فریبا خانی: تاریخ چاپ، قصه‌ی خودش را دارد. هیچ می‌دانی در دوره‌ی قاجار، کتاب‌ها به روش چاپ سنگی منتشر می‌شد؟

«روز غدیر»/ میرزا نصرالله، افتخارنامه‌ی حیدری (۱۳۱۰هجری قمری)

نخستین چاپ سنگی در تبریز اتفاق افتاد. در سال ۱۲۵۰ هجری قمری قرآن‌‌کریم و در سال ۱۲۵۱ کتاب زاد المعاد چاپ شد.

در سال 1259 هجري قمري اسباب چاپ سنگي به تهران آمد و در همان سال کتاب «تاريخ عجم» و پس از آن «پطرکبير» به چاپ رسيد. پس از مدتي چاپ سنگي در ديگر شهرهاي ايران رواج يافت و در طول 50 سال، يگانه روش چاپ در ايران محسوب شد. تا اواخر دور‌ه‌ي قاجاريه هر چه در ايران به‌چاپ مي‌رسيد چاپ سنگي بود.

اگر دوست داري آثار چاپ سنگي را ببيني پس دست‌به‌كار شو. نمايشگاه برگ‌هايي از کتب تصويري چاپ سنگي، اين روزها در نگارخانه‌ي لاله گشايش يافته است.

در اين نمايشگاه، تلاش‌شده با نمايش برخي از تصويرسازي‌هاي مذهبي موجود درکتاب‌هاي چاپ‌سنگي که بيش‌تر مربوط به دوره‌ي قاجار است، بخشي از گنجينه‌ي هنري اين دوران مرور شود. 
آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه را علي بوذري (تصويرگر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) انتخاب كرده است.

در اين نمايشگاه مي‌توانيد تصويرهايي از «حمله‌ي‌‌ حيدري» به‌‌قلم ملابمانعلي  راجي ‌کرماني،«طوفان‎ البکاء» و «معراج‌نامه» به‌قلم محمد‌ابراهيم‌ ابن‌ محمدباقر جوهري، «اسرارالشهاده» به ‌قلم ملافاضل دربندي و... مشاهده كنيد که جملگي از معروف‌ترين و پرتيراژترين کتاب‌هايي هستند که بارها در دوره‌ي قاجار به شکل مصور منتشر شده‌اند.

آثار ارائه‌شده در بردارنده‌ي موضوعاتي گوناگون، هم‌چون معراج پيامبراعظم(ص)، داستان پيامبران و رشادت‌هاي حضرت علي(ع) و... است.

شما مي‌توانيد براي بازديد از اين نمايشگاه در روزهاي عادي ماه رمضان (به استثناي روزهاي تعطيل) از ساعت 9 تا ساعت 15و45 دقيقه و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 12و15 دقيقه به نگارخانه‌ي لاله مراجعه كنيد و با نمونه‌هاي چاپ سنگي آشنا شويد. اين نمايشگاه تا 12تيرماه96 داير است.

نشاني نگارخانه‌ي لاله: خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله (تلفن: 88960492 )

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

كتاب «قضاي بي‌زوال»نگاهي تطبيقي به تصاوير چاپ سنگي معراج پيامبر‌(ص) / عكس‌ها: محمود اعتمادي

 

  • نمايشگاه عكس‌هاي 100 ساله از مكان‌هاي مذهبي

بياييد به تماشاي تاريخ برويم

نمايشگاه «عکس‌هاي تاريخي از اماکن مذهبي در دوره‌ي قاجار» تا چهار تيردر موزه‌ي عكسخانه‌ي شهر برپاست. با اين حساب، هنوز سه روز براي تماشاي عكس‌هاي ارائه‌شده در اين نمايشگاه فرصت داريم.

اميرهوشنگ للهي، رئيس موزه‌ي عکسخانه‌ي شهر به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «به مناسبت ماه مبارك رمضان،  سعي كرديم عكس‌هاي قديمي را از بناهاي مذهبي متعلق به دوره‌ي قاجاريه به نمايش بگذاريم. قدمت اين عكس‌ها به بيش از 100 سال مي‌رسد.»

به گفته‌ي او: «در اين نمايشگاه، 17 قطعه عکس 20 × 30 سانتي‌متر به نمايش گذاشته شده است كه در بين آ‌ن‌ها سه تصوير از مكه، مدينه و نجف اشرف هم هست. بقيه‌ي عكس‌ها به بناهاي مذهبي داخل كشور مثل حرم حضرت معصومه‌(س) و امام‌زاده صالح و ... تعلق دارند.»

رئيس موزه‌ي عكسخانه‌ي شهر مي‌گويد: «برخي از اين عكس‌ها را عبدالله ميرزا و ابولقاسم نوري گرفته‌اند، اما عكاسان برخي از عكس‌ها ناشناس‌ هستند.»

موزه‌ي عكسخانه‌ي شهر در  ميدان هفتم تير، ميدان بهارشيراز، بوستان بهارشيراز قرار دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

کد خبر 374732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha