چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: حسین شفیعی به تازگی معاونت سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها را برعهده گرفته است.

 وی روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی حاضر شد تا ضمن آشنایی با نمایندگان رسانه‌های گروهی به تشریح اهداف و برنامه‌های آینده خود در دانشگاه‌ها بپردازد.
شفیعی ترجیح داد پیش از مقدمه‌ای که معمولا مصاحبه شوندگان بیان می‌کنند و سپس به پرسش پاسخ می‌دهند، ابتدا خبرنگاران سؤالات خود را مطرح و در آخر او به جمع‌بندی نهایی بپردازد. جمع‌بندی که هدف از برگزاری این مصاحبه و رویکرد او  به مسائل دانشگاه‌ها را تبیین می‌کرد.

معاون سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران  گفت: قبل از انقلاب، قانونی در دانشگاه‌ها نبود، رژیم شاه نامشروع و قانونش هم نامشروع بود. اما در جمهوری اسلامی در قانون اساسی ظرفیتهای خوبی برای حرکت‌های سیاسی و آزادی تعریف شده است.

یکی از مطالبات اصلی دانشجویان ایجاد فضای آزاد در دانشگاه‌هاست و ما بر این باوریم که حرکت‌های سیاسی باید در چارچوب قانون انجام شود در غیر این صورت دچار آنارشیزم و تنش می‌شویم باید به سمتی برویم که دانشگاه‌ها مراکزی هدفمند قانونمند و قانونگذار باشند.

شفیعی با اشاره به اینکه به دلیل حاکمیت گذشته رژیم‌های طاغوتی بر کشور، فرهنگ قانونگرایی هنوز مسلط نشده است افزود: اگر مبنا را بر احترام متقابل بگذاریم و مرجعیت شورای انقلاب فرهنگی را برای فعالیت سیاسی در دانشگا‌ه‌ها بپذیریم، فضای دانشگاه‌ها آزاد و زمینه‌ای فراهم می‌شود که افراد اندیشه‌های خود را مطرح کنند.

شفیعی معاون سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها عملکرد فراقانونی را برازنده دانشگاه‌ها ندانست و گفت: هر فرد، سازمان و یا تشکیلاتی که بخواهد فراقانونی باشد ضددمکراسی عمل کرده است.

علت جا به جایی در معاونت سیاسی نهاد

نخستین پرسشی که از سوی خبرنگاران مطرح شد در خصوص علت جابه‌جایی و تغییر میراحمدی معاون سیاسی سابق نهاد و تعیین حسین شفیعی به عنوان معاون جدید بود.

شفیعی در پاسخ به این سؤال با اشاره به طبیعی بودن تغییرات در پست‌های مدیریتی گفت: آقای میراحمدی قبلا در این پست بسیار فعال بودند و اکنون مسئول سیاستگذاری و هماهنگی نهاد شده‌اند.

معاون جدید سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در خصوص علت انتصاب آقای میراحمدی به سمت مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ امیرکبیر باتوجه به شرایط ویژه سیاسی این دانشگاه گفت: ممکن است یکی از نیازها این بود که ایشان در این پست جدید مشغول به کار شوند.

مقابله با سیاست‌زدگی

خبرنگار دیگری از برنامه‌های معاونت جدید سیاسی نهاد برای جلوگیری از سیاست زدگی در دانشگاه‌ها سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: جنبش دانشجویی جنبشی آرمانی است و اساسا دانشگاهیان به دلیل نوع شغلشان به حق‌یابی و حقیقت طلبی گرایش دارند ضمن اینکه قاطبه آنان مخالف سیاست‌زدگی هستند.

وی فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها را پرشتاب، فعال و با نشاط خواند و گفت: آنچه که در دانشگاه‌ها وجود دارد رقابت سیاسی به دلیل تکثر اندیشه‌هاست اما این رقابت‌ها بعضا باعث می‌شود که فردی به حذف رقیب فکر کند و یا نقاط منفی او را پررنگ‌تر نماید.
و به این دلیل ادبیات سیاسی، خارج از چارچوب‌های اخلاقی قرار گیرد. ما در صدد آن هستیم که دانشگاهیان علاوه بر تلاش در جهت رسالت علمی خود در عرصه سیاسی نیز با حفظ صداقت، اخلاق سیاسی و کرامت انسانی، فعال شده و اندیشه‌های سیاسی خود را تعقیب کنند.

نخبه‌پروری سیاسی

حسین شفیعی در مورد رئوس برنامه‌ای خود در بخش معاونت سیاسی نهاد گفت:نخبه پروری سیاسی که  تاکید رهبری است برنامه ماست.

وی افزود: ما در فضای دانشگاه‌ها گاهی با مشکلاتی مانند نیاز جنبش دانشجویی به آسیب‌شناسی و دستیابی به تئوری قوی در عرصه تحلیل سیاسی و ایدئولوژیک رو‌به‌رو می‌شویم. همچنین تلفیق نیازهای علمی و سیاسی دانشگاهیان نیاز به یک سلسله فعالیت‌های آموزشی دارد زیرا در کنار رسالت علمی،‌دانشگاه نباید آنقدر جایگاه سیاسی بگیرد که کارکرد خوبی پیدا کند. از این‌رو رسالت خود می‌دانیم که زمینه‌ای فراهم کنیم تا دو وظیفه علم و سیاست، دوشادوش یکدیگر در دانشگاه‌ها به انجام برسند.

وی با تاکید بر اینکه ما معتقد به پیشگیری هستیم گفت: باید طوری مسائل را برای دانشگاهیان توجیه کنیم که دانشگاه‌ها محل وفاق و پرداختن به مسائل اساسی شوند و به بحران های بین‌المللی توجه داشته باشند. و این می‌طلبد که فضای دانشگاهها آزاد و اخلاقی باشد. مشکلات دانشگاه فقط در عرصه صنفی نیست بلکه اگر بخواهیم دانشگاهی دینی، اسلامی، پویا و سیاسی بدون تنش داشته باشیم نیاز به کار کردن دارد.

شفیعی با اشاره به این که دانشجویان ما آگاهی نسبتاً کمی از قوانین آموزش دانشگاه دارند گفت: یک کار ما این است به آنچه که از طرف شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قانون گفته می‌شود عمل کنیم و در بعد پشتیبانی از تشکل‌ها نیز قصور نخواهیم کرد.

حل مشکلات سیاسی دانشجویان

معاون سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها همچنین در خصوص فعالیت این نهاد برای حل مشکلات سیاسی دانشجویان که در بعضی مواقع منجر به دستگیری و زندانی شدن آنها می‌شود گفت: برای حل مشکلات دانشگاهها، قانون و مراجع خاص پیش‌بینی شده است. اگر دانشجویان، مشکل سیاسی پیدا کنند مرجع رسیدگی به آن هیأت نظارت است که نماینده نهاد در آن دانشگاه نیز یکی از اعضای هیأت است.لذا برای حل این نوع مشکلات نهادهای قانونی در داخل و خارج دانشگاه وجود دارند، اما نقش نهاد این است که به کشف حقیقت کمک کند.

وی ضمن تاکید بر این که  اگر  لازم باشد نهاد در جهت رفع آن وارد می‌شود افزود: البته رسالت ما در مرحله اول فرهنگی است، ولی اگر احساس کنیم دانشجویان مشکلات صنفی ونشریه‌ای دارند نقش نهاد این است که به روند صحیح حل مسائل کمک کند. باید قانونگرایی را محور کار خود قرار دهیم و از گرایش به کارهای فراقانونی نهی کنیم. زیرا هر اندازه دانشجویان در مسیر قانونی حرکت کنند، می‌توانیم دانشگاههای فعال‌تری هم داشته باشیم.

تعریف متفاوت ما از نخبه سیاسی

وی در خصوص برنامه‌های خود برای نخبه‌پروری سیاسی گفت:«نخبه‌پروری سیاسی طرحی جامع می‌خواهد و در مورد آنچه رهبری مطرح کردند باید کار پژوهشی صورت گیرد. نخبه پروری علمی تعریف مشخص دارد.  ولی در زمینه سیاسی ابهام هست. تعریف ما ازنخبه سیاسی با آنچه که در دنیا وجود دارد متفاوت است، از نظر ما نخبه سیاسی باید ضداستبداد و ضداستعمار باشد.

نخبه سیاسی محصول طی مراحل پرفراز و نشیب است. و محصولات فکری و سیاسی دارد و می‌تواند با  افکار خود مردم را هدایت و کشور رانجات داده و راه‌های نفوذ دشمن را قطع کند.

شفیعی با تاکید براینکه باید در نظام آموزش ما نخبه‌پروری سیاسی تعریف شود گفت: دشمن سعی می‌کند افکار جامعه را منحرف کند در حالی که نخبگان سیاسی میزان درستی اندیشه سیاسی هستند.

تعامل مثبت و سازنده احزاب و دانشگاهیان

از حسین شفیعی در مورد نحوه برقراری تعامل مثبت و سازنده میان احزاب و دانشگاهیان سؤال شد که وی در پاسخ گفت: اگر ما تعریف درستی از کارکرد اصلی دانشگاه‌ها داشته باشیم و بدانیم احزاب توقعشان از دانشگاه چیست، بهتر می‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم.

وی افزود: شکی نیست که رسالت اصلی دانشگاهها تامین نیازهای علمی کشور و رفع عقب‌افتادگی  است و احزاب هم می‌دانند اگر دانشگاه‌ها کارکرد حزبی پیدا کنند از رسالت اصلی خود دور می‌شوند.

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها انتقادپذیر است

یکی از خبرنگاران در خصوص کمرنگ بودن نقش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در بخش سیاسی و تلقی دینی و مذهبی بودن صرف آن سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: کارکرداصلی نهاد، دینی و فرهنگی است ولی بالا بردن بینش سیاسی دانشجویان نیز مدنظر ما هست.

شفیعی گفت که نقش سیاسی نهاد در برخی دانشگاه‌ها پررنگ و در بعضی کمرنگ بوده است. اما در مجموع این نهاد انتقادپذیر است و از نقد عملکرد خود استقبال می‌کند.

حمایت از تشکل‌های دانشجویی

وی در خصوص برنامه‌های این نهاد برای بزرگداشت روز سیزده آبان گفت: دفتر نهاد حمایتی است و ما از تشکل‌های دانشجویی برای بزرگداشت این روز حمایت می‌کنیم هر چند که این رسالت برشانه اقشار مختلف مردم ایران است. از نظر ما سیزده آبان یک ارزش و یادآور نام امام و جنبش‌های دانش آموزی و دانشجویی است. دانشجویان برای بزرگداشت این روز انگیزه قوی دارند و تاکنون از عهده آن به خوبی برآمده‌اند.

دانشجویان، رهبر مردم در انتخاب درست

وی همچنین در خصوص برنامه‌های نهاد برای حضور فعال دانشجویان در انتخابات مجلس هشتم نیز گفت: انتخابات رمز دمکراسی در کشور ماست و هر کس به آزادی اندیشه اعتقاد داشته باشد برای مشارکت گسترده و فعال مردم تلاش می‌کند. مهم نیست چه کسی انتخاب می‌شود، مهم معیارهای انتخاب هستند. و دانشجویان می‌توانند نقش رهبری مردم برای انتخاب صحیح را داشته باشند، ما هیچ‌وقت با دانشجویان در مورد اینکه به چه جناح و یا گروهی رای دهند صحبت نمی‌کنیم، زیرا آنها خود آگاه هستند و به تشخیص خود عمل می‌کنند.

کد خبر 35453

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز