همشهری آنلاین: شصتمین شماره مجله سینما و ادبیات ویژه لوک بسون و سینمای معاصر فرانسه منتشر شد.

Cinemaliterature

لوک بسون، کارگردان فرانسوی را از سردمداران سینمای نگاه می‌دانند. پرونده سینمای جهان مجله «سینما و ادبیات» به تفصیل به سینمای نگاه و فیلم‌های مطرح این کارگردان می‌پردازد.

جان کاساوتیس کارگردان مطرح امریکایی یکی دیگر از موضوعات محوری بخش سینمای جهان این شماره نشریه یادشده است. کارگردان مهمی که کمتر در ایران به او توجه شده است. فیلم‌های کاساوتیس در پی کشف مخمصه‌های تعامل اجتماعی و بحران‌های هویتی درون وضعیت‌هایی بسیار معین (اغلب خانوادگی) با شخصیت‌هایی سرشار از جزئیات هستند.

«سینما و ادبیات» در این شماره بحث سریال سازی را نیز مورد توجه قرار داده و پرونده‌ای در مورد سریال «جهان غرب» تدارک دیده است.

«موسیقی فیلم در سینمای ایران» موضوع محوری بخش سینمای ایران این شماره نشره مذکور است. تعامل کارگردان و موزیسین در خلق موسیقی فیلم چگونه شکل می‌گیرد؟ ورود موزیسین به فیلم چگونه و در چه زمانی است؛ پس از نوشته شدن فیلمنامه، همزمان با فیلمبرداری، پس از تدوین یا بعد از صداگذاری؟ جواب این پرسش‌ها در مورد موسیقی فیلم را در این بخش می‌توانید بخوانید

موتیف موضوع محوری بخش ادبی این شمار نشریه «سینما و ادبیات» است که به کارکرد آن در روایت و رویکردهای متفاوت به آن می‌پردازد.

یکی از مهمترین پرونده‌های این شماره مجله «سینما و ادبیات» در مورد جریان‌های ادبی دهه چهل ایران است. بیشتر منتقدان دهه چهل را دهه شکوفایی ادبیات و هنر مدرن ایران می‌دانند. داستان‌نویسی ایران در دهه چهل با دستاوردهای گوناگونی که داشت، زمینه‌ساز نوگرایی ادبیات معاصر در سال‌های پس از انقلاب شد.

اولین شماره از پرونده «گتاری و دلوز برای قرنی دیگر» ابعاد بالینی، سیاسی و هنری برنامه فلسفی دلوز و گتاری را پیش و پس از آشنایی با یکدیگر بررسی می‌کند، آنچه وجوه «انتقادی و بالینی» فلسفه گناری و دلوز نامیده شده است.

نقد پویا رفویی بر «حدیث مرده بر دار کردن آن سوار که خواهد آمد» هوشنگ گلشیری و گفتگو با رضا جولایی درباره آخرین رمانش و ... سایر مطالب دیگر این شماره «سینما و ادبیات» را تشکیل می‌دهند.

این شماره نشریه «سینما و ادبیات» (ویژه اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۶) با بهای ۱۰ هزار تومان به بازار مطبوعات آمده است.

کد خبر 374274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha