جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

در فاصله حدود ۱۰۰ روز تا آخرین مهلت معرفی نمایندگان کشورهای مختلف به اسکار، به‌نظر می‌رسد تازه‌ترین تجربه کارگردانی مجید مجیدی جدی‌ترین گزینه برای حضور در نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار البته به نمایندگی از سینمای هند باشد.

به گزارش همشهري، «پشت ابرها» كه جزو پروژه‌هاي بلندپروازانه باليوود در سال 2017است، به‌احتمال فراوان اواخر تابستان امسال در هفتاد و چهارمين جشنواره فيلم ونيز رونمايي مي‌شود و پس از آن فرصت دارد با اكران عمومي در هند و ايران و يك هفته نمايش در آمريكا آماده حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان اسكار شود. نكته اينجاست كه به يك دليل كاملا آشكار، فيلم مجيدي نمي‌تواند به نمايندگي از ايران به اسكار برود.

  • دنياي خاص مجيدي

از آنجا كه پشت ابرها به زبان‌هاي هندو، انگليسي و تاميل ساخته شده و در فيلم كمترين نشان و نشانه‌اي از زبان فارسي نيست، آكادمي اسكار قطعا آن را به‌عنوان نماينده ايران نخواهد پذيرفت. پيش از اين چند كشور ديگر هم مشكلي مشابه را تجربه كرده و از حضور در رقابت اسكار بازمانده بودند. به همين دليل بسيار بعيد است بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي و كميته تعيين نماينده ايران در اسكار فيلم هندي مجيدي را به آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا معرفي كند.

براساس آنچه رسانه‌هاي هندي در چند روز اخير اعلام كرده‌اند، پشت ابرها در نمايش عمومي در سينماهاي هند فيلمي سه‌زبانه خواهد بود. سخنگوي زي استوديوز و آي‌كندي فيلمز درباره نخستين ساخته باليوودي مجيدي مي‌گويد: او در دنيا به‌عنوان فيلمسازي شناخته مي‌شود كه به اصالت شخصيت‌ها و رويدادها تأكيد مي‌كند. از آنجا كه زبان‌هاي اصلي فيلم در هم تنيده شده‌اند، مجيدي بازيگران را از ايالت‌ها و شهرهاي خاص ازجمله تاميل نادو انتخاب كرد و از آنها خواست به طبيعي‌ترين شكل ممكن به زبان مادري و گويش خود حرف بزنند.

  • 64برداشت در گل و لاي

از آنجا كه سينماي هندوستان روي پشت ابرها براي موفقيت در نودمين دوره اسكار حسابي جدي باز كرده، اين روزها حرف و حديث درباره فيلم مجيدي فراوان گفته و شنيده مي‌شود. ازجمله شيوه بازي بازيگر نوجوان آن كه پيش‌تر گفته مي‌شد با كارگردان به مشكل هم خورده است. ايشان خاطر كه برادر شاهد كاپور است، در يكي از صحنه‌هاي مهم پشت ابرها مي‌بايست خود را چنان روي گل و لاي مي‌انداخته كه حتي چهره‌اش هم قابل شناسايي نباشد.

خاطر كه نخستين تجربه بازيگري خود را در پشت ابرها پشت سر گذاشته، چنان در نقش خود غرق شده بود كه حاضر شد 64بار اين صحنه سخت را در حاشيه فقيرنشين شهر بمبئي تكرار كند. داستان فيلم درباره رابطه عميق و مهربانانه خواهر و برادري نوجوان در هند امروز است و مالاويكا موهانان ديگر نقش اصلي آن را ايفا مي‌كند. مجيدي ابتدا قصد داشت از يكي از ستاره‌هاي سرشناس باليوود بازي بگيرد كه در نهايت پشيمان شد و 2چهره تازه براي فيلم خود برگزيد.

  • چشم اميد هندي‌ها به پشت‌ابرها

مجيد مجيدي نخستين فيلمساز ايراني بود كه موفق شد در هفتادويكمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار در 1998با «بچه‌هاي آسمان» نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان شود. گرچه انتظار سينماي ايران براي بردن جايزه اسكار مدت‌ها طول كشيد اما در نهايت اصغر فرهادي در سال‌هاي 2012و 2017با «جدايي نادر از سيمين» و «فروشنده» 2بار اين افتخار را براي ايراني‌ها به ارمغان آورد.

حالا چشم اميد هندي‌ها به نخستين ايراني نامزد اسكار است تا شايد نخستين جايزه اسكار را تقديم باليوود كند. هند 3مرتبه با «مادر هند» محبوب خان در 1957، «سلام بمبئي» ميرا نايير در 1988و «لاگان» آشوتوش گواريكر در 2001تا يك قدمي فتح اسكار رفته و هر بار دست خالي بازگشته است. شايد امسال نوبت «پشت ابرها» و مجيدي باشد كه مجسمه طلايي را با خود به هندوستان ببرند.

کد خبر 374059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha