مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

سیدمحمد فخار : درهای بزرگ‌ترین باغ کتاب جهان، ۱۲ تیر به روی شهروندان پایتخت گشوده می‌شود تا فصلی نو در آشتی با یار مهربان در تقویم‌ها ثبت شود.

باغ کتاب تهران

قرار است در مراسم افتتاحيه كه فردا برگزار مي‌شود، تمامي بخش‌هاي وسيع و بزرگ سازه‌اي و سرپوشيده باغ كتاب افتتاح شود و همه فضاي كامل نمايشگاهي در اختيار مردم قرار گيرد. تصور اينكه در باغي بزرگ و در ميان فضاهاي سبز و دل‌انگيز اراضي عباس‌آباد قدم بزنيد و وارد فروشگاه كتابي به بزرگي ده‌ها هكتار شويد جذاب و خاص است.

اين باغ مهم‌ترين و بزرگ‌ترين باغ كتاب جهان است. 70هزار مترمربع زير بنا دارد اما اين، همه جذابيت‌هاي اين مجموعه نيست. بزرگ‌ترين گالري هنري كشور با 1700مترمربع، بزرگ‌ترين فروشگاه كتاب كشور با 25هزار مترمربع، بزرگ‌ترين مركز علمي كشور با ۱۲ هزار مترمربع و بيش از ۴۰۰ هزار عنوان كتاب در چنين فضايي منتظر شماست.

  • افزايش سرانه كتابخواني

كار احداث اين باغ از سال ۱۳۸۳ و با تعريف محل دائمي نمايشگاه كتاب تهران آغاز شده و فردا پس از 13سال قرار است افتتاح شود. از سويي تعداد كتابخانه‌هاي تهران كه مربوط به اداره كل كتابخانه شهر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، تنها ۳۸عدد است كه باغ كتاب مي‌تواند سرانه‌ها در اين زمينه را صدها برابر افزايش دهد.

  • فقط باغ كتاب نيست

هم‌اكنون بيش از ۴۰۰هزار عنوان كتاب در باغ كتاب تهران چيدمان شده و در انتظار بازديدكنندگان از بزرگ‌ترين باغ كتاب جهان است اما فضاي فروشگاهي تنها فضاي جذاب باغ كتاب نيست. براساس برنامه‌ريزي انجام شده، كاربري بعدي اين پروژه تبديل شدن به بزرگ‌ترين كتابفروشي جهان و بعد از آن به يك مركز تفريحي - پرورشي براي نسل آينده‌ساز كشور است‎.

هم‌اكنون نيز فضاي فروشگاهي باغ كتاب به 2بخش كودك و بزرگسال تفكيك شده است. از طرفي ساختمان باغ كتاب در همجواري فرهنگستان زبان و ادب فارسي، كتابخانه ملي و باغ موزه دفاع‌مقدس قرار گرفته تا علاقه‌مندان بتوانند در فضايي آرام، با بخش‌هاي مختلف فرهنگ اين مرز و بوم آشنا و مأنوس شوند.

  • بام سبز در قلب باغ كتاب

۲۵هزار مترمربع فضاي سبز روي بام باغ كتاب و ۲۰هزار مترمربع فضاي قابل استفاده در محوطه وجود دارد كه در مجموع، فضاي قابل استفاده نمايشگاهي را تا حدود ۷۰هزار مترمربع افزايش مي‌دهد. بام سبز باغ كتاب تهران علاوه بر زيبايي از اتلاف انرژي نيز جلوگيري چشمگيري به عمل مي‌آورد؛ به‌عبارتي با استفاده از پوشش بام سبز حداكثر ۲ليتر سوخت در هر مترمربع در هر سال ذخيره خواهد شد. اين سيستم بام سبز تا ۵۰ درصد از هدر رفتن آب جلوگيري مي‌كند و مي‌تواند آب ذخيره شده را با زمانبندي متفاوت به نقاط مختلف جاري كند كه نقش بسزايي در صرفه‌جويي آب دارد.

  • باشگاه رباتيك

يكي از بخش‌هاي جذاب باغ كتاب تهران، باشگاه رباتيك آن است. اعضاي باشگاه رباتيك باغ كتاب تهران مي‌توانند دوره‌هاي آمادگي براي شركت در مسابقات و دوره جهاني رباتيك را در اين فضا بگذرانند. باشگاه رباتيك باغ كتاب با مجموعه‌ها و شركت‌هاي شناخته شده در دنياي فناوري و رباتيك در شبكه‌اي تخصصي همكاري دارد و اعضاي باشگاه مي‌توانند اطلاعات خود را با اعضاي اين شبكه در نقاط مختلف دنيا به اشتراك بگذارند.

  • بخش‌هاي متنوع باغ كتاب

باغ كتاب تهران در 4بلوك اصلي طراحي و تفكيك شده است. در بلوك A فروشگاه‌هاي دائمي و موضوعي كتاب قرار دارند. در بلوك B گذر فرهنگ، ورودي‌هاي اصلي دالان شگفتي‌ها و انبار قرار دارد. در بلوك C هم آمفي‌تئاتر روباز، نگارخانه، آمفي‌تئاتر اصلي، فروشگاه محصولات فرهنگي و ورودي اصلي سالن‌هاي همايش ساخته شده‌اند. در بلوك D نيز نمايشگاه تخصصي، سالن كودك و نوجوان و كارگاه‌هاي كودك و نوجوان طراحي و اجرا شده‌اند. همچنين ديگر بخش‌هاي مجموعه شامل استوديو بلوار كتابخانه ملي، نمازخانه و رستوران درياچه باغ است.

  • بر فراز فروشگاه‌هاي كتاب جهان

باغ كتاب تهران در مقايسه با بزرگ‌ترين فروشگاه‌ها و باغ‌هاي كتاب جهان، به‌طور قطع، بزرگ‌ترين آنهاست. هم‌اكنون بزرگ‌ترين كتابفروشي جهان، شعبه اصلي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بارنز و نوبل (Barnes and Noble) در نيويورك است كه 14.330مترمربع مساحت دارد و طول قفسه‌هاي آن به 21كيلومتر مي‌رسـد.

كتابفروشي پاول (Powell) در پورتلند آمريكا مساحتي بالغ بر 6.300مترمربع دارد و مي‌تواند يك ميليون جلـد كتاب را در خود جاي دهد. رتبه سوم از آن كتابفروشي اسـترند (Strand) در نيويورك است كه 5هزار مترمربع مساحت دارد و طول قفسه‌هاي آن به 29كيلومتر مي‌رسـد. باغ كتاب تهران حدود 25هزار مترمربع فضاي فروشگاهي دارد كه در مقايسه با بزرگ‌ترين كتابفروشي جهان حدود 11هزار مترمربع بيشتر و از رتبه‌هاي دوم و سوم حدود 4تا 5برابر بزرگ‌تر اسـت.

کد خبر 374761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha