محمدعلی توحید: مسئولان 2 شرکت خودروسازی کشور از دریافت مجوز تولید خودروهای بنزین سوز در ازای دوگانه‌سوز کردن تعداد مشخصی خودروی عمومی تاکسی و وانت خبر دادند.

ستاد تبصره 13 تولید خودروهای بنزین‌سوز را از ابتدای تیر امسال ممنوع کرد و تا پیش از تغییر سمت رئیس این ستاد و نقل مکان به وزارت صنایع قاطعانه بر اجرای این مصوبه از سوی خودرو‌سازان تاکید می‌کرد. اما هم‌اکنون این موضع تغییر کرده است.

ارائه مجوز تولید خودروهای بنزین‌سوز،‌ هرچند به صورت محدود، نشان‌دهنده آن است که تصمیم این ستاد (همانطور که کارشناسان نیز تاکنون ابراز داشته‌اند) با واقعیات صنعت خودروسازی تطابق نداشته و فشار زیادی به خودروسازان وارد کرده‌است.

مصوبه ستاد تبصره 13 موجب افت تولید 2 شرکت سایپا و ایران‌خودرو شد و متعاقباً کمبود عرضه مستقیم خودرو به بازار، رشد دور از انتظار قیمت خودروهای تولید داخل را به دنبال داشت.

مجوزهایی که اخیراً به 2 خودروساز بزرگ کشور برای تولید خودروهای بنزین‌سوز داده شده، یادآور آن است که تصمیم‌گیری در مسائلی که به طور مستقیم با نیازهای روزمره مردم در ارتباط است، بیش از آن که نیازمند قاطعیت مدیریتی باشد، نیازمند بررسی‌های کارشناسی جامع‌ و کامل پیش از اجراست.

از سوی دیگر، درحالی‌که برخی مردم در تمام ساعات شبانه‌روز در جایگاه‌های  عرضه سوخت برای مقداری بنزین از دیگر رانندگان در خواست کمک می‌کنند، دولت و ستاد تبصره 13 بر ضروری نبودن عرضه بنزین آزاد تاکید کرده و عرضه آن را موجب افزایش مصرف و ترافیک اعلام می‌کنند.

این ستاد در مقابل خودروسازان که خودروهای بنزین‌سوز با مصرف بیش از استاندارد تولید می‌کنند و به‌طور عادی به ترافیک می‌افزایند سکوت کرده است. این معادله عقب‌نشینی در مقابل خودرو سازان آری، در مقابل مردم خیر، چه معنایی دارد؟

کد خبر 37552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز