یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای مدل جدید شهریه دانشگاه‌ها از سال آینده در صورت تصویب مجلس خبر داد.

حسن خالقی در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها با اشاره به طرح بحث شهریه در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: به دنبال تهیه طرح شهریه دانشگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی و جمع بندی مجلس و وزارت علوم در این رابطه قرار بر این شد که مجلس وارد جزئیات و ریز مسائل بحث تعیین شهریه دانشگاه‌ها نشود.

وی افزود: چراکه بر اساس اختیارات قانونی و قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت علوم مسئول تعیین و تایید شهریه دانشگاه‌ها در بخش پیام نور، دوره‌های مجازی، ‌شبانه و خاص می‌باشد و در بخش دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز شهریه توسط هیات‌های امنا تعیین و توسط وزارت علوم تایید می‌شود، بنابراین مرجع قانونی این بحث کاملا مشخص است.

به گفته وی، در این میان تنها کمبود یک مدل شهریه محسوس بود که مجلس قصد آنرا داشت که در جهت تهیه این مدل و شاخص‌های تاثیر گذار در آن وارد شود.

در این راستا وزارت علوم از مجلس خواست تا اگر هم می‌خواهند قانونی را در این رابطه وضع کنند، ماده واحده‌ای را در آن بگذرانند تا بر اساس اختیارات وزارت علوم، این وزارتخانه در خصوص تعیین مدل شهریه‌ای برای این نوع دانشگاه‌ها  موظف کند.

وی با اشاره به محورهای این مدل، اظهار کرد: بر این اساس شهریه هر دانشگاه باید با شاخص‌های کمی و کیفی، منطقه‌ای و توسعه‌ای آموزش عالی متناسب باشد.

خالقی با اشاره به شاخص توسعه‌ای دانشگاه‌ها برای تعیین مدل شهریه، تصریح کرد: این شاخص مقداری بحث انگیز بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارد، ‌چرا که باید مشخص شود که می‌توان پول توسعه بخش آموزش عالی غیر دولتی را از دانشجویان قبلی دریافت کرد یا باید با طرح‌های دیگری بخش غیر دولتی را توسعه داد.

وی با بیان اینکه پیشنهادهای وزارت علوم در رابطه با طرح شهریه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه شده است، ‌گفت: در حال حاضر منتظر تصویب ماده واحده مربوطه هستیم که اگر به همان صورت پیشنهادی تصویب شود، وزارت علوم مدل شهریه مربوطه را طراحی می‌کند، البته این مدل در حاضر در وزارت علوم آماده شده است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد در خصوص وضعیت شهریه دانشگاه آزاد اسلامی نیز، اظهار کرد: تا این لحظه شهریه دانشگاه آزاد افزایش نیافته است و پیش بینی می‌شود که در زمان باقیمانده امسال نیز شهریه این دانشگاه افزایشی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حالت خوش‌بینانه و در صورت تصویب و ابلاغ این طرح در مجلس، مدل جدید شهریه دانشگاه‌ها از مهر سال آینده اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه با تهیه و اجرای این مدل، وضعیت شهریه کلیه دانشگاه‌های شهریه‌ای یک بار برای همیشه ساماندهی می‌شود، ‌گفت: البته در حال حاضر نیز شهریه این دوره‌ها در وزارت علوم به صورت مطلوب و منطقی طراحی و اجرا می‌شود.

کد خبر 37528

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز