یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس بازنگری قانون اساسی بولیوی، شنبه 24 نوامبر پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را تصویب کرد.

به گزارش رویترز، پس از تصویب کلیات قانون اساسی جزییات این پیش نویس که برمبنای تعهدات اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی مبنی بر بازنگری در قانون اساسی تدوین شده است، نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب نهایی به همه پرسی مردمی گذاشته خواهد شد.

سیلویا لاسارته رییس مجلس بازنگری قانون اساسی که در شهر سوکره مقر قوه قضاییه بولیوی تشکیل جلسه داده است، گفت:متن قانون اساسی کشور با اکثریت آرا به تصویب رسید.
 
براساس این گزارش متن پیش نویس قانون اساسی بولیوی در حالی از سوی اعضای حزب مورالس مورد تایید قرار گرفت که نمایندگان مخالف دولت جلسه بررسی این پیش نویس را تحریم کرده بودند.

در خارج از ساختمان محل تشکیل جلسه بازنگری قانون اساسی، تظاهرکنندگانی که خواستار انتقال کامل پایتخت از لاپاس به سوکره بودند با نیرو‌های پلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان خواستار آن شده بودند که محل دولت و کنگره بولیوی از لاپاس به سوکره انتقال یابد.

منابع پزشکی بیمارستان سانتا باربارا در سوکره ، اعلام کردند، در جریان درگیری میان نیرو‌های پلیس و معترضان در خارج از محل تشکیل جلسه بازنگری قانون اساسی یک جوان 29 ساله کشته شد.دکتر ماریو کاورواخال اعلام کرد این جوان یک وکیل بوده که بر اثر اصابت گلوله به ناحیه گردن جان سپرده است.

اختلافات بر سر مقر پایتخت در بولیوی از ماه اوت درگرفت، این اختلافات موجب شد، مجلس بولیوی جلسات خود را به مدت سه ماه به حالت تعلیق درآورد، از روز جمعه 23 نوامبر نیز مجلس بازنگری قانون اساسی جلسات خود را در یکی از اماکن متعلق به ارتش این کشور برگزار کرد.

براساس این گزارش گفته می‌شود، اختلاف بر سر انتقال پایتخت ناشی از اختلافات عمده تر میان مورالس و رقبای محافظه کارش است. رقبای محافظه کار مورالس در واقع خواستار خود مختاری بیشتر در مناطق تحت اداره خود و انتقال پایتخت از لاپاس به سوکره هستند.

این درحالی است که سوکره اکنون یکی از دو  پایتخت بولیوی  و مقر دادگاه‌های عالی این کشور است و لاپازس پایتخت اصلی و مقر قانونگذاری و حاکمیت است.

کد خبر 37485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز