم به ساخت مترو كمك نكردند.

  • آلودگي هوا، دستفروشي و بيكاري ناشي از بي‌تدبيري دولت

قاليباف مهم‌ترين دغدغه مردم در شهر تهران را آلودگي هوا دانست و گفت: در شرايطي كه منشا 82درصد آلودگي هوا ماشين و موتور است چرا هنوز موتورهايي توليد مي‌شود كه هر كدام حداقل 6، 7برابر يك ماشين آلاينده است؟ چرا بايد كارخانجات بي‌حساب و كتاب خودرو توليد كنند و روزانه هزار خودرو به اين شهر اضافه شود؟ اصلا ببينيد به‌خاطر مشكلات اقتصادي چقدر از شهرستاني‌ها خانواده‌هاي خود را رها مي‌كنند تا با ماشين هايشان در شهر تهران مسافركشي يا دستفروشي كنند؟ تبعات اين معضلات براي شهرداري‌هاست اما دليل آن از بي‌تدبيري دولت است.

شهردار تهران با اشاره به حضور 3معاون فني و عمراني شهرداري در دوره‌هاي مختلف با سلايق سياسي و سنين متفاوت گفت: ما حواسمان هست كه مثل بقيه مديريت كشور را به‌صورت پير و بسته دنبال نكنيم يا رفتار سياسي نداشته باشيم اما بر 2 نكته مهم تأكيد داشتيم و آن پايبندي به نظام ولايي و جمهوري اسلامي و خدمت به مردم بوده، چون معتقديم اينكه كسي بگويد «هر كه با ما نيست، بر ما است»

نتيجه‌اش ازدست رفتن منابع مادي و معنوي كشوراست. قاليباف همچنين از تلاش براي تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام شهري سخن گفت كه برخي از آنها اتمام اتوبان‌هاي آزادگان، امام علي، صياد شيرازي و تكميل تونل‌هاي اميركبير و رسالت بود. وي با بيان اينكه ما سعي كرديم دقت، سرعت و صحت را دركنار خلاقيت، مهندسي ارزش، زيبايي و نوبودن در پروژه‌ها رعايت كنيم، گفت: گاهي مي‌گويند هيچ وقت معلوم نشد هزينه پروژه‌ها چقدر است؟

درحالي‌كه همه‌‌چيز در تفريغ بودجه است. هزينه‌ها وجود دارد و همه‌‌چيزمشخص است اما بعضي‌ها نمي‌خواهند بشنوند. قاليباف به موضوع سياست‌هاي پولي و مالي نيز اشاره كرد و گفت: بانك شهر در شرايطي تشكيل شد كه دولت با آن بسيار مخالفت كرد اما امروز پروژه‌اي در شهرها و مراكز استان‌ها نداريم كه نقش بانك شهر در تأمين نقدينگي آن قابل انكار باشد.

  • استفاده از دستگاه اسكن براي جلوگيري از نشست زمين

ديروز محمدباقر قاليباف در حاشيه همايش عمران شهري با حضور درجمع خبرنگاران درباره رونمايي از دستگاه اسكن حفره‌هاي زيرسطحي گفت: مردم ما در شهر شاهد بودند كه گاهي اوقات خيابان‌ها به دلايل مختلف ريزش و نشست مي‌كردند و چون ما هميشه نگران بوديم اين ريزش‌ها حادثه‌اي ايجاد كنند توانستيم با همكاري برخي از كشورهاي خارجي دستگاه GPR را وارد كشور كنيم كه عملا 3‌ماه است اين دستگاه كار خود را شروع كرده و اسكن زمين را انجام مي‌دهد تا حفره‌هاي موجود در زمين را در عمق‌هاي متفاوت نشان دهد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره تغيير كاربري تعدادي از سوله‌هاي بحران مناطق گفت: درخواست دارم به تاريخ و سوابق اين موضوع برگرديد؛در هيچ سوله بحراني تغيير كاربري مطرح نشده اما جاي سؤال است چرا اين بحث را به‌گونه ديگري مي‌گويند؟ وي به مصوبه شوراي شهر تهران اشاره كرد كه براساس آن به شهرداري اجازه داده شده بود تا سوله‌هايي كه تنها براي اسكان در زمان بحران هستند براي آنكه بدون استفاده نمانند براي استفاده ورزشي بانوان در محله‌ها قرار گيرند. در ادامه قرار شد سوله‌هاي بعدي كه توسعه پيدا مي‌كند، سوله‌هاي ورزشي هم تخليه شود و استفاده ورزشي از آنها صورت نگيرد كه اين كار در حال انجام است.

  • ما را به خير تو اميد نيست، شر مرسان

معاون فني وعمراني شهرداري تهران نيز ازجمله سخنرانان همايش ديروز بود. عليرضا جاويد با تشبيه رابطه شهرداري‌ها با دولت به رابطه پدرفرزندي گفت: يك پدر نقش خود را به شيوه‌هاي مختلف درقالب پول توجيبي، هزينه‌هاي تحصيل، درمان و ازدواج براي فرزندش ايفا مي‌كند اما هيچ‌كدام از اينها هزينه نيست، بلكه سرمايه‌گذاري است تا روزي فرزندش ياريگرش باشد اما در طول اين 2دهه گذشته شهرداري‌ها گويي سايه پدر بر سر نداشتند كه هيچ، گاهي آرزو مي‌كردند كه ما را به خير تو اميد نيست شر مرسان.

وي اظهار اميدواري كرد كه اين رابطه پدر فرزندي بين شهرداري‌ها و دولت شكل حمايتي و محبت‌آميز به‌خود گيرد. جاويد افزود: در 12سال اخير تحولات بنيادي در شهر تهران رخ داده و هيچ انسان منصفي نمي‌تواند به آن اعتراف نكند؛ بنابراين اگر نقاط ضعف را بزرگ كرديم اين انصاف نيست.

کد خبر 375813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha